Florentina Loredana Dalian

marți, 28 ianuarie 2025

Fragilitatea ființei în „Regele desculț”

 

Premieră la Teatrul în Culise, 25 ianuarie 2025

 

Venim pe lume desculți. Și de-ar fi numai asta! Adeseori am convingerea că omul ar trebui „livrat” lumii acesteia cu eticheta „Fragil”, cu litere mari și roșii, precum vedem pe unele colete. Ce ființă fragilă-i omul! Însă nicicând n-am avut mai acut senzația aceasta decât am avut-o urmărind premiera spectacolului „Regele desculț” la Teatrul în Culise.

Nikolai Vasilievici Gogol e un nume cu care mergi la sigur. Probabil știind aceasta, domnul Constantin Venerus Popa (de profesie medic) a operat, cusut și îmbinat cu aleasă măiestrie trei dintre nuvelele marelui scriitor -  „Însemnările unui Nebun”, „Mantaua” și „Nasul” – având ca rezultat o piesă de un tragism sfâșietor, care nu te poate lăsa indiferent, te zguduie, de dă de toți pereții, te îndeamnă la reflecție. Dramatizarea nu-i o treabă ușoară, chiar dacă există materie primă de calitate. Pentru a rezulta un produs intermediar impecabil, e nevoie de mult talent și pe tot atât de multă pasiune, calități pe care domnul Popa a dovedit a le avea din plin.

M-am referit la piesa scrisă ca la un produs intermediar fiindcă adevăratul produs finit care se oferă publicului nu ar putea ajunge în faza de șlefuire finală fără viziunea de ansamblu a regizorului, fără jocul actorilor și fără contribuția fiecărui membru al echipei. Regizorul Vasile Toma, actor la rându-i (dar nu și în această piesă), a reușit cu asupra de măsură să fie catalizatorul spectacolului. Iertată-mi fie adresarea în termeni de reacții chimice (profesia mea de bază va fi fiind o circumstanță atenuantă), dar chiar există similitudini între procesul de realizare a unei piese de teatru și cea de obținere a unui produs chimic. Se știe că sunt reacții care nu pot avea loc în absența unui catalizator. Tot astfel, sunt piese bune, scrise admirabil, actori străluciți care ar putea să le aducă la lumină, însă acest fenomen nu se petrece dacă nu există liantul (regizorul) care să pună împreună aceste elemente. Vasile Toma și viziunea sa regizorală au fost exact ce trebuie pentru ca „Regele desculț” să devină un spectacol magistral care a încântat publicul (și el de calitate).

Piesa de rezistență (la propriu și la figurat) a fost actorul Ion Grosu, a cărui interpretare aflată pe culmile cele mai înalte ale artei actoricești a reușit să ne „fure” pentru o oră și jumătate în lumea „nebunului” Popriscin. La Ion Grosu n-am văzut numai interpretare a unui rol (oricât de măiestrită ar fi ea), a fost acolo ardere, o dăruire totală, o „îmbrăcare în personaj” cum rar mi-a fost dat să văd. Gândul care mi-a venit urmărindu-i evoluția în acest rol de bună seamă solicitant, atât psihic, cât și fizic, a fost unul cu iz flaubertian, de parcă actorul, prin jocul său, ar fi declarat: „Popriscin sunt eu”.

Diafana Raluca Jugănaru, o actriță versatilă în cel mai bun sens al cuvântului, schimbând cu ușurință stările, făcând slalom între personajul cățelușei Meggy și cel al intangibilei Sophie, un soi de vis neîmplinit al sărmanului Popriscin căruia aproape îi este interzis până și a visa, a adus un farmec aparte spectacolului, o rază de lumină abia întrezărită în atât de mult întuneric. M-a impresionat sclipirea ochilor săi, în care se citește fără urmă de îndoială bucuria de a juca.

Magda Băcescu a strălucit, dând măsura talentului său actoricesc în Mavra, un personaj aparent marginal, dar cu adâncă semnificație umană. Dacă Sophie e lumina care te orbește, apoi dispare de parcă n-a fost, Mavra e lumina care te încălzește, rămânând mereu aproape, ca un semn al stabilității în care te poți încrede în rarele momente în care lumea îți arată și cealaltă față a ei, mai săracă în asperități. Magda Băcescu a gestionat cu pricepere nu doar momentele de calmă duioșie, ci și pe cele cu iz umoristic atribuite personajului său.

Ce personaj apocaliptic a interpretat Ștefan Apostol în rolul Șefului de secție! Și de cât har e nevoie pentru a te transforma edificator din persoana amabilă care ești în realitate într-un monstru lipsit de empatie în fața seamănului tău! Deși rolul nu a fost mare ca întindere, a fost definitoriu pentru crearea tensiunii dramatice și pentru elucidarea contextului, iar actorul a fost cât se poate de convingător și de potrivit în rol. Nimic fals, nimic în plus, nimic în minus (afirmație care, de altfel, se aplică tuturor interpreților din spectacol), nicio îngroșare de tușe, nicio slăbiciune arătată în vreun moment.

Autorul adaptării, Constantin Venerus Popa, a deținut și rolul martorului care, exceptând replicile din deschidere și din final, edificatoare pentru context, a fost un martor tăcut, un fel de oglindă a personajului principal, consemnând, urmărind, fără a empatiza, fără a se implica, fără a avea stări, așa cum, de altfel, trebuie să fie orice martor. Rolul fără replici nu e neapărat mai ușor, dimpotrivă, e o provocare pentru cel care-l interpretează, de a transmite cât mai mult, în cât mai puține cuvinte sau deloc, provocare căreia domnul Popa i-a făcut față cu succes.

Muzica din fundal a fost bine aleasă și bine plasată la momentele potrivite, fiind meritul domnului Stelian Muscalu, care a asigurat ilustrația muzicală. Nu mai prejos s-au situat mișcarea scenică și coregrafia, coordonate de Violeta Captari, iar costumele și scenografia (Ema Șerban) s-au pliat perfect pe întreaga desfășurare a piesei, asigurând ambianța adecvată.

De bună seamă, undeva în „spatele” acestei realizări se vor fi aflat niște profesioniști în tehnică (sunet, lumini etc) care, din păcate, de cele mai multe ori rămân în umbră, dar fără de care toată construcția unui spectacol se poate duce de râpă. N-a fost cazul la „Regele desculț”, coordonarea tehnică s-a desfășurat fără cusur, un mare bravo pentru acești „specialiști ai butoanelor”!

De altfel, s-a simțit că acolo, la Teatrul în Culise, a lucrat o echipă omogenă, bine sudată și pasionată, coordonată măiestrit de Vasile Toma, fapt care transpare până la public. Felicitări tuturor pentru această realizare de excepție! Felicitări, nu în ultimul rând, domnului director al teatrului, Adam S.Q David, fără de care... nu s-ar fi povestit. Într-o lume ce pare să-și fi ieșit din minți, cu artă cu tot, în care cultura adevărată pare să fi devenit o Cenușăreasă, mai există „nebuni”, altfel decât nebunul lui Gogol, care se încăpățânează să aducă marea artă (în cazul de față, teatrală) pe linia de plutire, realizând teatru independent. Insist asupra acestui cuvânt, independent, care nu presupune doar latura lui romantică, ci și pe aceea aspră, știut fiind că independența se obține cu un preț, cu anumite costuri, cu pus osul la treabă. În ciuda faptului că este mic (ca spațiu de joc, ca număr de locuri), Teatrul în Culise e un teatru mare, prin ceea ce reușește să facă (cel puțin cu această piesă, nu am văzut altele acolo), prin atmosfera intimă și caldă cu care spectatorii sunt primiți, și am convingerea că deja a ieșit din culise, pe scena cea mare.

Am plecat de la teatru cu două senzații contradictorii: un gust dulce, oferit de bucuria de a fi fost martora unui desăvârșit act artistic, și unul amar, dat de amprenta lăsată de personajul Popriscin care, la o scară mai mare sau mai mică, poate reprezenta destinul oricăruia dintre muritori. Fiecare om își dorește să lase o urmă, dar oricât de adâncă ar fi urma aceea, la un moment dat ea tot va fi ștearsă de un val. Sunt însă unii care n-au nici măcar șansa la o existență decentă, darămite importantă. Și atunci se visează regi. Regi ai Spaniei, regi ai lumii, fie ei și desculți. Dar poate că finalul se scrie întotdeauna la fel. Cine știe?

          În cele din urmă, Popriscin și-a dat ultima suflare. N-a lăsat după el decât un mănunchi de pene de gâscă, un teanc de hârtie oficială și doi-trei nasturi căzuți de la pantaloni. […] Așa a rămas Petersburgul fără Popriscin. A dispărut de parcă nu l-ar fi avut niciodată, s-a mistuit ca omul lipsit de noroc, a tăcut și a îndurat nespus batjocurile tuturor. Un om nimănui drag, de care nu se interesa nimeni și care nu interesa pe nimeni. Viața lui a fost închisoarea lui.”

Florentina Loredana Dalian

Uniunea Ziariștilor Profesioniști din România

Slobozia, 28 ianuarie 2025

 

Spectacolul va putea fi vizionat în următoarele reprezentații:

· 9 februarie 2025, ora 19:00, la Teatrul „În Culise”

· 17 martie 2025, ora 18:00, la Teatrul Național „I.L. Caragiale” București – Sala Atelier, marcând debutul național al acestei producții excepționale.

 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu