Doamne ajută! Fă, Doamne, să nu
dispară aceste comori! Luminează pe noii proprietari ai conacului... nu lăsa să
piară atâta frumusețe! Amin!
Elina mai rămase o vreme
în genunchi în fața icoanei bizantine datând din secolul al XII-lea, adusă din
Muntele Athos în bisericuța veche, și ea de pe la 1600, strămutată din alt
spațiu, din alt timp, de fostul proprietar al conacului, cel care îl iubise, îl
îngrijise și îl umpluse de lucruri de artă de valoare certă. Ce-i viața? Pentru
ce atâta zdrobeală și alergătură, pentru ce zbuciumul de zile și nopți, când
toată agoniseala nici măcar nu știi pe mâna cui va încăpea? Măcar de-ar fi
rămas unor oameni care știu să le aprecieze. Doamne, ce se va alege de tot ce-i aici? Elina nu mai cerea demult
nimic pentru ea, deși, la vârsta ei, ar fi fost îndreptățită să ceară, dar așa
fuseseră cărările ei sucite și răsucite, că propria-i viață nu mai însemna
nimic în afară de profesia ei, de conacul acesta cu viața lui dincolo de viață,
cu amintirile lui, cu aura pe care o simțea încă prezentă a celor care fuseseră
cândva, iubiseră... suferiseră? De când își terminase studiile, doctoratul în
istorie la Sorbona, apoi cursurile post-universitare de restaurator, fusese desemnată
să se ocupe de Conacul Vergulescu, devenit, prin donație, muzeu aparținând
Statului. Douăzeci de ani a fost fericită acolo, printre zidurile lui, în
grădina imensă cu magnolii vechi de peste 100 de ani, între pereții încălziți
de sobele de teracotă din ceramică, adevărate obiecte de artă ale Norei
Steriadi, printre sculpturile Miliței Pătrașcu, lui Medrea și Paciurea, picturile
unor „grei” ca Nicolae Grigorescu, Theodor Pallady, Camil Ressu și mulți alții,
printre icoane vechi pe lemn și pe sticlă, scrisori, manuscrise, fotografii...
Când te-ai identificat
cu toate acestea, e greu să-ți găsești un alt rost. Oftă, ridicându-se de la
icoana Mântuitorului, plecând să-și mai plimbe pașii pentru ultima oară prin
toate camerele, prin toate ungherele... Statul nu mai putuse întreține muzeul
(un fel de-a zice, pentru alte cheltuieli alandala se găsiseră bani) și se
hotărâse vinderea lui la licitație. Nu fusese pusă nicio condiție pentru
viitorii cumpărători, în afară de bani. Practic, orice analfabet cu bani (și
erau destui!) ar fi putut să-l cumpere. Asta o neliniștea cel mai tare. Nu se
întreba ce se va alege de ea. Își va găsi undeva un post, nu asta-i problema.
Dar o durea sufletul că toate lucrurile de artă vor fi atinse de niște
necunoscători, care vor juca în picioare toată comoara adunată în clădirile și
grădina proiectate de arhitectul Cantacuzino.
Străbătu încet drumul de
la bisericuță la conacul în stil brâncovenesc, făcu ocoluri largi, prin toate
ungherele grădinii, vorbi cu arbuștii, cu florile, cu veverița din stejar. Nicio
despărțire nu-i fusese atât de grea. Și-l aminti pe Rodian. De el se despărțise
pentru că nu voise să plece de la conac. Nu voise și pace. Și cât suferise după
el! Dar, oricât de mult a suferit, era sigură că ar fi suferit și mai mult dacă
alegea altfel. Își aduse aminte și zâmbi, cum făcuse criza aceea de gelozie.
Luase un târnăcop și-l îndrepta amenințător spre ziduri, în timp ce bombănea cu
tonul ridicat: „Am să dărâm nenorocitul ăsta de conac! Am să-i dau foc! Nu pot
să cred! Cum e posibil ca o clădire, o grădină, niște stafii să-mi conducă
viața, să-mi traseze limita de la fericire la nefericire?!” Îl ascultase fără
să spună nimic. În fond, avea dreptate. Dar și pe ea ar fi trebuit s-o
înțeleagă. Complicată viață! Cine-ar fi trebuit să cedeze în cazul acesta? El
nu putea, în niciun caz, să-și lase afacerile de peste graniță. Ea nu avea ce
face cu afacerile lui. Îi plăcea doar omul. Restul, n-o interesa. Încet, încet
se depărtase de el, încercând să-și reducă dependența... până în dimineața
aceea de primăvară când, pe o bancă între magnoliile înflorite, îi spusese
simplu:
- Vreau să pleci.
Părea că ar fi așteptat și el asta. Zisese doar atât:
- De tot?
- De tot.
Îl privise apoi făcându-și bagajul, simțind cum îi smulge inima din
piept.
- Dacă vreodată vei avea nevoie de ceva... să nu te sfiești. Suntem
prea legați, să nu apelezi la străini.
