Întâlnirea Florentinei Loredana Dalian cu elevii Cercului
de lectură „Animus” de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”, Slobozia
„Trecut-au anii ca nouri lungi pe şesuri/ şi niciodată
n-or să vină iară...” Eminescienele versuri îmi răsunau în urechi în timp ce
treceam printre elevii Colegiului Naţional „Mihai Viteazul”, care în data de 8
noiembrie îşi serbează ziua. Tineri, frumoşi, exuberanţi, inteligenţi, cu aripi
la vise. Mă vedeam în urmă cu nişte ani, vreo treizeci, copil stingher, plecată
din satul meu, cu bagajul în mâna stângă, cu dreapta căutându-mi punctul de
sprijin, venită la oraş, să cuceresc lumea (pe-atunci credeam că se poate). Până
la urmă, lumea e cea care m-a cucerit pe mine. Şi câte amintiri nu m-au
năpădit! Iată-mă acum „descălecată” în calitate de invitat special al Cercului
de lectură „Animus”. Când eram elevă a acestui liceu, n-aş fi crezut că mă voi
întoarce vreodată în această postură. M-a întâmpinat însuşi Directorul Vitalie
Buzu, dragul meu prieten care, vorba proverbului, la nevoie se cunoaşte.
Parcasem atât de meseriaş, încât tocmai îmi făceam planuri să ies pe uşa din
dreapta maşinii (stânga, de la şofer, fiind cu desăvârşire blocată). Vitalie,
cu gura până la urechi, m-a scos din impas. Nu de alta, dar ar fi rămas
„Animus” fără Anima, şi ce ne făceam? Mi-am revenit din emoţii în cabinetul
directorial, în urma unei discuţii cu domnul director şi doamna profesoară
Loredana Stan, cea care mi-a lansat invitaţia, apoi ne-am îndreptat către sala
de festivităţi unde elevii ne aşteptau. Mi-a plăcut că s-a păstrat gestul
frumos, acela pe care şi noi îl făceam, ca elevii să se ridice în picioare, la
intrarea profesorilor. Pe uşa sălii trona un afiş mare şi artistic realizat,
prin care se anunţa evenimentul.
Domnul profesor Vitalie Buzu a adresat
cuvântul de deschidere şi a prezentat pe scurt ceea ce va urma. Doamna
profesoară Loredana Stan a făcut o scurtă recenzie revistei "Animus", superbă
atât ca formă, dar şi conţinut, revistă de care se ocupă Domnia Sa cu mult devotament.
M-am distrat că, în cabinet, îi spunea directorului că tot i-a scăpat o virgulă
în loc de punct. Sau invers. Atunci am înţeles că nu degeaba ne cheamă la fel;
şi eu vânez virgule şi puncte până la obsesie prin textele mele, dar şi în
documentele pe care le întocmesc la serviciu. Şi bineînţeles, tot îmi mai
scapă.
Eleva Alexandra Petre (XF –filologie) mi-a făcut o prezentare muncită,
bine documentată, susţinută atât verbal cât şi în power point. Prezentarea a început cu preluarea unui fragment din mesajul
pe care li-l transmiteam tinerilor în interviul pe care mi l-au luat două eleve
ale colegiului, interviu premiat la Suceava şi publicat în revista „Animus”: „dacă tânăra generaţie, pe
alocuri, ne supără cu ceva, ori ne
dezamăgeşte, atunci să fie clar că numai noi, adulţii, suntem de vină, toţi şi
fiecare în parte. Dacă s-a produs o inversare a valorilor, dacă tinerii sunt
bulversaţi în relaţia cu viaţa şi societatea, dacă ei simt nevoia să-şi
manifeste revolta pentru aceasta, e numai pentru că noi, cei „mari”, le-am
construit o lume pe dos, sau nu ne străduim suficient să schimbăm lucrurile în
bine; eu, personal, mă simt vinovată de asta, dar încerc, pe măsura
posibilităţilor mele, să schimb ceva. Aceşti tineri minunaţi trebuie să aibă şansa ca cineva dintre adulţi
să îi descopere, să îi promoveze, să îi încurajeze în talentul şi aspiraţiile
lor.”
Motto-ul prezentării folosit de Alexandra a fost preluat din acelaşi
interviu: „Iertaţi-ne pe noi, pentru că
nu v-am lăsat o lume mai frumoasă şi fiţi voi aceia care veţi schimba lumea!
Şi, mai ales, nu-L uitaţi pe Dumnezeu!”
A venit rândul meu să le adresez câteva
cuvinte, apoi, m-am supus tirului întrebărilor venite de la elevi. Întrebări
extrem de mature, de bine formulate şi în spatele cărora se vedea că citiseră
textele, că îşi puseseră întrebări, că fuseseră bine îndrumaţi. Andreea Stanciu (XIIA - matematică-informatică
), Jeny Căciulă (XF), Gabriela Greu (XI G - ştiinţe sociale), Elena Ciobanu,
Valentina Urse, Diana Dobre, Diana Vasluianu (toate de la XF)… au dorit să
ştie, să afle, să asculte. Bucuria mea în astfel de
momente nu poate fi descrisă. Pentru că, în astfel de momente, eu înţeleg că,
prin scrisul meu, creez o punte de comunicare cu tinerii, aceste nestemate care
aşteaptă să fie şlefuite şi preţuite la adevărata lor valoare.
-
Ce
importanţă are forma pentru dumneavoastră, în scris?
-
Cum
aţi ajuns la haiku?
-
În
ce curent literar consideraţi că vă încadraţi?
-
De
ce vă plăcea să schimbaţi finalul poveştilor?
-
Ce înseamnă
pentru dumneavoastră simbolul căsuţei iepuraşului?
-
Ce vă determină/
inspiră să scrieţi?
-
În „Clementina”
aţi descris două tipuri de femei; care credeţi că este idealul?
-
Vă consideraţi o
feministă?
-
Cât adevăr şi
câtă ficţiune se află în scrierea dumneavostră – „S.O.S”?
-
Dar în
„Fotografia?”
-
Ce părere aveţi
despre îndemnul Părintelui Arsenie Papacioc „Să vorbeşti prin tăcerea ta”?
-
Cum v-aţi decis
să scrieţi „Înainte de magnolii” (piesa de teatru şi romanul)?
-
De ce trebuie să
citim?
Şi alte
întrebări. Le-am redat aproximativ, din memorie, ele au fost mai elaboarte,
pregătite prin enunţuri anterioare. Nu pot să nu mă umplu de uimire şi de
admiraţie în faţa acestor tineri şi a educatorilor lor. Când spun educatori, mă
refer la aceia care au nobila misiune de a-i educa (înainte de toate şi înainte de a le oferi învăţătură) şi
care îşi iau misiunea în serios, dincolo de necazurile şi problemele inerente
dintr-un sistem corupt şi dincolo de modul în care acesta se răsfrânge atât
asupra elevilor cât şi asupra dascălilor. Şi nu mă pot împiedica să-mi aduc
aminte cum, la o televiziune dintr-un oraş, fiind invitată la o emisiune,
moderatoarea nu a găsit să mă întrebe altceva decât cum mă cheamă şi de unde
vin, lucruri pe care se presupune că trebuia să le ştie, de vreme ce mă
invitase. Şi cum la o lansare de carte dintr-un alt oraş, o făptură de la
televiziunea locală, care îşi flutura pletele în vânt, mi-a proptit microfonul
sub nas şi m-a somat: „Ziceţi!” Zi-le,
Loredana! Consternată, am întrebat : „Ce... să zic?” „Nu ştiu, ceva despre
cărţi!”, a fost răspunsul. Şi pentru că înţepenisem de-a dreptul, m-a ajutat:
„Câte cărţi aveţi? Una, două?” Două la
primărie, două la prefectură... Iar respectivele fiinţe, presupuse a fi
gânditoare, cu organul gândirii la purtător, nu făceau muncă patriotică, ci erau
plătite, poate cu destui bani, de televiziunile respective.
Dar să revin. M-am
străduit să răspund cât de sincer şi la obiect întrebărilor, să fac în aşa fel
încât dialogul nostru să le fie plăcut şi util. Nu ştiu dacă mi-a reuşit, dar
în mod cert s-a stabilit o frumoasă comunicare între noi, pentru care eu sunt
recunoscătoare. Mărturisesc că, dacă datoria nu m-ar fi chemat degrabă în altă
parte, aş mai fi stat mult şi bine la taifas cu elevii, până când probabil s-ar
fi plictisit şi m-ar fi trimis ei acasă. Am remarcat şi liniştea desăvârşită în
care au asistat la eveniment, bunul simţ, înteresul lor... Cinste lor,
părinţilor lor şi profesorilor care îi îndrumă! Am lecturat, apoi, un fragment
din romanul în curs de apariţie „Înainte de magnolii” şi le-am adresat un
cuvânt de încheiere, în care am inclus şi surpriza (plăcută, sper) pe care
le-am făcut-o, provocându-i la un concurs de proză, cu premii, sub deviza (via
Ion Heliade Rădulescu): „Scrieţi, băieţi, scrieţi!”. Băieţi, fete, aştept cu
interes să le citesc textele, precum şi să ofer premiile, după cum am promis.
Doamna profesoară Loredana Stan deja a dat sfoară în ţară, astfel încât toţi
elevii colegiului să afle în timp util (căci special pentru ei am conceput concursul,
ca un semn al trecerii mele pe acolo).
Am lăsat doamnei
bibliotecar câte un exemplar din cărţile mele şi 4 antologii „Scriitori din
Zodia Helis” , carte recent apărută.
Mulţumesc din
suflet doamnei Loredana Stan, domnului Vitalie Buzu şi tuturor celor care mi-au
făcut bucuria de a fi prezenţi la întâlnirea noastră! Şi le doresc elevilor cât
mai multe succese, drum presărat cu pace şi bucurii, indiferent ce vor alege să
devină.
Cineva, în
final, a adresat întrebarea: „Ce motivaţie am putea avea ca să devenim
scriitori?” Răspunsul meu a venit spontan: „Niciuna!” Nu trebuie să fim
scriitori, trebuie să fim, în primul rând, cititori. Nu-i nicio scofală să fii
scriitor în ziua de azi. Dar, pe de altă parte, dacă cineva a fost dăruit cu
talent, să nu îngroape talantul. Dacă simte nevoia să scrie, să o facă! Pe mine
nu mă plăteşte nimeni să scriu, sau pentru că scriu. Şi, dacă ar fi să
contabilizez, cred că în „afacerea” asta, mai mult cheltui. Dar un lucru e
sigur: dacă cineva m-ar plăti ca să nu
mai scriu, aş refuza! Aşadar, scrisul e ardere, e pasiune, ori nu mai e deloc!
La fel ca şi dragostea.
Dar voi, dragi
elevi... „scrieţi, băieţi, scrieţi!” Şi nu uitaţi, mai ales, să citiţi!
Slobozia, 08
noiembrie 2013
Fotografii: Melania Bica-Popi, clasa a X-a B (Mulţumiri!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu