Sursa fotografiei: http://cristianghinea.wordpress.com/2012/07/09/cinci-locomotive-din-patrimoniul-national-ruginesc-la-remiza-lugoj/
Uneori, e ca atunci când pierdusem trenul.
Eram elevă, de fapt doar terminasem
liceul. Trenuri nu prea erau. Mai nimic nu era. Îl văzusem cum plecă de sub
ochii mei. Am alergat destul de repede, dar trenul fugea mai tare. Prinsese viteză.
Se îndepărta cu fiecare clipă, ducând speranţele mele cine ştie unde. De neputinţă,
am plâns. Impiegatul cărunt, trecut prin viaţă, sătul de trenuri care tot
pleacă, m-a văzut: „Ce-ai, taică, de plângi?” I-am arătat cu degetul monstrul
care luneca pe şine. Nu puteam vorbi. Cuvintele se sugrumaseră în gât. Doar lacrimile
mari, rostogolindu-se pe obraji, spuneau totul. Nu pierdusem niciodată un tren.
Şi n-aş fi crezut să mi se întâmple mie. Şi tocmai atunci! Impiegatul, trecut
prin viaţă, sătul de trenuri, pesemne şi de lacrimi („Nicăieri – zisese –
nicăieri nu vezi atâtea lacrimi ca-n gări”), s-a-nmuiat: „Nu mai plânge, taci
cu tata! Dă-l în mă-sa de fier hodorogit!”. Şi-a îndesat mai bine şapca pe cap,
a pus fluierul în gură, a fluierat tare, prelung, în timp ce a rupt-o la fugă
după coada trenului, alergând ca la suta de metri, cu paleta roşie ridicată. Frânele
au scrârţâit metalic, apoi am zărit printre lacrimi trenul oprindu-se. Se-ntâmplă
rar coşmarul să se transforme într-un vis frumos. Impiegatul încărunţit de
vreme şi trenuri nu s-a mulţumit cu atât. I-a făcut mecanicului de locomotivă
semn de manevră ‘napoi. Ăla
s-a conformat. Apoi, l-am auzit înjurând ca la uşa cortului, când şi-a dat
seama de ce fusese oprit şi întors din drum. “Să-ţi fac, să-ţi dreg, băga-te-aş
în mă-ta de nenorocit! Am să te spun la direcţie!” Impiegatul cărunt, trecut
prin viaţă ca prin război, nu s-a supărat: “Spune-mă şi la Dumnezeu, numa’ stai
să urc fata-asta! Hai, taică, hai, uşurel! Aşa, mergi cu bine! Şi nu mai
plânge, că-ţi strici ochii-ăia frumoşi!” A răsuflat uşurat, a luat poziţia
regulamentară, apoi a ridicat paleta verde, de parcă ar fi înfipt steagul pe o
redută. “Acum, poţi să pleci liniştit să mă torni la direcţie! Ce-am avut şi
ce-am pierdut?!”
Nici n-am
apucat să-i mulţumesc. Acolo, în tren, trăiam sentimentul irealităţii. Mi se
părea că-L văzusem pe Dumnezeu. Avea haine de impiegat de mişcare, niţel cam
ponosite, părul cărunt şi rar şi paletă roşu/ verde. O paletă şi-un fluier, cu
care făcuse prima minune din viaţa mea. Eu strigasem, aproape cu deznădejde, în
capul peronului: “Doamne, nu!”. Îl chemasem. Venise. A dat trenul înapoi. Eu dau,
acum, timpul. Şi mă întreb ce-aş fi devenit, ce-aş fi fost astăzi, dacă în ziua
aceea Dumnezeu n-ar fi îmbrăcat haine de impiegat şi n-ar fi oprit trenul care
m-a dus la examen. Poate aş fi fost un impiegat de mişcare într-o gară, care ar
fi oprit trenul pentru altcineva care mergea să dea examen la facultate… Cine
ştie…
Nu mai
trecusem demult prin halta prin care, azi, nu mai trec trenuri, iar odinioară
treceau atât de rar. Acum, femeie de afaceri în plină glorie, trenurile-mi
puţeau. Preferam avioanele. Sau Mercedes-ul
personal, când distanţele erau mai scurte. Probabil n-aş fi oprit nici atunci
dacă întâmplarea (întâmplarea?) n-ar fi făcut ca roata să explodeze în locul
acela în care şoseaua se apropia cel mai mult de calea ferată. În goana
zilnică, uităm să mai oprim. Măcar atât cât să-I mulţumim Lui Dumnezeu. Ce, nu
pricepe El singur?
Am lăsat
şoferul să se ocupe de roată şi am făcut câţiva paşi. Pe şine, crescuseră
buruieni, semn că niciun tren nu mai trecea pe acolo. Peronul pe care plânsesem
cândva părea mult mai mic şi mai sărăcuţ, iar prin crăpăturile făcute de
trecerea anilor viaţa îşi revendica drepturile prin sute de fire de iarbă
răsărite în smocuri. Cocoţat pe un scaun, o părere de om, gârbovit, se căznea
să întoarcă un ceas Paul Garnier. Asemenea ceasuri rare mai vedeai prin muzee şi vreo două-trei
gări. Toată priveliştea părea un talou suprarealist: ceasul de lux în contrast
cu clădirea în paragină, fără ferestre, cu iarba care-mpânzea tot locul. Cineva
însufleţea „tabloul”: Omuleţul firav, gârbovit, dar căruia îi străluceau ochii
când potrivea limbile ceasului din gară (mai bine zis, din ceea ce fusese
cândva o gară mică, îngrijită, prin care mai treceau, uneori, şi trenuri). Când
şi-a terminat treaba, omul m-a văzut şi aproape s-a speriat ca de o arătare. Apoi,
jenându-se, s-a scuzat cumva:
-
Pe-aici, nu mai vine nimeni. Sunt
eu şi-un câine. Lupane, unde eşti?
Cel apelat s-a ridicat agale dintre
ierburi şi s-a prezentat, docil, la apel, aşteptând, în gardă, următoarea
comandă.
-
Şezi cu tata! Şezi şi
bucură-te! Avem musafiri!
Ca şi cum l-ar fi înţeles, Lupanul (o
potaie cu ciulini prinşi în blană, cu părul în ochi) s-a bucurat în felul
canin, scheunând uşor şi mişcându-şi ritmic coada.
-
Ce faceţi?, am întrebat,
neştiind ce să-i spun.
-
Întorc ceasul. Măcar el să
meargă. Trenurile nu mai merg, în curând n-oi mai merge nici eu, mi-a spus ca
pe o evidenţă, arătându-mi bastonul din mâna dreaptă. Ceasu-ăsta e o bijuterie,
el trebuie să meargă! Nu ştiu cine l-o mai întoarce când n-oi mai fi eu. Apoi,
schimbând vorba: Cu ce treburi pe la noi?
Purta aceeaşi haină de impiegat, acum
ceva mai largă şi roasă pe alocuri, probabil singura haină, ori poate nu
se-ndurase s-o lepede. Tăceam. Cuvintele se blocaseră iar în gât, ca atunci
când pierdusem trenul. Aş fi vrut să-i povestesc, să-i aduc aminte, să-i
mulţumesc. În loc de asta, tăceam, cu tăcerea celor mai stupizi dintre oameni.
-
Cândva, zice, cândva era şi-n
gara noastră altfel. Ce de-a lume…
Am vrut să-i spun că ştiu. Nici asta n-am
putut. Apoi, ca şi când ar fi avut ceva de demonstrat, ca şi când aş fi avut
nevoie să-l cred, a scos de sub haină paleta, a şters-o de mânecă şi mi-a
întins-o ca pe-o evidenţă:
-
Eu eram impiegatul!, a rostit
cu mândria cu care trebuie să fi rostit ducele de Wellington: „Eu l-am învins
pe Napoleon!”. Câte trenuri n-am pornit
eu cu asta!
Îhm… dar
mai important decât mulţimea de trenuri pe care le-ai pornit, e unul anume pe care l-ai oprit!
-
O vrei? Mie nu-mi mai
trebuie.
Am luat paleta ca pe ceva de preţ şi-am
strâns-o la piept. Am privit ceasul care mergea „ceas”, care-mi arătase cândva
o jumătate de minut mai mult decât aş fi vrut, suficient cât să-mi plece trenul
de sub nas. Şi deodată ochii mi s-au împăienjenit. Ceasul a început să se
scurgă, precum cel din tabloul lui Dali. Aşa-l vedeam printre lacrimi, curgând,
unduindu-se ca şi când s-ar fi topit. Omul s-a panicat, la fel ca atunci:
-
Ce-ai, taică, de plângi? Dacă
nu vrei, n-o iei. Dă-o-n colo de paletă! Sunt un prost bătrân. Chiar aşa,
d-apăi, ce să faci mata, o cuconiţă, c-o paletă de impiegat? Da’ am zis
să-ţi dau şi eu ceva… şi n-am altceva. Lasă, dă-o-ncoace, decât să plângi!
Plângeam ca atunci când pierdusem trenul.
Ceasul nu-l mai vedeam printre lacrimi, se topise de tot, timpul se comprimase.
Pierdusem trenul din nou. Trenul recunoştinţei. Eram bogată. Şi nu-mi folosea
la nimic! Tot omul acesta îmi oferise ceva. Iar eu, cu toată bogăţia mea, habar
n-aveam ce i-aş putea oferi. Cum i-aş putea mulţumi că, într-o zi, cu paleta pe
care mi-o dăruise, oprise şi mă urcase în trenul care avea să mă ducă spre ceea
ce sunt acum. Şi că atunci, mă făcuse să-L văd, pentru prima dată, pe Dumnezeu
în oameni. Ce daruri îi poţi face Lui Dumnezeu?
L-am întrebat, printre lacrimi:
-
Dacă ar fi să-i faci un dar
Lui Dumnezeu, ce i-ai oferi?
-
Ce i-aş oferi? Păi… paleta nu
mai pot să i-o dau, că ţi-am dat-o ţie. Trenţele-astea după mine, nu pot, că
rămân gol. Şi-oricum, n-ar avea ce face cu ele. Câinele ăsta… îmi ţine de urât.
Ce dar?! Uite ce dar Îi fac eu Lui Dumnezeu: în fiecare zi, la doişpe fix, întorc
rotiţa la ceasu-ăla. Cât oi mai putea…
Slobozia, 25/ 26 iunie 2012
Da, cât vei mai putea, să scrii la fel: din inimă, din suflet, din acel labirint care se cheamă iubirea pentru cuvântul pe care cineva îl va citi odată. Frumos! Şi, păcat că nu ai comentarii la un asemenea text. Mi-am şters o lacrimă, una mică, mică de tot, pentru un OM rămas singur pe un peron al timurilor trecute. Şi, n-avea tren (ar fi spus Ion Druţă, dacă în loc de "Toiagul păstoriei" ar fi scris această povestire).
RăspundețiȘtergereCe contează? Ce contează că n-am comentarii, atâta tip cât cineva și-a șters o lacrimă. Eu n-am comentarii, omul n-avea tren. Și totuși continua să întoarcă ceasul. Așa cum eu voi continu să scriu. Câtă vreme voi mai putea, câtă vreme voi mai avea cititori ca dumneavoastră care mă încurajează și-mi răsplătesc efortul de a scrie.
RăspundețiȘtergereMulțumesc!
Nu sunt comentarii, pentru ca nu ai ce comenta. Citind textul,nu ramai decat in asteptare. In asteptarea unui tren, dupa ce ai pierdut trenul iubirii, al prieteniei, al succesului...cine stie, poate va veni altul. Si iar vom uita sa-i multumim celui ce l-a trimis si iar vom uita intamplarea sau minunea...numita clipa.
RăspundețiȘtergereAi dreptate, Lori. Ai scris frumos. Îți mulțumesc și te mai aștept în această „gară”.
RăspundețiȘtergereTot... Lori
Foarte, foarte bun text. Gara si trenul-himera, dupa care alergam toti, fara a-l ajunge vreodata... Si ceasul lichid al lui Dali, distorsionat, dar implacabil, pe care un batran in trente il invarte la nesfarsit. Universul concentrat pe un peron, Marele Maestru al ceremoniilor garbovit, un fel de Solomonar umil, si ceasul pe care-l invarte la nesfarsit. Si, ca sa evocam titlul unui tulburator film: "Trenul... Vietii", nu?
RăspundețiȘtergereÎți mulțumesc, Noru. Părerea ta la textele mele a contat dintotdeauna. Și mie îmi place acest text, deși, când am început să-l scriu, nu eram sigură că va ieși astfel. Aveam doar imaginea tinerei pierzând trenul și a impiegatului fugind să-l oprească. Mulțumesc și pentru fotografie, care parcă a venit „mănușă” pe textul meu. O gară părăsită de demult, cu ierburi crescute pe peron.
RăspundețiȘtergereMi-a plăcut foarte mult textul! Nu doar că m-a mișcat, dar e scris cu acuratețe, cu limpezime și prospețime ca de izvor, fin construit, bine calibrat!De fapt, te-am descoperit în revista ”Cervantes”, când apoi, intrigată, am căutat pe ~Mister ”Gugăl” știe tot~. Mă bucură întâșlnirea! Succese!
RăspundețiȘtergereMaria
Mulţumesc, Maria! Nu ştiam că am apărut în revista "Cervantes". Apare şi on-line?
RăspundețiȘtergereŞi pe mine mă bucură întâlnirea cu cititorii, aşa că îţi spun bine ai venit şi te mai aştept.
un text de exceptie care ne face sa ne aducem aminte cu drag de vechii CFR-isti pentru care lucrul la gara era mandrie si pentru care calea ferata era sfanta. BRAVO.
RăspundețiȘtergereP.S. mi-am permis sa copii acest text pe http://www.facebook.com/pages/Autoritatea-Feroviara-Romana-AFER. Daca deranjeaza il sterg dar cred ca trebuie popularizat. Inca odata Bravo...
Stimate domnule Marcel, vă mulţumesc pentru comentariu şi puteţi lăsa, fără probleme, textul pe facebook. Sunt onorată că v-a plăcut şi m-aş bucura să îl citească cât mai mulţi.
RăspundețiȘtergereM-au fascinat dintotdeauna oamenii care fac o pasiune din munca lor. În acest sens, mai am şi altele de acest fel, în cartea "Aceeaşi lună peste sat" - Ceasornicarul, Figurantul, Generalul, etc.
Cu preţuire,
Florentina Loredana Dalian
Tot pentru domnul Marcel şi colegii dvs. de la AFER, cu salutările mele:
RăspundețiȘtergereS-ar putea să vă placă şi asta: http://florentinadalian.blogspot.ro/2012/02/seful-de-gara.html
N-am mai mers demult cu trenul, dar când mergeam, nu mă puteam abţine să gândesc că, în timp ce eu citesc sau dorm, sute de oameni lucrează, pentru ca eu să ajung în siguranţă la destinaţie. Şi totuşi, n-am uitat niciodată că, în spatele "culiselor", sunt oameni, nu roboţi. Aceasta latură am încercat să o exploatez în textele mele.