Dăduse din cap,
mulțumind printr-un gest (vorbele se sugrumaseră în gât), cu o oarecare liniște
și având convingerea că oricând i-ar fi cerut ajutorul, ar fi salvat-o. Dar,
totodată, avea convingerea că n-o va face niciodată, ar fi fost sub demnitatea
ei. Cum să ceri să te salveze unuia pe care l-ai dat afară din viața ta și i-ai
închis zăvorul pe dinăuntru? Asta iubise la Rodian cel mai mult: noblețea. Știa
că oricâte i-ar fi făcut, orice dezamăgiri i-ar fi adus, cavalerismul lui l-ar
fi împiedicat să se comporte altfel decât ca un gentleman. Plecase. Zvârlise
bagajul pe bancheta din spate, urcase la volan și cam forjase mașina. „Ai să te
întorci” îi zisese în gând, neștiind nici ea de unde i-a venit și ce a vrut să
spună. Cert e că, până să ia curba aceea în unghi aproape drept, a-ntors
mașina, a frânat brusc și cu zgomot în fața porții și s-a năpustit la ea. A
strâns-o tare în brațe și a sărutat-o pe ochi.
- Nu fii năroadă! Acum te las, nu pot să scot nimic de la tine, te știu
cât ești de încăpățânată. Dar, când ai să te plictisești de conac, sau el de
tine, să mă cauți. Până atunci, mă voi însoți cu alte prințese, dar, când ai să
vii, le mătur din calea mea și îți aștern covorul roșu. Ai priceput, ființă
tântă ce ești?
Ce-i venise să-ntrebe:
- Mă mai iubești?
- Asta nu-i întrebare de femeie inteligentă. Cum să te mai iubesc? Dacă
te iubeam, plecam? Hai, fugi și șterge praful de pe pian, să nu tușească
răposatul!
Dăduse drumul unui râs
zgomotos și chiar plecase. De data aceea, definitiv.
Acum străbătea salonul ivoire, după nuanța de fildeș a
pereților, acolo unde „Conașul” obișnuia să lucreze, atinse ușor obiectele care
îi aparținuseră cândva, ochelarii, pensulele, manuscrisul neterminat al
romanului... urmă biblioteca având peste 8.000 de volume pe care le curpinse
dintr-o privire (dacă era trezită noaptea, se putea duce la fix să scoată pe oricare
dintre ele din raft), apoi în salonul de muzică. Aici îi plăcea cel mai mult.
La pianul acesta cântaseră Dinu Lipatti și chiar George Enescu. Doamne, ce se va alege de toate acestea? Îi
venea să strige, să le acopere cu un acoperământ magic, ori să le adăpostească
undeva. Noaptea trecută nu dormise. Azi era ziua în care veneau noii
proprietari. Nu știa cine sunt, dar era aproape sigură că nu puteau fi decât
niște snobi inculți și plini de emfază. Își imagina o familie de îmbogățiți
după revoluție, de inși fără căpătâi și fără, mai ales fără bun simț. Le
alcătuise până și portretele robot. Ea era o țoapă cocoțată pe tocuri
achiziționate de la Paris, el un ins scurt și burtos, semn al bunăstării, cu
degetele butucănoase. Își imagină cum vor zvârli toate icoanele și tablourile
într-un pod, cum își vor aduce toate kitch-urile scumpe achiziționate din
snobism. Cum, eventual, își vor pune „blazonul” pe frontispiciu: „Frosy și
Lutză” par example. Când se gândea la
asta, o lua leșinul. Își făcea curaj, zicea că mai bine s-aștepte, poate n-o fi
„individul” chiar așa de negru. Ți-ai găsit! Nu se putea liniști. Își dădu
seama că devenise posesivă, ca o mamă care crede că ea și numai ea e în stare
să-și aibă grijă de fecior, că nimeni altcineva nu-i în stare, ba chiar toți
ceilalți îi vor răul. Trebuia să-și revină din asta, altfel nu va supraviețui.
Aruncă o ultimă privire celor
două camere pe care le ocupase, unde își petrecuse ultimii aproape douăzeci de
ani din viață, cu bucurii, cu lacrimi, cu doruri, cu speranțe... Cam trântise
ușa la plecare. O furie o curpinse și lacrimi de ciudă și neputință o năpădiră.
Și tocmai acum o găsise să se lase de fumat! Se lăsase când înțelesese
principiul după care funcționează orice dependență. Nimeni, dar nimeni nu e
dependent de nicotină, cofeină, metadonă, jocuri de noroc, sex, alcool sau
altele. Toate aceste dependențe au un numitor comun: iluzia că, prin ele, viața
devine mai frumoasă, că omul devine mai fericit. Oricine a fumat măcar o dată,
dacă e sincer, trebuie să recunoască faptul că viața se vede mai frumos prin fumul de
țigară. Ruperea acestei dependețe (oricare!) se produce numai în două situații:
fie viața ți se schimbă în bine și nu mai ai nevoie de minciună (cazuri mult
prea rare), fie nu mai accepți această minciună în viața ta și ești dispus să o
vezi (pe ea, pe viață) exact așa cum e. De aceea se lăsase: că nu suporta
dependența de o iluzie. Când țigara se stinge sau când paharul se termină,
viața e tot acolo, la fel de hâdă sau numai urâțică precum ai lăsat-o. Nimic,
niciun fir nu s-a clintit din loc. Aceeași mașină te-așteaptă la scară, aceeași
nevastă-n dormitor, același loc gol în pat lângă tine, același câine, aceeași
pisică... Cine are nevoie de minciuni? În fond, se gândea, dependența ei de
conac nu are la bază aceeași minciună? Nu faptul că viața îi părea mai frumoasă
printre tablouri, obiecte de artă, sculpturi, hectare împădurite, flori, păsări
și mai ales, mai ales romantismul de odinioară care părea că respiră în fiecare
ungher? Nu asta o ținea? Nu asta o despărțise și de Rodian care măcar era real,
chiar cu micile imperfecțiuni? Nu iluzia unei vieți frumoase o despărțise de
însăși viața?
Stătea pe o bancă, în
bătaia soarelui, privind la veverițele jucăușe, gândindu-se că le vede pentru
ultima dată, răsucind între degete un fir de iarbă, imaginându-l ca fiind o
țigară. Nu mai era mult și noii proprietari urma să sosească. Or fi urcat deja
pe drumul ce duce către conac, parcă se aude o mașină... Rahat! Îi venise să ia târnăcopul, precum Rodian odinioară, să
fărâme, să lovească, să... Lipsită de vlagă, se lungi în iarbă, așteptând ca în
transă. I se plimba o formulă prin minte: Nu-i
drept, nu-i drept! Eu iubesc toate acestea, de ce trebuie să le părăsesc? De ce
trebuie să părăsim ce iubim? Cu ochii închiși, își imagină apocalipsa
venirii celor doi proprietari, o văzu pe madama cocoțată pe tocuri făcându-i-se
milă de ea și propunându-i să rămână în continuare la conac, pe post de
menajeră. Îl văzu apoi pe insul scurt și îndesat protestând cu voce groasă,
neșlefuită: „Dar dânsa are un doctorat la Sorbona și studii de restaurator la
Moscova!” Protestul nu-i venea din bunul simț care i-ar fi spus că o astfel de
propunere ar fi jignitoare pentru ea, ci din bunul simț al banului care-i
șoptea că o menajeră cu studii la Sorbona pesemne te costă mult mai mult. Se
scutură de viziune și alunecă în somnolență. La scurtă vreme, auzi poarta
trântindu-se și pași care reverberau în scoarța pământului, a pământului acesta
de care-și lipise urechea de parcă ar fi vrut să îl asculte pentru utlima oară.
Îl văzu deodată deasupra
ei, în picioare, părând și mai înalt așa privit din poziția aceea lungită a ei.
- Rodian, tu ești?
- Nu, sunt Vlad Țepeș. Am venit să-ți ofer o țeapă. Cu tot dragul! Râse.
Se ridică în picioare dintr-un salt și începu să turuie:
- Nu c-ar fi inoportun momentul, dar, știi, eu aștept pe cineva, voi
avea ceva de lucru, dar apoi vom merge undeva și vom avea timp să discutăm...
Îi puse mâna peste gură și-o strânse, cu cealaltă, la piept.
- Taci, fată proastă, că n-ai priceput nimic din viața-asta! Vezi-ți de
stafiile tale, că la alea te pricepi!
Îi flutură sub nas actul de proprietate pe numele ei. Îi luă mult să
priceapă, puse zeci de întrebări, dar până la urmă tot înțelese.
- Și de ce l-ai luat numai pe numele meu?
- Ca să fie doar al tău. Numai tu meriți comoara asta. Oricine altcineva,
inclusiv eu, n-o merită.
Se rotea, țopăia, scotea sunete de bucurie, ca un copil care a primit
jucăria visată. Ce visată? Nici măcar!
- Dar tu, nu vei sta și tu aici?
- Ba da, se-nțelege. Dacă mă primești, adăugă zâmbind.
- Ce bine! Și afacerile?
- Le-am vândut. Crezi că puțin m-a costat pacostea asta?
- Și n-ai.. și n-ai să mai pleci deloc?
- Ba da. Ori de câte ori voi simți că mă iubești mai puțin decât pe
stafiile tale. Nu înainte, însă, de-a te snopi în bătaie.
Îi sări de gât, cu ochi plini de lacrimi de bucurie:
- Deci nu vei mai pleca niciodată! Ce bine! Așa-i.. așa-i că mă mai
iubești?
- Asta nu-i întrebare de femeie inteligentă! Marș și șterge praful de
pe pian!
Slobozia,
04 august 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu