Astăzi,
de sărbătoarea Sfinţilor trei Ierarhi – Vasile
cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan
Gură de Aur – îi cinstim pe toţi trei în egală măsură, aşa cum ei înşişi au
dorit. Ca scriitor, însă, aduc un omagiu
o dată în plus, unuia dintre cei mai mari scriitori ai tuturor timpurilor (în
modesta mea opinie, desigur) – Sfântul Ioan
Gură de Aur. Am ales, spre exemplificare, un fragment din Scrisoarea a
VIII-a către Cuvioasa Olimpiada
Diaconiţa, unul dintre cele mai tulburătoare texte pe care le-am citit, în
care îşi ia “aliat” un alt mare scriitor – Sfântul
Apostol Pavel. Despre adevărurile conţinute în epistola de mai jos, va
judeca fiecare, după cum îi este priceperea, dar mai ales sufletul…
Stăpânei mele, preavenerabilei şi preaiubitoarei de Dumnezeu diaconiţei Olimpiada, Ioan episcopul, în Domnul salutare.
[…]
11.a. Gândeşte-te la toate acestea! Cântă-le necontenit la urechea
sufletului tău şi vei putea împrăştia praful acesta. Dar pentru că, după
părerea mea, este şi altceva care te îndurerează, haide să dăm un leac şi
acestor gânduri pline de durere şi prin cele ce am spus mai înainte şi prin
cele ce am să spun acum. Ştiu că te îndurerează nu numai nenorocirile şi
necazurile de acum, ci şi aceea că eşti despărţită de nimicnicia mea. Şi asta
te face să plângi necontenit şi să spui tuturora: „Nu mai auzim glasul acela,
nu ne mai bucurăm de predicile lui; suntem osândiţi la foamete. Ameninţarea cu
care ameninţase odinioară Dumnezeu pe evrei, o îndurăm noi acum; nu suferim de
foame de pâine, nici de sete de apă, ci de foame de dumnezeiască învăţătură”76.
b. Ce voi răspunde acestor cuvinte? Îţi voi răspunde că în lipsa mea poţi
vorbi cu mine, citind cărţile mele. În ce mă priveşte mă voi strădui, dacă
reuşesc să am curieri, să-ţi trimit dese şi lungi scrisori. Iar dacă vrei să
auzi cuvânt chiar din gura mea, poate că va fi asta şi mă vei vedea iarăşi, cu
ajutorul lui Dumnezeu. Dar mai bine spus, nu poate, ci neîndoielnic, îţi aduce
aminte că n-am spus aceste cuvinte în zadar, nici ca să te înşel şi că nu ştiu
ce spun. Da, vei auzi şi prin viu grai, ceea ce-ţi spun acum în scris.
c. Iar dacă te supără întârzierea, gândeşte-te că nici asta nu ţi-i fără
de folos. Vei avea mare răsplată dacă ştii să rabzi, dacă nu rosteşti cuvânt
nesocotit, dacă dai slavă lui Dumnezeu pentru acestea, după cum şi faci. Nu-i
mică lupta asta! Ai nevoie de suflet de tânăr, de minte de creştin ca să înduri
despărţirea de un suflet pe care-l iubeşti. Cine spune asta? Cel care iubeşte
sincer, cel care cunoaşte puterea dragostei, ştie ce spune.
d. Dar ca să nu umblăm mult în căutarea unor prieteni sinceri - lucru atât
de rar – să alergăm la fericitul Pavel. El ne va spune cât e de mare lupta
aceasta şi de ce fel de suflet are nevoie. Pavel acesta, care s-a dezbrăcat de
carne, care a lepădat trupul, care a umblat prin toată lumea aproape cu
sufletul gol, care a izgonit din minte orice patimă, care imitase nepătimirea
puterilor netrupeşti, care locuia pe pământ cum ar fi locuit în cer, care
stătea sus cu heruvimii, care lua parte cu ei la cântarea aceea tainică, a
îndurat pe toate celelalte cu uşurinţă, ca şi cum le-ar fi suferit într-un trup
străin, a îndurat temniţele, lanţurile, arestările, bătăile, ameninţările,
moartea, lovirile cu piatră, cufundările în adânc, tot felul de pedepse77;
dar despărţirea de un suflet iubit atât îl neliniştea, atât îl tulbura, încât a
plecat îndată din oraşul în care n-a găsit pe prietenul său pe care l-a
părăsit, când nu i-au putut arăta pe cel căutat. „Şi venind în oraşul Troada,
spune Pavel, pentru Evanghelia lui Hristos, şi uşă fiindu-mi, deschisă în
Domnul, n-am avut odihnă în duhul meu, pentru că n-am găsit pe Tit, fratele
meu, ci, lăsându-i pe ei, am plecat în Macedonia”78.
e. Ce înseamnă asta, Pavel? Când erai legat în butuci,
când erai în închisoare, când erai plin de răni, când îţi curgea sânge de pe
spate, predicai, botezai, aduceai jertfa şi nu treceai cu vederea măcar pe unul
care voia să se mântuiască, iar când ai venit în Troada, când ai văzut ogorul
curăţit şi gata să primească seminţele, când ai găsit aria plină şi atâta
uşurinţă, ai aruncat din mâini un câştig atât de mare, cu toate că veniseşi
pentru el – „Veniţi, spui, în Toada pentru Evanghelie” – cu toate că nu aveai
nici un potrivnic – „uşa fiindu-mi deschisă” – ai plecat îndată!
- Da, am plecat, ne răspunde Pavel. Tirania marii tristeţi m-a cuprins şi mult mi-a tulburat sufletul absenţa lui Tit. Atât de tare m-a stăpânit şi m-a biruit, că am fost silit să fac asta!
- Da, am plecat, ne răspunde Pavel. Tirania marii tristeţi m-a cuprins şi mult mi-a tulburat sufletul absenţa lui Tit. Atât de tare m-a stăpânit şi m-a biruit, că am fost silit să fac asta!
Nu e nevoie să facem presupuneri că din pricina tristeţii a plecat Pavel.
O aflăm chiar din gura lui Pavel. A adăugat şi pricina plecării, spunând: „N-am
avut odihnă în duhul meu, pentru că n-am găsit pe Tit, ci, lăsându-i pe ei, am
plecat”.
12.a. Ai văzut că trebuie să dai foarte mare luptă, ca să poţi îndura în linişte
despărţirea de un suflet ce ţi-i drag? Ai văzut câtă durere şi câte amărăciune
pricinuieşte? Ai văzut că e nevoie de un suflet mare, de un suflet de tânăr?
Lupta asta o duci şi tu acum. Cu cât lupta e mai mare, cu atât şi cununile sunt
mai frumoase şi răsplata mai strălucită. Aceasta să-ţi fie mângâierea zăbavei
mele şi aceea că am să te văd iarăşi negreşit încununată, strigată cu slavă în
gura mare şi plină de răsplata pe care ti-a adus-o mângâierea.
Dar cei care se iubesc nu se mulţumesc numai cu legătura sufletească a
dragostei; nu le e de ajuns asta spre mângâiere; au nevoie şi de prezenţa
trupească; de le lipseşte, se pierde mare parte din bucurie.
b. Şi venind iarăşi la Pavel, tatăl dragostei, avem să vedem că aşa e.
Scriindu-le macedonenilor, le grăia aşa: „Iar noi fraţilor, rămânând orfani de
voi pentru o vreme, cu chipul, nu cu inima, ne-am sârguit mai mult să vedem cu
mult dor faţa voastră; eu, Pavel, am voit să vin la voi şi o dată şi de două
ori, dar ne-a împiedicat Satana79. De aceea nemaiputând răbda, am
hotărât să rămânem în Atena singuri şi am trimis pe Timotei”80. Câtă
putere are fiecare cuvânt! O arată cu multă claritate flacăra dragostei din
sufletul său. N-a spus: „fiind despărţit de voi”, nici: „fiind departe de voi”,
ci: „rămânând orfani de voi”. A căutat un cuvânt în stare să arate durerea
sufletului lui. Era, e drept, tatăl tuturora, dar rosteşte cuvinte de copii
orfani, care şi-au pierdut în vârstă fragedă tatăl; a voit să arate cât îi este
de mare tristeţea lui.
c. Ce dureros lucru e să rămâi orfan din frageda vârstă, când vârsta nu
ţi-i de nici un ajutor, când cei ce te ajută nu sunt sinceri, iar duşmanii şi
uneltitorii apar pe neaşteptate; stai ca un miel în mijlocul lupilor, te sfâşie
şi te atacă toţi din toate părţile. Nu se poate înfăţişa prin cuvinte mărimea
acestor nenorocirl. De aceea, şi Pavel, trecând pe dinaintea ochilor totul şi
căutând să găsească un cuvânt care să arate pustietatea şi cumplita durere a
sufletului său, s-a folosit de acest cuvânt, ca să înfăţişeze suferinţa
pricinuită de despărţirea de cei iubiţi ai lui. Şi întăreşte gândul lui prin
cele ce adaugă: „Am rămas orfani – spune el – nu pentru vreme îndelungată, ci
pentru o vreme; am fost despărţiţi de voi, nu cu sufletul, ci numai cu chipul.
Dar nici aşa nu puteam îndura durerea despărţirii. Ar fi drept – continuă Pavel
– să ne mângâiem din destul că suntem legaţi sufleteşte, că suntem în inima
voastră, că v-am văzut ieri şi alaltăieri; dar asta nu ne scapă de tristeţe”.
d. – Dar, spune-mi, Pavele, ce vrei, ce doreşti? Ce doreşti cu atâta
tărie?
- Doresc să văd chipul lor! Că ne-am sârguit mai mult să vedem faţa
voastră.
- Ce spui tu, marele şi vestitul bărbat? Tu, pentru care lumea este
răstignită şi eşti răstignit pentru lume81, tu care ai scăpat de
toate cele trupeşti şi ai ajuns aproape fără de trup? Atât ai ajuns de robit de
dragoste, că te-ai coborât la trupul cel de lut, la cel din pământ, la cel
pătimaş?
- Da, răspunde Pavel, şi nu mă ruşinez să spun acestea, ci chiar mă
laud cu ele. Le caut pe acestea, pentru că am în mine, ca un izvor, dragostea,
mama bunătăţilor.
Şi Pavel nu doreşte numai prezenţa lor trupească, ci mai cu seamă doreşte
să vadă chipul lor. „Ne-am sârguit mai mult – spune el – să vedem faţa
voastră.”
- Spune-mi, doreşti să le vezi faţa, să le vezi chipul?
- Da, răspunde Pavel. Da, doresc să le văd chipul în
care sunt adunate toate simţurile. Sufletul singur legat cu alt suflet gol nu
poate nici grăi, nici auzi; dar dacă mă desfăt de prezenţa trupească a celor pe
care-i iubesc, le şi vorbesc şi sunt auzit de el. De asta doresc să văd faţa
voastră, faţa în care este gura care sloboade glas şi-mi vesteşte cele
dinlăuntrul sufletului, în care este auzul, care primeşte cuvintele, în care
sunt ochii, care zugrăvesc mişcările sufletului şi prin care mă pot bucura mai
bine de sufletul iubit.
13.a. Şi ca să vezi cât de mult ardea Pavel de dorinţa de a-şi vedea
prietenii, nu s-a mulţumit să spună „ne-am sârguit mai mult”, ci a adăugat „cu
mare dor”. Apoi, pentru că nu voia să se amestece cu ceilalţi, a arătat că îi
iubeşte mai mult decât ceilalţi. După ce a spus: „Ne-am sârguit mai mult” şi:
„am voit să vin la voi”, s-a desprins de ceilalţi şi, rămânând singur, a
adăugat: „Eu, Pavel, o dată şi de două ori”. Prin aceste cuvinte a arătat că
s-a străduit mai mult decât alţii. În sfârşit, pentru că n-a reuşit să-i vadă,
nu se mulţumeşte cu scrisorile, ci le trimite capul, pe Timotei cel împreună cu
el, care-i va fi în loc de scrisori. De asta a şi adăugat, zicând: „De aceea,
nemaiputând răbda”82. Iarăşi, ce cuvânt înalt! Câtă putere are acest
cuvânt! Arată dragostea lui nestăpânită. După cum unul care s-a aprins, face
totul ca să scape de foc, tot aşa şi Pavel, aprins de dragoste, caută pe cât
poate oarecare uşurare: „Nemaiputând răbda noi, am trimis pe Timotei,
slujitorul Evangheliei şi împreună-lucrător cu noi83; am rupt de
lângă mine pe cel mai de trebuinţă mădular al meu; am schimbat durerea cu
durere”. Că nu îndura cu uşurinţă nici lipsa lui Timotei şi că din dragoste
pentru tesaloniceni a preferat povara aceasta foarte mare, a arătat-o şi pe
aceasta spunând: „Am hotărât să rămânem singuri la Atena”84. Ce
suflet care se identifică desăvârşit cu dragostea! Sune că a rămas singur,
pentru că s-a despărţit de un frate, când erau atâţia cu el!
b. Cugetă, dar, la acestea necontenit şi tu! Şi cu cât viaţa e mai
plină de dureri, cu atât vei avea mai mult de câştigat dacă o înduri cu
mulţumire. Aduc nespuse cununi nu numai durerile trupeşti, pricinuite de
lovituri, ci şi durerile sufletului; şi durerile sufletului mai mult decât cele
ale trupului, când cei loviţi le îndură cu mulţumire. După cum ai primi mari
răsplăţi dacă spre slava lui Dumnezeu ai suferi cu curaj biciuirea şi sfâşierea
trupului, tot aşa aşteaptă mari răsplăţi şi pentru suferinţele sufleteşti ce le
înduri acum. Nădăjduieşte că ai să mă vezi negreşit iarăşi, că ai să scapi de
durerea aceea şi ai să ai mare câştig, şi atunci şi acum, de pe urma acestei
dureri.
Îţi sunt de ajuns acestea ca să te mângâie; dar mai bine spus, nu numai pe
tine, ci chiar şi pe un om cu puţină minte şi cu sufletul de piatră. Dar când e
vorba de atâta pricepere, de atâta bogăţie de credinţă, de atâta înălţime
creştinească şi de un suflet care a călcat în picioare toate gândurile lumeşti,
vindecarea e mult mai uşoară.
c. Arată-mi, dar, şi aici dragoste, ca să aibă şi scrisorile mele
asupra ta mare putere; tot atâta câtă aveam când eram alăturea de tine. Şi mi-o
vei arăta negreşit dacă aflu că ai avut un câştig oarecare de pe urma
scrisorilor mele; dar mai bine spus, nu numai un câştig oarecare, ci atât de
mare câştig cât doresc. Doresc să fii atât de veselă acum pe cât erai când te
vedeam. De voi afla aceasta, îmi va fi şi mie mai uşoară singurătatea, în care
mă găsesc. Deci, dacă vrei să mă bucur şi eu mai mult – şi ştiu că vrei să te
sârguieşti mult – arată-mi că ai alungat din suflet toată povara tristeţii şi
că eşti liniştită. Dăruieşte-mi această răsplată pentru prietenia şi dragostea
ce ţi-o port. Ştii, doar, ştii bine, cât curaj îmi dai, de faci ce-ţi spun şi
dacă-mi arăţi adevărul prin scrisori.
76 Amos 8,11.
77 IICorinteni 11, 23-26.
78 IICorinteni 2, 12-13.
79 Tesaloniceni 2, 17-18.
80 Tesaloniceni 3, 1-2.
81 Galateni 6, 14.
82 I Tesaloniceni 3, 1.
83 I Tesaloniceni 3, 1-2.
84 I Tesaloniceni 3, 1.
77 IICorinteni 11, 23-26.
78 IICorinteni 2, 12-13.
79 Tesaloniceni 2, 17-18.
80 Tesaloniceni 3, 1-2.
81 Galateni 6, 14.
82 I Tesaloniceni 3, 1.
83 I Tesaloniceni 3, 1-2.
84 I Tesaloniceni 3, 1.
(Fragment
din Scrisoarea a VIII-a a Sfântului Ioan Gură de Aur către Cuvioasa Olimpiada
Diaconiţa; „Cuvioasa Olimpiada Diaconiţa – o viaţă - o prietenie - o
corespondenţă”, editura Deisis, Sibiu, 1997; ediţie îngrijită de Diac. Ioan I. Ică jr. Sursa: http://www.ioanguradeaur.ro/category/cuvioasa-olimpiada/)
Pentru consultarea completă a scrisorilor: ftp://ftp.logos.md/Biblioteca/_Colectie_RO/Ioan_Gura_de_Aur/Ioan%20Gura%20de%20Aur%20-%20Cuvioasa%20Olimpiada%20Diaconita%20Scrisori.pdf
Mi-ar fi plăcut să cunosc autorul acestei traduceri, a cărui muncă mi se pare, de asemenea, operă de artă. Din păcate, nu l-am găsit menţionat nicăieri, pentru această ediţie. Posibil să fi fost folosită tot traducerea din limba greacă veche, a Preotului Profesor Dumitru Fecioru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu