Prefaţă la volumul “Treizeci de ani de tinereţe” de CLAUDIU ŞIMONAŢI
N-am talent de critic literar. Însă la insistenţele tânărului poet din Geoagiu, Claudiu Şimonaţi care a ţinut morţis să aibă volumul prefaţat de mine, după protestele de rigoare, am acceptat, din prietenie pentru el. Sper că m-am apropiat cât de cât de spiritul cărţii. Altfel, ce să zic? Conştiincioasă cum mă ştiu, îmi fac temele.
Cartea va fi lansată în aprilie 2013, la Geoagiu. Succes, Claudiu!
Deşi
ne avertizează
în debutul volumului “Treizeci
de ani de tinereţe”
că
“nu mai scriu/ niciun vers/ sentimentele/ pentru muze au dispărut/
şi
odată
cu ele/ şi
POEZIA” (Dispariţie),
autorul Claudiu
Nicolae Şimonaţi
ne prilejuieşte,
prin intermediul cărţii,
tocmai o întâlnire cu poezia. Sau, mai exact spus, în primul rând
cu poezia. Volumul este structurat în două
părţi,
prima parte fiind alcătuită
din versuri, cea de a doua din cugetări.
Deşi,
personal, nu suntem de acord cu amestecul genurilor în volum, optând
mai degrabă
pentru o anume unitate, respectăm
decizia autorului, considerând opinia noastră
ca fiind mai degrabă
tributară
unui anume conformism în literatură.
Vorbind despre
poezia lui Claudiu Şimonaţi
din volumul de faţă,
vom spune că
ea este una condensată,
cu versul scurt, o esenţă
de poezie. Structurată
inginereşte
(nu degeaba autorul este de profesie inginer), pare a se ralia
principiului care afirmă
că
esenţele
fine se ţin
în flacoane mici. Poetul foloseşte
cuvintele cu atenţie,
cu zgârcenie aproape, având însă
grijă
să
transmită
prin intermediul lor cât mai multă
emoţie.
Fără
a face uz (abuz) de metafore pretenţioase,
înadins căutate,
fără
a avea nimic forţat,
fără
atât de “scremutele” licenţe
poetice ale poeziei contemporane, versurile lui Claudiu Şimonaţi
transmit o stare, pe care am numi-o, fără
teama de a greşi,
stare poetică.
Tema predominantă
a volumului este, incontestabil, cea a iubirii; a iubirii cu mai
multe faţete,
a iubirii de Dumnezeu, de oameni, de mamă,
dar mai cu seamă
a iubirii pământeşti,
cea atât de cântată
şi
des-cântată,
dintre bărbat
şi
femeie. Înseşi
cuvintele sunt comparate de poet cu “un fluture aşezându-se
pe inima iubitei”. Avem de-a face cu întâlnirea, deseori ratată
sau numai imaginată,
cu iubita; dar şi
de întâlnirea cu Dumnezeu. Poezia lui Claudiu Şimonaţi
devine, astfel, un joc al sufletelor, nu doar al cuvintelor.
Protagonistul pare a fi într-o permanentă
căutare
a iubirii, părând
că
găsirea
ei nici nu prea l-ar interesa, sau în orice caz esenţial
este jocul de-a v-aţi
ascunselea prin labirintul permanentei căutări
a iubirii prin intermediul poeziei, labirint străbătut
de laitmotivul regăsirii,
de speranţă,
conducâd, până
la urmă,
către
una dintre ieşiri
–
fuga de singurătate.
În jocul acesta, iubirea ba se pierde, ba nu e găsită,
ba este simţită
(la modul ideatic), ba se evaporă
(ca în Iubire
evaporată).
Iubirea este, de cele mai multe ori, iluzorie, buzele iubitei sunt
“atât de roşii/
de inexistente”, iar chipurile acesteia sunt multiple (“nu am
suficiente mâini/ care să-ţi
cuprindă/
toate chipurile tale”). Într-una dintre poezii (Femeia),
autorul chiar încearcă
o generalizare a noţiunii
de femeie, acţiune
riscantă
şi
îndrăzneaţă,
ca, de altfel, toate generalizările.
Poetul abordează,
pe alocuri, şi
tema morţii,
de care se apropie cu teamă
şi
cu un oarecare sentiment al zădărniciei
lecţiilor
primite de la aceasta: “Mai înţelept
erai/ când ai venit pe lume/ ţipând
de spaimă/
în faţa
vieţii”.
Mama este şi
ea prezentă,
tot în corelaţie
cu momentul naşterii,
ochii acesteia fiind punctul de sprijin de care eroul se agaţă
la intrarea în lume. Într-una dintre poezii, se face simţită
şi
dorinţa
accederii către
veşnicie,
însă
nu a omului, ci a poemului, sau poate a fiinţei
atât de trecătoare,
prin poezie.
Cuvântul “suflet”,
prin deasa repetare în versuri, pare să
centreze toată
atenţia
asupra noţiunii
în cauză,
idee mărturisită
şi
direct în poezia cu titlul Trupul
meu: “mulţumesc
lui Dumnezeu/ că
sunt şi
suflet şi
trup/ cel mai mult mă
plec/ sufletului care trece dincolo”. Tema divină,
deşi
mai puţin
prezentă,
cel puţin
în zicere directă,
devine totuşi
atât de elocventă
într-un flash surprinzător:
“mi-ai dat poruncă
[…]
să
Te urmez/ la un moment dat simţisem
că-mi
lipseşte
ceva/ …
îmi uitasem CRUCEA” (Misiune).
Regăsim
tema şi
în partea a doua a volumului –
Cugetări:
“Fereşte-te
ca de şarpe
de omul ce poartă
Dumnezeul pe buze, şi
nu în suflet!”. În ce priveşte
această
a doua parte, pentru noi este surprinzător,
cel puţin
la o primă
lectură,
curajul autorului de a scrie cugetări,
ştiut
fiind că
acestea sunt mai degrabă
rodul unei experienţe
îndelungate de viaţă,
decât al unei experienţe
de “30 de ani de tinereţe”.
Şi
totuşi
îndrăznim
a crede că
nu lungimea în ani a vieţii
dă
măsura
înţelepciunii
ori a reuşitei
esenţializării
vieţii
prin scurte cugetări.
Ceea ce autorul vine să
intărească
prin intermediul unora cuprinse în acest volum. Autorul emite
judecăţi
în ceea ce priveşte
multe şi
diverse aspecte ale lumii în care trăim,
printre ele fiind, în ordine aleatorie: poetul, eternitatea,
prietenii, cărţile,
poezia, binele, speranţa,
sufletul, vinul, cuvântul şi,
bineînţeles,
(din nou) iubirea (de data aceasta, însă,
parcă
privită
cu un oarecare cinism ori chiar misoginism pe alocuri). Dacă
pe unele avem senzaţia
că
le-am mai citit, cu altele nu suntem de acord, altele ni se par
locuri comune, există
şi
câteva, poate cele mai multe (n-am contabilizat), inedite şi
demne de reţinut.
Desigur, nu e cazul să
influenţăm
cititorul ori a-i strica plăcerea
descoperirii,
dând exemple.
Nădăjduim,
însă,
că,
prin această
modestă
opinie personală,
fără
a avea deloc pretenţii
de critică
literară,
să-l
fi determinat pe Măria
sa Cititorul să
purceadă
la parcurgerea volumului de faţă
care, în opinia noastră,
merită
citit. Merită
citit nu doar cu mintea, ci şi
cu sufletul, aşa
cum a şi
fost scris de cel pe care îl vom defini după
unul dintre aforismele sale (“Poetul este un inginer al
sufletelor”), Poet
Inginer
Claudiu
Nicolae Şimonaţi.
Florentina
Loredana DALIAN
Slobozia, 02,03
ianuarie 2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu