Florentina Loredana Dalian

miercuri, 6 noiembrie 2013

Carmen Tănase, poeta care împachetează iluzii într-un viitor roz



"Născută în Slobozia, pe 01 ianuarie 1973, absolventă a facultăţii M.A.E.I din cadrul Universităţii Spiru Haret (licenţiată – specialitatea Marketing)…. şi nu de puţine ori m-am întrebat de ce… Am început să scriu…(nu împlinisem 14 ani) încurajată de d-na prof.Chelaru Ana care a simţit atracţia mea pentru poezie. Aşa am văzut marea (prima dată!) câştigând diferite premii la defuncta “Cântarea României”. În prezent postez poezii pe mai multe site-uri literare. Îmi place în mod deosebit versul alb - nu mă încorsetează: mă pot relaxa în voie pe limita întunericului privind cum se odihneşte lumina. Întrucât, într-o vreme, viaţa nu mai voia sa-mi ţină de urât, am început să  scriu poeme de alungat singurătatea. De 12 ani împachetez iluzii într-un viitor roz (lucrez ca  simplu funcţionar la C.N. Loteria Romana S.A. , cu aceasta am încheiat un contract de confidenţialitate, motiv pentru care mă opresc aici).”
          Astfel se descrie cu modestie autoarea Carmen Tănase, slobozeancă, pe care am descoperit-o recent pe un site literar. Gruparea de la Helis nu ştia că mai există un truditor (poate mai sunt şi alţii!) care scrie cuminte, în colţul său „în care am încetat să mai forez/ după siguranţa zilei de mâine”, fără să facă vâlvă, fără să ia cu asalt revistele sau scriitorii cunoscuţi, fără să o intereseze atât de vremelnica glorie literară, cât mai ales Poezia. I-am trimis un link redactorului şef Gheorghe Dobre care, la fel ca şi mine, a simţit că autoarea are ceva de spus în poezie şi i-a solicitat câteva texte pentru numărul viitor al revistei. Ulterior, ne-am cunoscut la închiderea Salonului Anual de Carte (Slobozia, 31 octombrie 2013). Părea un pic bulversată, un pic stingheră în lumea uneori zgomotoasă a celor care scriu: agitaţie, gălăgie, pupături, poveşti, apostrofări amicale, strângeri de mâini… vorbe… Apoi, a mai apărut şi Nicolae Tache, prietenul nostru helisian, care, atunci când i-am prezentat-o, nici una, nici două, mi-a dat tema: „Câteva vorbe despre ea, un scurt articol pentru ziar!”. Desigur, eu abia am aşteptat. E frumos să „ne arătăm cu degetul” unii pe alţii, în sensul bun. Să ne arătăm lumii. Scot pălăria, domnule Tic!
          Pentru că nu am avut timp să schimb suficiente replici cu ea, închiderea salonului fiind un eveniment cu multe puncte pe ordinea de zi, am rugat-o pe Carmen să-mi spună ceva despre ea. „Dar ce s-ar putea spune despre mine?” Da, sunt oameni care se consideră absolut normali, în rând cu lumea, care cred că despre ei nu se poate spune nimic. Care trudesc pe un tărâm sau altul şi care se roagă la fel ca şi ea, în finalul poeziei „Între cauză şi efect”: „învaţă-mă Tu/ cum să mă feresc acum de greul cuvintelor”. Care întreabă tăcând: „Voi, pe care discuţiile/ deschise/  nu vă sperie/ ştiţi ce înseamnă să nu mai găseşti/ pe pervazul ferestrei/  nici un argument” („De altfel nimic deosebit”). Nu voi da nici eu năvală cu vorbele mele, o voi lăsa pe Carmen să ne vorbească despre tăcerea ei, în poezia de mai jos, nu înainte de a-i ura drum deschis şi presărat cu succes pe calea adeseori spinoasă a literaturii!

Florentina Loredana DALIAN
Slobozia, 01 noiembrie 2013
Din când în când
(soarta clipelor)

îmi fac rezerve de cuvinte
le înghesui până memoria le striveşte
şi scuipă remuşcările - cheaguri
în spatele cărora nu mă mai pot ascunde
oricât aş încerca

tăcerea
se încolăceşte în jurul meu
absoarbe cuvintele pline de sudoare
şi mă închide într-o margine a rostirii
din care
cu greu mă smulg

sub paşii mei se multiplică neobosită
viaţa - un bilet doar dus...

şi ce altceva îmi mai rămâne
decât
să-mi asum soarta clipelor
dintre azi şi mâine?

(Carmen  TĂNASE)

                                                                                                    


2 comentarii:

  1. Loredana, de cate ori te citesc am aceeasi imagine in fata ochilor: toate cuvintele iti ciugulesc din palma.

    cu pretuire,
    Carmen

    RăspundețiȘtergere
  2. Ei, Carmen, cuvintele... le ademenesc şi eu cum pot:)
    Bine-ai venit! Dar aici e vorba de tine, nu de mine. Iar încerci să abaţi atenţia de la persoana ta, însă cu mine nu-ţi ţine! :)

    RăspundețiȘtergere