Moto: „Tipic, tipic şi la inimă nimic” (Pr. Arsenie Papacioc)
Ieri m-am întâmplat în oraşul Piteşti, cu ocazia unor filmări pentru o
televiziune locală. Întrucât aveam timp liber până la ora 14, am mers, împreună
cu prietena care m-a însoţit la filmare, la slujba Sfintei Liturghii de la
Mănăstirea „Sfânta Treime” din cartierul piteştean „Trivale”. Mă bucuram că
ajunsesem înainte de începerea slujbei, ceea ce, spre ruşinea mea, nu se
întâmplă prea des. Această bucurie, însă, a fost de scurtă durată, întrucât ea
a fost umbrită de un fapt neplăcut.
Ne aşezaserăm undeva
lângă un stâlp, în zona care separă naosul de pronaos, în partea dreaptă a
bisericii, care va să zică „la bărbaţi”. „La femei”, locurile erau deja
ocupate, iar eu evit aglomerările. În plus, fiind mică de statură, simt nevoia,
precum vameşul Zaheu (că tot s-a citit pericopa respectivă duminica aceasta),
să mă înalt pe vârfuri, având în vedere că nu găsesc nici un dud prin preajmă. Şi atunci,
caut un loc din care să pot şi vedea, şi auzi, aşadar să fiu cât mai prezentă la
slujbă, cu toate simţurile. La un moment dat, m-am simţit trasă cu violenţă de
mânecă de un ins (că domn nu poate fi numit) care stătea într-o strană în
apropierea mea, şi care mi se adresă cu răutate în glas: „Aicea stau bărbaţii.
Mutaţi-vă dincolo!” Menţionez că, în faţa noastră, mai erau locuri cât să se aşeze cel puţin vreo 20 de persoane. Îi spun că ştiu, dar că în biserica noastră ni se permite
să ocupăm şi locurile acelea, dacă nu e spaţiu în rest. În clipa aceea,
răutatea enoriaşului a ajuns la cote maxime: „Dar aici nu-i biserica voastră!
Plecaţi!”. Privirea îi era turbată, ochii injectaţi, iar sub ei avea cearcăne
vinete. Am avut senzaţia că mă privea diavolul. Şi nu eram departe de adevăr. Prima
reacţie pe care am avut-o a fost să plec de tot din biserică şi eventual să mai
şi zic ceva de „biserica mamii voastre”. În dreptul uşii, un bărbat tânăr,
frumos, privea în gol. Avea în mâna stângă un sirag de metanii, iar în dreapta
o cruce; era probabil vreun vieţuitor al mănăstirii, care se pregătea să devină
călugăr, habar n-am. Stătea în partea stângă, „la femei”. Am simţit nevoia să-mi
vărs năduful pe el. Înainte de-a ieşi pe uşa bisericii, mi-am dat seama ce era
să fac, am înţeles că necuratul vorbise prin urâtul acela din strană care mă
privise cu ochi injectaţi, iar acum, tot el, necuratul, se hlizea că mi-a
făcut-o, aşadar că m-a dat afară din biserică. Mai păţisem asta cu ani în urmă,
dar atunci, fiind mai puţin întărită, chiar ieşisem şi ani de zile nu mi-a mai
trebuit să intru într-o biserică. Acum, mi-am dat seama la timp, m-am oprit şi,
vâzându-l pe frumosul cu crucea şi metaniile, am zis că mă voi aşeza lângă el. Dar,
cum spuneam, mai întâi mi-am aruncat veninul asupra lui. Îl întreb înţepată: „Aici
e voie? Sau trebuie să ies dincolo de uşa bisericii?” S-a uitat prin mine şi nu
mi-a adresat niciun cuvânt. Nemulţumită, am continuat: „Dumneavoastră de ce
staţi ‹la femei?›?” Aceeaşi „reacţie”. M-am aşezat lângă el, rezemată de
calorifer. Slujba a început cu Acatistul Mântuitorului. Mă simţeam vătămată şi
revoltată. Mi-am revenit cu greu. Aşadar, negriciosul care-şi bagă coada tot
obţinuse o victorie cât de mică asupra mea. Am reuşit să mă calmez într-un
târziu, după ce îmi curseseră lacrimi pe care n-am putut să le reţin. Apoi, am simţit
o pace interioară şi mi-am spus că probabil cineva se ruga pentru mine. Poate chiar
tânărul pe care-l agresasem verbal. Cine ştie? Am sfârşit prin a fi de-a
dreptul bine dispusă, când, spre finalul predicii, Părintele, făcând referire
la ură, invidie şi răutate, vorbind despre o anumită categorie de „creştini”, a
spus: „Ei se cred creştini, dar sunt diavoli împieliţaţi! Ar trebui să le tragi
una peste botniţă şi să trânteşti uşa peste ei!”
Prima dată mi se mai
întâmplase un lucru asemănător cu mulţi ani în urmă, când eram elevă în clasa a
X-a. Am mers într-o excursie cu clasa la Mănăstirea Cozia şi, deşi eram în plin
ateism, dirigintele ne-a încurajat să intrăm în biserică. Chiar dacă eram
credincioasă, chiar dacă mergeam uneori la biserică, nu ştiam toate regulile de
conduită în interiorul sfântului locaş. Astfel că, după ce am mers să sărut
icoanele din dreapta, am scurtat drumul spre cele din stânga, trecând prin faţa
Altarului. Trei „babe” au sărit deodată cu gura pe mine, iar una m-a tras cu
violenţă de mânecă strigând isterizată: „Nu pe-acolo! Nu pe-acolo!”, încât m-a
speriat şi m-a făcut să cred că tocmai călcasem pe o grenadă neexplodată. Sunt
sigură că „precuvioasele” care m-au tras de mânecă n-auziseră de spusa
Mântuitorului: „Lăsaţi copiii să vină la mine!”, ori dacă da, le păsa de ea mai
puţin ca de spusa lui nea Gheorghe de la colţul străzii. Sunt de acord că
trebuie să existe reguli clare de comportament în biserică (aşa cum există în
orice loc, inclusiv în industria chimică, unde lucrez şi unde eu sunt prima
care impun respectarea cu stricteţe a regulilor), sunt de acord că ele trebuie
respectate de toată lumea, că pe cei care nu le ştiu trebuie să-i învăţăm, dar
de la asta şi până la a fi în stare să faci moarte de om pentru că cineva care –
cel mai probabil – nu cunoştea regula, a încălcat-o, mi se pare o diferenţă
colosală. Şi cred că cei care trebuie să „predea” regulile sunt aceia care au
căderea să o facă (îndeobşte preoţii, profesorii de religie, chiar şi unii
enoriaşi care se pricep să explice cu răbdare şi blândeţe), nu „soldaţii” din
plutonul de execuţie, vigilenţi, stând tot timpul de pază, numărându-ţi paşii,
măsurând centimetri, trasând hotare şi impunând reguli, de cele mai multe ori
inventate. Urmarea întâmplării de la Cozia a fost că eu n-am mai călcat prin
biserică ani buni, iar atunci când am făcut-o, o vreme îmi era teamă şi să
privesc spre Altar, imaginându-mi că de acolo e musai să iasă balaurul cu şapte
capete.
Şi, dacă tot m-am
pornit, n-am să mă opresc aici. Într-o zi de duminică, am văzut o tânără
(probabil elevă de gimnaziu, după cum o trădau aparenţele vârstei), stând afară
în ploaie, în uşa deschisă a bisericii. I-am făcut semn să intre înaintea mea,
dar a refuzat spunând că n-are voie să intre. „De ce, dragă, cine nu-ţi dă
voie? Ori eşti Maria Egipteanca şi ai simţit o forţă împingându-te?” Mi-a spus,
de parcă ar fi avut vreo mare vină, că era „necurată”. Hait! Pe ce te bazezi? vorba lui Moromete. Bineînţeles
că pricepusem despre ce vorbea, că era într-una din zilele acelea, în care, în mod normal, femeile cu bun simţ sunt
chiar mai curate decât în restul zilelor, având mai multă grijă de ele. Nesimţitele
nu sunt curate niciodată, indiferent de zile. Ca să nu mai vorbim de faptul că
noţiunea de curăţie se referă mai
degrabă la cea sufletească, decât la cea trupească. I-am spus să intre măcar
dincolo de uşa bisericii, să nu mai stea în ploaie, că, mai ales într-o
situaţie ca aceea, ar fi putut răci, cu consecinţe destul de grave. Dar „gardiencele”
care auziseră despre ce-i vorba au sărit ca gaiţele cu gura pe ea: „Nu intra!
Stai acolo!” Mi-a venit să le pocnesc, dar mi-am adus aminte că sunt în sfânta
biserică. I-am spus doar fetei, cât să audă numai ea: „Stai liniştită! Tu eşti
mult mai curată decât necuratele astea care te ţin la uşă!” Nu ştiu dacă a
priceput, dar de rămas, a rămas tot acolo. Hei, Albe-ca-Zăpada ce sunteţi, nu mai alungaţi tinerii din biserică!
Mai bine aţi lua exemplu de comportament de la ei şi n-aţi mai schimba reţete
de aripioare în timp ce Preotul sfinţeşte Darurile.
Într-una din zilele în
care mă pregăteam să mă împărtăşesc, o „cuvioasă” ce-şi manifestă cuvioşia prin
ochi daţi peste cap în semn de evlavie, mi-a văzut intenţia şi s-a isterizat că
nu aveam capul acoperit. În pragul sufocării, nu s-a lăsat până ce nu mi-a
trântit eşarfa ei peste păr, fără să se întrebe dacă nu cumva mi-e silă să port
un lucru care-i aparţine, dacă nu cumva mă simt agresată de faptul că mi se
bagă în viaţă. Că „Nu se poate să te apropii de Sfântul Altar cu capul
descoperit”. Nevoind să-mi stric momentul, m-am lăsat îmbrobodită şi nu i-am
replicat că, în opinia mea, capul trebuie să fie mobilat la interior, nu la
exterior, inima la fel, şi altele.
Altădată, după
terminarea slujbei, stând într-o strană, altă cuvioasă mi-a spus că nu-i bine
să ţii picioarele încrucişate în biserică. Când aud asemenea lucruri, mi se încrucişează
mintea şi ochii. Am întrebat-o de ce. Evident, n-a ştiut să-mi spună. Dar a
adăugat cu convingere că „Aşa zice”. Nu mi-a venit să-i replic că „cine zice”
asta, ar trebui să zică şi că nu-i frumos, ba încă e de-a dreptul dizgraţios,
atunci când eşti femeie, să-ţi ţii picioarele azvârlite spre două puncte cardinale
opuse, aşa cum stătea ea în momentul acela.
Una dintre cele mai
tembele observaţii pe care le-am primit în biserică a fost cea legată de
scaunul episcopal. Cum obişnuim să ne îmbrâncim la miruit ca oile căpiate fără
stăpân, de obicei evit aglomeraţia, aşezându-mă mai prin coadă. Odată, însă, am
fost prinsă în grămada dezorganizată şi împinsă din toate părţile. Cum simţeam
că mă sufoc, am găsit un refugiu în faţa tronului care-i este dedicat
Episcopului locului în orice biserică. Stăteam în picioare, bineînţeles, la o
distanţă de, să zicem, 20-30 de centimetri. Atunci, una-care-le-ştie-pe-toate
mi-a spus să nu stau acolo, că-i păcat. Am crezut că n-aud bine. Am dat-o pe
glumă: „Haideţi, doamnă, să fim serioşi!” Am crezut că face o criză de
epilepsie, dând ochi peste cap şi repetând cu voce sugrumată: „E păcat! E
păcat!” Ca s-o trezesc din boală, i-am propus un târg: să ne vedem fiecare de
păcatele noastre. Era păcat că eu mă aflam în apropierea acelui scaun, dar nu
era păcat că ea, împreună cu alte tovarăşe de turmă, mă împinseseră într-acolo.
Exemplele sunt multe,
dar mă opresc aici, întrucât nu-mi place să vorbesc despre. Dar m-am cam
săturat şi să tac. Voi mai spune numai, fiindcă tot veni vorba de scaune, că am
ajuns să urăsc aceste obiecte nevinovate, din pricina celor care nu-şi găsesc
altceva mai bun de făcut în biserică decât să mute scaunele de colo, colo. Şi
asta când? Atunci când Preotul iese cu Sfântul Potir şi zice: „Cu frică de Dumnezeu,
cu credinţă şi cu dragoste, să vă apropiaţi!” În loc să ne cutremurăm că, în
momentele acelea, Dumnezeu, coborât în mâinile Preotului, ne priveşte şi ne
cheamă, noi îi întoarcem spatele, căci problema scaunelor e una stringentă şi
care nu suportă amânare. Orice altceva fac cuvioasele din biserică în momentul
acela, ele, care până atunci calcă pe alţii ca să-şi facă loc să îngenuncheze, care-şi
înalţă fundurile până-n turla bisericii, bătând metanii peste metanii, orice
altceva, decât să stea liniştite şi să mulţumească pentru minunea că Dumnezeu
se coboară până la noi. Scaune, perniţe, genţi, pungi foşnite, coate înfipte în
coaste, orice! În timp ce Preotul stă în faţa Altarului, cu Dumnezeu în mâini. Nu
ne pasă. De ce ne-ar păsa? Iisus Hristos a pătimit pe Cruce pentru ca noi să
înţelegem că: în biserică, bărbaţii stau în dreapta iar femeile în stânga; prin faţa Altarului nu se trece, iar dacă greşeşti
eşti bun de dat la spânzurătoare; în zilele „necurăţiei” sale, femeia nu are
voie în biserică, mai bine şi-ar pune o piatră de gât; nu cumva să te
împărtăşeşti fără basma pe cap, că ai săvârşit păcat de moarte; picioarele să
nu le ţii încrucişate, iar de strana Preasfinţitului să nu te apropii, că iadul
te mănâncă; scaunele şi perniţele pentru îngenuncheat trebuie strânse şi
zornăite şi foşnite fix atunci când Preotul spune „… să vă apropiaţi”. Când văd
toate acestea, îmi vine să întreb: „Doamne, pentru ce Te-ai lăsat răstignit? De
ce-ai pătimit pentru ceata de nesăbuiţi?” Dar nu-L întreb. El ştie mai bine. Când
văd toate acestea, mi-L imaginez cu biciul în templu, strigând: „Casa Mea va fi o casă de rugăciune, dar voi aţi transformat-o într-o peşteră de tâlhari!". Şi mie îmi vine să iau biciul uneori şi să strig: „Aţi făcut din Casa
Domnului Pluton de Execuţie!”.
Nu mai trageţi! Iisus n-a cerut
de la noi să stăm aliniaţi pe două rânduri, care la stânga, care la dreapta,
nici nu l-a scârbit atingerea nimănui (nici a femeii cu scurgerea de sânge), nu
a trasat graniţe, n-a calculat centimetri, nu le-a spus mironosiţelor dacă
să-şi pună sau nu basmale, cum să-şi ţină picioarele, cum să-şi poarte părul. Ne-a
cerut lucruri mult mai înalte, dintre care cel mai greu de atins e poate acela
de a ne iubi unii pe alţii. N-aţi înţeles de ce a dat Dumnezeu lumii ăsteia
tembele pe Unicul Său Fiu? Atunci staţi în banca voastră şi mergeţi târâş! Ori dacă
nu, aveţi grijă să nu-mi nimeriţi în cătare!
Slobozia,
04 februarie 2013
Cu un ochi am plâns, cu unul am râs. Ai haz şi ştii să şi pişti acolo unde trebuie, Florentina. :) Nu comentez foarte mult pentru că ar trebui să mai scriu un blog, dar îţi las un link, să vezi că am atacat această problemă într-un blog, acum doi ani. Şi cred că despre aceste urâte aspecte am vorbit şi prin alte părţi.
RăspundețiȘtergerehttp://preotvictor.blogspot.ro/2011/10/rujul-fusta-si-atentia.html
O zi minunată să ai!
Sărut mâna, părinte! După comentariul dumneavoastră, chiar voi avea o zi minunată. Voi citi negreşit.
RăspundețiȘtergerePS: Apreciez conştiinciozitatea cu care vă "faceţi temele" :) Nici nu s-a luminat bine de ziuă, şi aţi trecut la lucru.