Trenul în gară – între a rămâne şi a pleca, uneori nu-i decât o durere de-o
viaţă.
Îmi ocup
locul în compartiment. Singură pe banchetă. Pe cea de vis-a-vis, două „cuvioase”,
super evlavioase, în orice caz aşa vor să pară. Vorbesc neîntrerupt despre
biserici, despre duhovnici şi moaşte de sfinţi. Mi-e imposibil să nu le aud. Vorbesc
tare. Mă fulgeră un gând: Cu mult mai
drept păcătosul, decât cuviosul care se
minte pe sine. Poate exagerez, poate le judec greşit, dar tot îmi par
false. Măcar şi pentru faptul că-mi lasă impresia că bravează. Ce treabă am eu
cu ele? Arunc o ultimă privire pe peron, într-o sforţare de a-mi imprima acea
imagine a lui în noapte, îi caut privirea. Plecam doar pentru două zile
(petrecute mai mult pe drum), dar când aveam să mă întorc, urma să nu-l mai
găsesc. El pleca pentru o lună. Primise o misiune importantă sau cel puţin aşa
lăsase de înţeles. Urăsc misiunile importante care te lovesc în fericire. Trăisem
două zile de vis, iar visul fusese întrerupt de un telefon. „Am nevoie de tine”,
îi spusese superiorul. „Pentru asta şi asta”. Mima indecizia. L-am încurajat
din priviri să se ducă. N-am vrut să fiu niciodată o piatră de gâtul nimănui,
cu atât mai mult a cuiva care contează. Acceptase. Ce mai conta o lună, dacă
tot stătusem jumătate de viaţă separaţi?
Trenul se pune în mişcare. În loc
de „la revedere”, scriu cu degetul pe geam: Primăvară
târzie – nici liliacul acesta din drum nu-şi merită durerea de-a înflori pentru
nimeni. Ce mi-o fi venit cu primăvara? Că doar era toamnă pe sfârşite. De liliac
nici vorbă. Dar poate eu aşa mă simţeam: ca într-o primăvară venită mai târziu.
Dar nu prea târziu. Geamul se dezabureşte. Din inscripţie mai rămâne doar „durerea”.
De ce-o fi rămas doar cuvântul acela? Putea să rămână liliacul sau primăvara. Nu
insist. Când eşti fericit, n-ai chef de filosofat. E cald, e bine, trenul mă
leagănă, în compartiment e aprinsă doar lumina de veghe, numai bine pentr-un
somn.
Încerc să
adorm. Aş fi şi adormit cu uşurinţă, dar cuvioasele nu-mi dau pace. Vor să
ştie. Să afle totul. Dacă merg până la capăt – da merg. Ce bine! Ce-o fi atât
de bine? Zece ore până în B, cu ele pe cap, cu el departe, apoi dimineaţa fiind
nevoită să intru direct în „show”. Chiar dacă nu sunt eu vioara întâi, tot va
trebui să-mi iau premiul, să mulţumesc, să zic două vorbe, dacă voi fi
solicitată, dacă se poate altceva decât banalităţi. Şi, în orice caz, nu
trebuie să arăt ca un zombi. Scriitorul, mai ales dramaturgul, când se arată
lumii, trebuie să convingă şi prin înfăţişare. Majoritatea nu conving. Unii o
fac intenţionat, considerând că o figură neglijentă (pletos, nepieptănat,
Doamne fereşte nespălat) te recomandă din start ca artist. Eu nu consider aşa. Arta
lucrează cu frumuseţea. În toate aspectele ei. Cel care crează trebuie să fie
un om „frumos”. Că nu e de la natură, nu e. Dar acolo unde chiar depinde de
tine, trebuie să depui un mic efort. E-adevărat că nu trebuie să arăţi nici ca
un broker de pe Wall Street, dar nici ca un pămătuf tocmai folosit sau ca nişte
Sfinte Moaşte (că tot e la temă) proaspăt scoase din raclă.
Dau iar să
fentez închizând ochii, dar nu-mi reuşeşte. Cuvioasele vor să ştie dacă domnul
care a rămas în gară e soţul meu. Mă zgândără un gând să pronunţ un cuvânt care
să le oripileze – „Nu, e amantul. Unul dintre ei”, dar n-am atâta vlagă. Până la
urmă ce să răspund? „Aproape. Ne vom căsători în curând”, dau să le îmbunez. Ridică
din sprâncene vexate. Mă doare-n valiză de sprâncenele lor. Tăcerea care s-a
lăsat e mai mult decât grăitoare. Pare că evlavioasele simt deodată că nu mai
pot respira acelaşi aer cu mine, păcătoasa. Chiar ele, una fecioară (pe
cuvântul ei!), alta căsătorită, femeie de casă, cu responsabilităţi, ele care
merg la o sfinţire de biserică tocmai în capătul celălalt al ţării, nevoindu-se
noaptea pe tren, tocmai ele să păţească aşa ceva? Cu ce-or fi greşit,
sărmanele? Profit de „anatema” care s-a aruncat asupra mea, sperând că măcar
aşa nu mă vor mai băga în seamă, lăsându-mă să-mi fac somnul. Degeaba! Cuvioasele
insistă în conversaţie, pesemne convinse că Dumnezeu le-a trimis în acel
compartiment cu misiunea precisă de a salva un suflet păcătos. Văzând că n-au
nimerit-o cu soţul, mă chestionează de ce merg în B. După ce am dat răspunsul
(nevinovat, în opinia mea), am fost pe punctul de a suna după SMURD. Era musai
să fie resuscitate. Ochi peste cap, priviri tulburi, respiraţie sacadată, au,
sărurile! Mă încolţise gândul să le resuscitez cu vreo două palme, dar nu
meritau palmele mele un asemenea tratament. În cele din urmă, fecioara şi-a
revenit prima, doar ca să mă informeze că şi ea a fost aproape de rătăcirea
asta, va să zică a încercat să intre în lumea teatrului, ca actriţă, dar a
apărat-o Domnul de o asemenea cădere şi nelegiuire etc. Deja simt că-mi bat joc
de mine dacă voi continua să le ascult. Le spun de-a dreptul „Noapte bună!”,
închid ochii şi chiar adorm până ce se dezmeticesc ele să înceapă iar să
vorbească.
Visez ciulini.
Ciulinii pe câmp – cu mult mai fericiţi
în bătaia ploii decât trandafirii din glastră. Cu gândul acesta mă trezesc,
când piuie telefonul a mesaj. Îmi scrisese. O urare de drum bun, ai grijă de
tine, obrăznicătură, vezi ce faci pe-acolo, să nu-i dai gata pe toţi. Zâmbesc. Prilej
pentru cuvioase să-şi arunce priviri cu înţeles. Aşadar, nu s-au înşelat:
păcătoasă până în măduva oaselor. Auzi! Festival de teatru! Au încercat să mă
corupă să merg cu ele la sfinţirea capelei. Că îmi va fi mult mai de folos. Dar
eu nu fac înconjurul lumii pentru asta. În plus, am plecat de acasă cu un scop.
Le e greu să priceapă. Doar mi-au adus toate argumentele, cum, nu mi-e frică de
iad? Ba da, mai ales dacă iadul ar fi populat cu fiinţe ca ele. Dar ăsta e un
nonsens. Aşa cuvioase nu pot ajunge decât în Rai. Ele sunt convinse de asta. Mă
gândesc că iadul aici, pe pământ, poate însemna şi lipsa de compatibilitate,
imposibilitatea de a-l pricepe pe celălalt. Mă întreb cum ar fi dacă aş fi
nevoită să le suport nu o noapte cu trenul, ci o viaţă în preajma mea. Încercând
să aflu pe care din două o prefer – dacă se poate spune aşa – am ales, totuşi,
măritata. Fecioara e mult mai agasantă şi plină de ea. Astălaltă pare mai
aproape de viaţă, cu tot cu problemele ei, mai dispusă nu la compromis, dar măcar
spre o fărâmă de toleranţă. Şi parcă şi gura şi-o ţine mai puţin strânsă, mai
puţin pungită. Mă întreb dacă evlavioasele, la cât de duse la biserică sunt
prin toate punctele cardinale, n-au aflat adevărul suprem despre iubirea
creştină, dacă le spune ceva „...rămân acestea trei: credinţa, nădejdea şi
dragostea. Dar cea mai mare dintre ele e dragostea”. Dar de ce mă întreb? Îmi ajung
întrebările lor.
În săptămâna mare – aceeaşi lună, uneori
plină, luminând cărarea altor necredincioşi. Cu gândul acesta adorm, când,
în sfârşit, se pare c-au fost răpuse şi ele. Dar ce răpuse! Când am deschis
ochii, trezită de zgomotul uşor al uşii, am constatat că puteai să tai lemne pe
ele. Mă aşteptam să văd controlorul, dar nu. În cadrul uşii se arătase un ins
care, profitând de întunericul relativ şi de faptul că toată lumea dormea la
ora aia din noapte, plecase după furat. L-am studiat cum stătea cu ochii pe sus
după valize, după ce mai întâi şi-i aruncase roată prin compartiment. Hotărâse pesemne
că nu-i niciun pericol, cu trei femei. Da’ bine că dormiţi, cuvioaselor! Când era
nevoie de voi, să-l băgaţi în sperieţi pe hoţul ăsta, ţinându-i o predică şi ameninţându-l
cu iadul, n-aţi găsit altceva mai bun de făcut decât să sforăiţi! Îi fixez
privirea neinvitatului, în speranţa că dacă mă va vedea cu ochii deschişi,
renunţă. Dar n-avea el ochi pentru ochii mei. Doar n-am să asist cum mă fură! Mă
hotărăsc să iau taurul de coarne, vitejeşte, cu inima cât un purice: „Domnule
tâlhar, pe asta de deasupra mea să n-o luaţi, conţine cărţi. Luaţi-le p-alea!”,
îi indic genţile adormitelor. Luat prin surpindere, speriat chiar, a tras cu
putere uşa şi a tulit-o pe culoar. D-ăsta-mi eşti?! Credeam că ai mai multă
vână. De amatori e plină lumea! Şi de cuvioase care sforăie. Fraier! Eu mă oferisem să-l ajut să facă alegerea, evitând o dublă tragedie: a lui (când va fi văzut pentru ce se zdrobise, mai erau şi grele!) şi a mea, aceea de a nu avea cărţi să ofer la festival. Oricum ar fi luat ţeapă! Ale picatelor în somn conţineau broboade. Pe care şi le tot probaseră, întrebându-se care le vine mai "şic". Am ratat distracţia.
Mă hotărăsc
să mă bucur de mirajul călătoriei noaptea cu trenul. Încet, încet, se face
dimineaţă. La şase, eram în B. Ne-a întâmpinat o ceaţă cum numai în Londra
probabil mai vezi. Oraşul cu clădirile vechi, de demult, îmbrăcate în ceaţă, te
transporta într-o lume a fantasticului. Mă întrebam dacă chiar eu sunt acolo,
dacă într-adevăr călătorisem noaptea cu trenul, dacă evlavioasele de care
tocmai mă despărţisem fuseseră reale, dacă tâlharul chiar deschisese uşa cu
ochii după genţi, dacă... dacă el chiar rămăsese pe un peron înveşmântat în
noapte, dacă avea să plece într-o misiune importantă, dacă îl voi revedea. Dacă
i-a trecut vreo clipă prin minte că între mine şi misiunea aceea, m-ar fi putut
prefera. Între curajul de-a face o
alegere proastă şi laşitatea de a nu alege – omul mimând neputinţa.
În teatrul
din B, mă simt cu adevărat în alt timp. Decorurile, costumele, portretele
foştilor actori, afişele, totul e de natură a te transporta într-o altă lume. Uneori
nu doar teatrul, dar şi viaţa pare o iluzie. Într-o încăpere cu uşa deschisă,
cineva ia lecţii de dicţie. Şi eu la fel. Iau lecţii de dicţie cu Speranţa –
astăzi despre mama ei.
Slobozia, 07/08 mai 2014
Pictură de Andrew Atroshenko
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu