Florentina Loredana Dalian

miercuri, 20 mai 2015

Risipiri pe portativ

Festivalul "Ionel Perlea", 16, 17 mai 2015

Jurnal de risipită - 16





"Muzica este o revelaţie mai înaltă decât toată înţelepciunea şi filosofia" (Ludwig van Beethoven)

          Oricât de frumoasă şi adevărată e definiţia Maestrului Beethoven, cine ar putea, până la urmă, să definească tot acel tumult stârnit de muzica bună în sufletul omenesc? Cine ar putea să explice cum se face că, ascultând un cântec într-o limbă pe care n-o cunoşti, ajungi să lăcrimezi? Numai Dumnezeu ştie. Dar mie îmi este clar că nu sunetele, nu cuvintele (chiar şi în cazul literaturii, care se bazează numai pe cuvinte) sunt cele care transmit şi emoţionează puternic, ci mai ales acea energie nevăzută, trăirea celui care le-a scris/ compus, suferinţa, bucuria sau iubirea din care au ţâşnit notele/ cuvintele, precum şi pasiunea şi dăruirea celui care interpretează.

          M-am risipit şi eu sâmbătă, 16 mai şi duminică, 17 mai, pe portativ, bucurându-mă de spectacolul oferit de minunaţii solişti ai muzicii culte, la Centrul Cultural Unesco "Ionel Perlea". Mai întâi, concurenţii de la festivalul de interpretare a liedului, atât de buni, încât am compătimit juriul care trebuia să elaboreze un clasament (de altfel, s-a şi văzut, premiile II şi III fiind acordate ex-aequo). În mod deosebit s-a remarcat baritonul Alexandru Chiriac (membru al coralei "Armonia"), câştigătorul Premiului I (Marele premiu: Florina Ilie) şi a două premii speciale. Seara de sâmbătă a fost încununată de recitalul mezzosopranei Ana Rusu şi de recitalul extraordinar al basului George Crăsnaru, adevărată personalitate artistică muzicală, calitate dublată de o modestie rară pentru un artist de talie internaţională, acompaniat de pianistul Remus Manoleanu, de asemnea artist desăvârşit. George Crăsnaru a solicitat acompaniamentul publicului la unul dintre cântecele româneşti, acompaniament limitat la repetarea refrenului "Zău, zău, zău". Dar, zău, poate cineva să spună că n-am cântat şi eu alături de (împreună cu) basul George Crăsnaru? Vorba şoricelului: "Ce mai tropăim noi doi, măi elefantule!"


Şoricelul şi elefantul

FLD, basul George Crăsnaru şi pianistul Remus Manoleanu, după recital, ascultând recitalul Anei Rusu


          Duminică, la Catedrala Episcopală din Slobozia, concert extraordinar de muzică sacră susţinut de coralele "Sfântul Mina" a Protopopiatului Slobozia şi "Armonia" a Arhiepiscopiei Tomisului. Şi iar am... tropăit. Cum tropăiam prin Catedrală, încercând să-mi găsesc un loc de spectator, m-am trezit luată pe sus să prezint corala "Armonia". Zău, zău, zău! Mi-am făcut lecţiile cum am putut şi... am prezentat. Muzica a fost... nu, fără cuvinte! Trebuie numai ascultată!






Slobozia, 20 mai 2015

Foto: Doina Roşca

Mai jos, o preluare de pe youtube cu suita folclorică a coralei "Armonia", la European Choir Games 2013

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu