Spectacol "Din inimă, pentru mama", Slobozia, 08 martie 2014
Roşii sau
portocalii, garoafe au primit şi anul acesta doamnele şi domnişoarele din
eparhia noastră, oferite de preoţi din Protopopiatul Slobozia, cu ocazia
spectacolului “Din inimă, pentru mama”, organizat de Protopopiatul Slobozia şi
Asociaţia “Din inimă, pentru aproapele”, la iniţiativa P.C. Părinte Protopop
Dumitru Drăghici, cu binecuvântarea P.S Episcop Vincenţiu.
Garoafe, muzică şi poezie. Şi ce-i cu asta? Garoafe am mai mirosit,
muzică am mai ascultat, poezie am mai citit. Ei? Cam aşa ar putea pune
problema cineva care nu a fost prezent sâmbătă, 08 martie 2014, la Sala de
spectacole a Centrului Socio-Cultural “Episcopul Damaschin”. Dar noi, cei care
am fost prezenţi, nu putem privi lucrurile astfel. Numai cine a fost acolo a putut
simţi transfuzia de emoţie şi bucuria care au depăşit graniţele florăriei,
portativului şi versului.
Când priveşti spectacolul din sală,
vezi mai bine protagoniştii. Când îl priveşti de pe scenă, publicul este cel pe
care îl vezi/ simţi mai bine. Despre acest public aş dori să vorbesc mai întâi,
întrucât, mai mult ca niciodată de când prezint concertele Coralei, l-am simţit
rezonând pe aceeaşi lungime de undă cu a celor care transmiteau. E-adevărat că
şi tema e una care sensibilizează în egală măsură pe toată lumea, căci, fie de
suntem sau nu părinţi, oricine are o mamă. Sau ar trebui să aibă. Dar, în orice
caz, publicul prezent a fost foarte receptiv, fapt care cu siguranţă a
îmbunătăţit calitatea spectacolului, căci să fie clar: reuşita unui spectacol,
de oricare ar fi el, depinde în mare măsură şi de publicul prezent. Artistul este
acelaşi pe oricare scenă. Şi totuşi, există reprezentaţii mai reuşite, sau mai
puţin reuşite. Diferenţa o face publicul. Când acesta “primeşte” cum se cuvine
ceea ce i se oferă, se transmite o energie benefică spre cei de pe scenă, care,
primind-o, reuşesc să ofere mai mult.
Dar eu nu am stat doar pe scenă, ci şi
în culise. Viaţa din culise îţi relevă şi o altfel de lume a micilor sau
marilor artişti. Îi vezi aici şi dincolo. Şi înţelegi mai bine de ce
artiştii au arderile accelerate. I-am văzut pe micii elevi de la Şcoala
Gimnazială “Sfântul Andrei” încurajaţi de doamna profesoară Elena Ghiţă şi de o
altă doamnă care îi însoţea, de Părintele Cătălin încercând să-i facă să râdă
ca să-i mai destindă. Ei (de fapt, mai mult ele) susţineau că nu au emoţii. Eu,
în schimb am avut pentru toţi. La un moment dat, până să înceapă spectacolul, o
elevă m-a întrebat cam câţi sunt în sală. Am dat un număr aproximativ: o sută
şi ceva. La auzul “verdictului” meu, domnişoarele care n-aveau emoţii, nu, s-au
luat în braţe şi au început să tremure speriate, exclamând: “O sutăăăă?” Le-am
asigurat că am văzut o sută de oameni, nu de balauri şi, în orice caz, dac-or
fi totuşi, or să mă mănânce pe mine, întrucât eu îmi fac prima apariţia în
scenă. Parcă s-au mai liniştit, mai ales după ce au văzut că am scăpat
nemâncată. Şi le-am văzut apoi pe scenă, sigure pe ele, făcându-şi “datoria” ca
nişte adevăraţi profesionişti.
Am compătimit apoi cu tinerii Grupului “Doar
noi?” însoţiţi şi îndrumaţi de Părintele Emilian Petre. Unii îşi făceau cruce
înainte de intrarea în scenă, ca şi fetele de la “Fiore Blu” (de la Şcoala “Sfântul
Andrei”). Apoi i-am urmărit cântând atât de frumos şi încântând asistenţa. Primind
cum se cuvine aplauzele şi ieşind civilizat din scenă.
Membrii Coralei “Sfântul Mina” au fost,
ca de obicei, la înălţime. Au cântat 13 piese superbe, unele în primă audiţie. I-am
ascultat cu aceeaşi bucurie ca de fiecare dată şi, cum spuneam şi la spectacol,
când îi aud, îmi pierd cuvintele.
Lângă mine,
doamna Anastasia se minunează (“Ce se mai joacă cu vocile lor!”), păstrându-şi
totodată atenţia trează către anumite lucruri care trebuie făcute în backstage. De partea cealaltă, tânăra şi
frumoasa Maria, “şefa de protocol”, cum am numit-o, cea care are mereu grijă
cui şi când să ofere florile. Un domn care stă în gardă, pregătit să intervină
în caz de vreo nevoie. Un elev seminarist, “bun la toate”, căruia doar eu nu-i dădusem
dispoziţii: “Să mă anunţi fix cu un minut înainte de ora 17!” Ceea ce a şi
făcut. Înainte de începere, un banner s-a dezlipit şi a căzut din banda de
susţinere. În culise, Părintele Cătălin şi-a suflecat reverenda, s-a ghemuit şi
s-a pus pe lipit. Gata, stă! Părintele Drăghici împarte încurajări, zâmbete şi
binecuvântări. Părintele Cătălin mă întreabă dacă am emoţii. Îi mărturisesc: “Eu
mereu am emoţii. Şi când o să mor o să am emoţii, că nu ştiu cum o să fie.” Îmi
spune zâmbind: “Să n-aveţi emoţii! Să vedeţi ce frumos o să fie!” “Când? Când o
să mor? Ah, mersi de încurajare!” (N-am zis: “Astă bucurie şi la voi să fie!”).
Râdem de ne prăpădim. Bineînţeles că dumnealui se referise la spectacolul care
urma. Viorel, sunetistul, îmi explică treaba cu microfonul. Să-i poziţionez
butonul la a doua treaptă, altfel nu se aude. Învăţ lecţia, doar că, la momentul
“Vă rugăm să închideţi telefoanele mobile”, i-a murit bateria. Se rezolvă
rapid, astfel încât să fim punctuali. Printre picături, repet, îmi mai arunc
ochii pe foi, reformulez. Ce-am vrut să
spun? Oare cum ziceam acolo? Versurile alea le mai ştiu?
Final de
spectacol. Publicul aplaudă în picioare, conform frumosului obicei. Se cântă “Mulţi
ani trăiască”, se oferă flori, se fac fotografii. Bine că s-a-nvârtit Mihăiţă! P-asta cu Mihăiţă trebuie să v-o spun.
Acum mai mulţi ani, la o serbare de-a fiului meu la grădiniţă, întrucât numărul
de fete şi băieţi era inegal, Florin a avut ca pereche la dansuri populare un
Mihăiţă, mai mic cu vreo doi ani, care, fiind mai mic şi mai fonf, nu prea
reuşea, la repetiţii, să se învârtă când şi cum trebuie pe sub mâna lui Florin. Eu nu ştiam despre
asta. L-am văzut pe fiul meu preocupat, încordat şi transpirat fleaşcă, dar am
zis c-o fi din cauza căldurii şi a efortului. Când dansul s-a terminat, s-a
trântit sfârşit pe un scaun lângă mine, exclamând: “Uf! Bine că s-a-nvârtit
Mihăiţă!” De-atunci, sintagma aceasta o folosesc ori de câte ori reuşeşte ceva
pentru care am avut emoţii. Aşadar, am simţit că Mihăiţă s-a-nvârtit şi la noi
şi puteam pleca liniştită acasă.
O lume. O lume
iluzorie din care ne e greu să ne desprindem. Căci, orice s-ar spune, muzica şi
poezia ne transportă în altă lume, una în care oamenii sunt mai buni, mai
curaţi, mai frumoşi, mai plini de generozitate. Adică ceva mai aproape de
Dumnezeu. Luminile se aprind. Momentul acesta, la orice spectacol, indiferent
de care parte a scenei m-aş afla, mi se pare de un tragism sfâşietor. Odată cu
aprinderea luminii, parcă ceva se stinge, parcă ceva moare, ceva se duce pentru
totdeauna. Pot să urmeze sute de spectacole la fel sau chiar mai bune. Însă spectacolul
acela, nu se va mai repeta. Am acelaşi
sentiment ca atunci când un tren pleacă dintr-o gară. Acelaşi tren, cu aceiaşi
călători, nu va mai pleca niciodată din aceeaşi gară. Dar viaţa merge înainte,
fie şi cu … mereu alţi călători.
„Într-un
veac cu noapte mare,
Noi
aprindem felinare,
Ca
să nu fiţi trişti.
Voi
le stingeţi către ziuă
Şi
noi ne luăm adio,
Sărmani
artişti.
.........
Bieţi
lampagii, în veacul greu,
Noi,
orice-ar fi, lucrăm mereu.
...........
Noi,
artiştii fără vină,
Noi
purtăm în mâini lumină
Să
v-o dăm ’napoi.
Iar
dac-o să fie cazul
Şi
va dispărea şi gazul,
Vom
arde noi."
(Adrian
Păunescu)
Se dedică tuturor
artiştilor care au „ars” din inimă, pentru mama.
Slobozia,
08/ 09 martie 2014
Mulţumesc Melania şi Tibi pentru fotografii!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu