Visul
David
se afla în casa părinţilor săi, o casă cu multe camere în care se plimba,
trecând dintr-una în alta. Mai întâi, au dispărut uşile. Nu mai existau uşi
între camere, totul părea un labirint fără ieşire. Apoi au dispărut ferestrele,
mobilele, obiectele. Rămăseseră doar pereţii vopsiţi în slab-portocaliu, fără
nimic pe ei, pe jos, nicăieri. Începu să alerge iute către o ieşire de negăsit.
Era captiv. Fără nicio legătură cu exteriorul. Nu avea uşi, ferestre, telefon,
nimic. Nici măcar un obiect cu care să lovească în pereţi pentru a fi auzit. I s-a
făcut frică, o frică teribilă. Inima bătea cu putere şi a început să-şi simtă
sângele pulsând tare în tot corpul, din ce în ce mai tare, ridicându-se la cap.
Un ultim gând l-a purtat către uşa exterioară. Dar şi aceea dispăruse. În locul
ei se afla un veşmânt preoţesc. Singurul lucru existent în acea capcană,
exceptând pereţii. A năvălit către el cu speranţa că îl poate da la o parte,
dar s-a lovit ca de un obstacol de consistenţa fierului. Nu putea trece, nu
putea ieşi pe nicăieri. Ultima speranţă îi fusese năruită. A căzut în genunchi
şi, simţind cum sângele urcă tot către creier, a avut un ultim gând: voi muri. Urmează
să fac atac cerebral. Voi muri aici neştiut de nimeni. Nu! Nu vreau să mor. Nu-şi
amintea nicio rugăciune, dar a început să repete obsesiv: „Doamne miluieşte,
Doamne miluieşte, Doamne miluieşte, Doamne...”
În momentul acela, se trezea. Înţelegea că a fost un
coşmar şi-I mulţumea Lui Dumnezeu că scăpase şi de data aceea. Dar visul se
repeta mereu. Aproape se temea să mai doarmă. În fiecare seară, acelaşi vis. Şi
niciodată în vis nu ştia că visează. Totul părea atât de real. Un singur lucru
îi apărea altfel: veşmântul. Era când unul diaconesc, când preoţesc, când arhieresc.
Dar la fel de dur şi de nedat la o parte cât să poată trece. Prima oară, n-a
dat importanţă prea mare visului. A doua oară, şi-a spus că i se mai întâmplase
ca un vis să se repete. De la a treia, a început să-l îngrijoreze. Apoi, îl
avusese de zeci, de sute de ori. Simţea că nu mai rezistă. În viaţa reală,
devenise tot mai posomorât, mai rece, mai de neînţeles. Nu ştia cui să se
adreseze. Psihologi nu erau. Regimul avusese grijă să-i anihileze. Apoi, nici
n-avea nevoie de psiholog pentru a-şi tălmăci visul. Acesta nu era decât
oglinda celor pe care le simţea în viaţa lui conştientă. Crezuse, însă, că va
face faţă. Dar nu era aşa. Ştia că pentru el nu există decât o singură salvare
care, în vis, îi apărea sub forma veşmântului. A veşmântului interzis. Încercase
să afle soluţii. Părintele Duhovnic l-a dezamăgit. Îi explicase pe îndelete cum
viaţa sa nu-i aduce nicio mulţumire, nimic, câtă vreme nu poate să-şi
împlinească menirea, aceea pe care a simţit-o de când a deschis ochii asupra
lumii, cea de a sluji lui Dumnezeu ca preot. Că orice altă carieră viitoare,
fie şi cea de muzician renumit, îl înspăimânta, îl făcea să se simtă blocat
precum capcana din vis. Că pentru el nu era altă ieşire decât să poată îmbrăca
veşmântul preoţesc. Duhovnicul îi spusese că poate Dumnezeu a rânduit aşa, să
aibă răbdare şi să se roage, că nu se ştie. Că, dacă va fi voia lui Dumnezeu,
el tot va ajunge preot. Dar poate e nevoie de jertfă pentru asta. Unii oameni
nu dobândesc atât de uşor ceea ce le este dat. Să aştepte şi să se roage. Însă David
n-avea răbdare. În zorul pe care ţi-l dă tinereţea – zorită şi proastă – nu voise
să mai aştepte. N-avea de unde să ştie că nu peste multă vreme, lucrurile se
vor schimba, că regimul dictatorial comunist ateist va cădea, că se vor
întâmpla lucruri, că se vor ivi posibilităţi. Astfel că se îndepărtase şi de
Duhovnic şi rămăsese cu adevărat singur. Singur în labirintul său interior.
Zorinei nu-i pomenea de toate acestea. O considera o
fiinţă fragilă, isteaţă şi înţelegătoare, dar cum ar fi putut ea pricepe aceste
lucruri aproape de neînţeles chiar şi pentru el? Cum să pricepi că arzi după
ceva ce nu se vede? Ah! Misoginismul bărbaţilor! Dacă i-ar fi pomenit ceva din
frământările lui, ar fi avut surpriza să constate că l-ar fi înţeles mult mai
bine decât oricare dintre cei cu care vorbise. Şi nu inteligenţa, nu
cunoştinţele ar fi ajutat-o. Ci marea iubire pe care i-o purta lui David. Dar poate
că el n-a crezut în această iubire. Sau nu mai avea ochi să o vadă.
Mai făcuse o încercare. Mersese la Părintele Decan al
Facultăţii de Teologie şi-l rugase cu lacrimi să fie primit înapoi. Acesta,
privindu-l de sus, îi spusese: „Nu pot, tinere, să-mi asum riscul”. „Dar,
Părinte, încercase, nu va şti nimeni, după aproape doi ani, că m-aţi reprimit
în Facultate. Poate s-a uitat povestea...” „Nu!” Acesta fusese ultimul cuvânt. David
n-avea de unde să ştie că Decanul era acolo unde era pentru că acceptase
compromisul. Că era unul de-al lor. Că el fusese mai hotărât atunci când se
pusese problema să-l excludă. Nu securiştii, aceia ştiau că, dacă nu era David,
era altul. Trădători găseai la toate colţurile de stradă, iar asta n-o ştia
nimeni mai bine decât ei. Ei doar raportaseră. De obicei, nu tratau cu patimă
refuzurile, aveau numai grijă să urmărească atent „subiectul” pentru a nu face „greşeli”.
Însă Decanul nu putea să-l ierte pe David. Nu putea, deoarece David îi dovedise
că există şi suflete curate, care îşi asumă orice risc, doar pentru a nu-şi păta
cugetul, doar pentru a nu călca învăţătura cea mai de preţ dată de Domnul
Iisus: „Iubiţi-vă unii pe alţii!”. Frustrările Decanului îşi găsiseră obiectul
răzbunării în studentul sincer şi deschis, deoarece, de fapt, înainte de toate,
el nu se putuse ierta pe sine. Îi era silă de felul în care „jucase”, de modul
cum acceptase jocurile murdare ale securităţii cărora, acum, era prea târziu să
se mai sustragă. Metodele erau dintre cele mai subtile, mergând până la denigrarea
unuia până la stadiul de anihilare totală ca om. Câţi nu nenorocise! Obiectivul
securităţii era acela de a avea o Biserică obedientă. Nimeni nu trebuia să
mişte în front, pentru că se ştia ce forţă poate deveni Biserica, împreună cu
slujitorii ei, contra statului care nu voia să-i înveţe pe oameni liberi, ci
dimpotrivă, cât mai îngrădiţi. Se verificau atent ierarhii şi candidaţii la
episcopie. Se strângeau orice date posibile care ar fi putut sluji la
compromiterea unora dintre ei. Se întocmeau dosare, cu mulţime de note informative,
se lansau zvonuri false. Cel mai diabolic dintre acestea era cel prin care
unuia i se punea în cârcă colaborarea cu securitatea. Asta în condiţiile în
care adevăraţii colaboratori nu se bănuiau aproape niciodată. Dar pentru
aceasta era nevoie de oameni din rândurile lor. Decanul era doar unul dintre
ei, dintre cei mai eficienţi, fiind ajutat şi de poziţia sa înaltă. Astfel că,
atunci când i s-a raportat că unul dintre studenţii săi, un mucos care abia
absolvise un an, a refuzat colaborarea, ura şi indignarea, îndreptate mai mult
asupra lui însuşi pentru nelegiuirile săvârşite, dar de la care nu mai putea da
înapoi, s-au revărsat asupra acestuia. A adunat degrabă Consiliul Profesoral
pentru a decide excluderea „elementului negativ” din rândurile studenţilor. Momentul
a fost cât se poate de penibil pentru toţi cei prezenţi, dar unul singur a avut
curajul de a-l înfrunta pe Decan. Toţi ceilalţi puseseră capetele în jos şi votaseră
excluderea, rugându-se, apoi, la Dumnezeu să-i ierte. Regimurile totalitare fac
din oameni nişte umbre numai bune de jucat în picioare. Omul se teme să mai fie
demn, uită că-L are în el pe Dumnezeu, se leapădă fără ezitare, nu de trei, ci
de mii de ori. Unii mai sunt, o vreme, apăraţi de conştiinţa lor, alţii... Şi
totuşi, pe alocuri, mai răsare câte unul, care străluceşte precum soarele peste
mocirlă. Aşa fusese Profesorul care luase apărarea lui David, un om care-l
iubea mult, nimeni altul decât Duhovnicul său.
-
Părinte
Decan, dacă-mi permiteţi..., încercase.
-
Părinte Profesor,
spuneţi repede! Avem lucruri importante de făcut.
-
Îl cunosc
bine pe acest student, nu doar ca Profesor, cât mai ales în calitate de Duhovnic
al său. Cu autoritatea cu care am fost investit, cu Harul de la Bunul Dumnezeu,
în numele Domnului nostru Iisus Hristos, vă implor, Părinte, nu faceţi o
greşeală şi un mare păcat! Studentul David Greceanu este un om ales, unul care a
ştiut de mic că vrea să devină preot, nu putem să-i luăm noi, până la urmă nişte
oameni, dreptul acesta de a-L sluji pe Dumnezeu ca preot! Îşi doreşte aceasta
mai mult decât orice, vă rog, Părinte, pedepsiţi-l altcumva, luaţi-i bursa de
studii, sau vă promit că-i dau eu o mie de canoane, numai lăsaţi-l să termine
facultatea!
Îi dăduseră lacrimile şi aproape îi venea să cadă în
genunchi la picioarele Decanului; ar fi făcut-o, dacă asta l-ar fi înduplecat. Însă acesta l-a privit cu înţelegere
disimulată, dar ridicând din umeri ca unul care nu are nicio putere.
-
Alea jahta est, Părinte! Vedeţi bine voturile cum au fost. Sunteţi singurul
care are altă părere. Nu c-ar fi prima dată, mai zisese, apăsând cuvintele şi
privindu-l cu înţeles.
-
Vă rog,
vă implor! Ştiţi bine că se poate. Sunteţi Preşedintele Consiliului Profesoral,
cuvântul Sfinţiei Voastre face cât al nostru, al tuturor la un loc. Vă conjur,
nu distrugeţi o viaţă!
Fuseseră ultimele sale cuvinte în calitate de Profesor.
La scurtă vreme, se găsise unul „mai bun” care să-i ia locul. Aşa cum se găsise
unul mai bun care să-i ia locul de Preot Paroh la Biserica din capitală, la
care slujea. Fusese trimis într-un sat amărât de câmpie, la o Biserică în care
ploua, care avea găuri în pardoseală şi din a cărei pictură nu se mai vedea
decât stratul gros de negreală de la fumul lumânărilor. Fără să ştie şi,
desigur, fără să vrea, Decanul îi făcuse un mare bine. În primul rând, l-a
trimis departe de mizeriile citadine ale acelui secol de urgie parcă închinat
diavolului. Apoi, acolo, printre oameni simpli de la ţară, a cunoscut fericiri
nebănuite care nu i s-ar fi arătat în capitala sclivisită şi cu spoială de
civilizaţie. Biserica a devenit curând, după eforturi uriaşe, ce-i drept, una
dintre cele mai frumoase şi curate din zonă. Apoi, mai era şi Dunărea. Când simţea
nevoia să se liniştească, să fie doar cu gândurile lui, cobora câţiva paşi
către apa fascinantă a Dunării, aflată doar la câţiva metri de casa lui. Îndrăgise
fluviul acesta şi tânjise după el încă din studenţie când citise unele dintre
cele mai frumoase scrieri ale literaturii române, aparţinând lui Gala
Galaction.
Cât despre David, acesta
s-a văzut nevoit să ia o decizie. O decizie grea, care l-a costat multe
lacrimi, dar singura care-l putea scoate din capcană. Se ştia că, pe vremea
aceea, Mănăstirile erau loc de refugiu pentru cei urmăriţi de securitate. E drept,
dacă erau descoperiţi, călugării care-i adăpostiseră erau arestaţi; decretul
410 din ’59 era încă în vigoare. Însă David nu plecase la Mănăstire pentru a se
ascunde. Ar fi putut avea o viaţă cât de cât liniştită, poate şi aparent
împlinită, rămânând în lume, urmându-şi cariera artistică în care promitea
mult. Dar asta ar fi însemnat să fie un mort viu, să rămână în viaţă precum în
casa din vis, rupt de toate cele exterioare, rupt chiar de sine, căutând o
ieşire niciodată aflată. Înţelesese că Mănăstirea era singurul loc în care
putea merge, având o oarecare speranţă de a-şi împlini destinul visat încă din
copilărie. Era prea tânăr ca să-nţeleagă ce cale lungă şi grea alesese, cât
zbucium, câtă durere, cât oftat aveau să-i umple nopţile de-atunci înainte. Dar
cel puţin ar fi scăpat de visul fără ferestre şi uşi. Părinţilor doar le-a
lăsat un bilet. I-a rugat să nu-l caute şi să-l ierte. Inei îi spusese doar
atât: „Zorina, eu plec!”. Cum ar fi fost să-i spună unde, câtă vreme n-o ţinuse
la curent cu frământările lui. Dar, cumva, credea că ea simţise. Ea a fost cea
care-l ţinuse o vreme în loc, care-l „împiedicase” să ia decizia mai repede. Îi
era greu (greu, dar nu imposibil) să se împace cu ideea că nu va mai privi
niciodată ochii aceia frumoşi care-l urmăreau cu dragoste, că nu-i va mai
strânge niciodată în braţe trupul de balerină, pe care-l simţea înfiorându-se
şi încordându-se ca un arc sub strânsoarea braţelor lui, că nu-i va mai mângâia
niciodată părul frumos. Mai departe nici nu voia să meargă cu gândul pentru că
poate n-ar mai fi plecat niciodată, dacă şi-ar fi amintit acele puţine momente
de dragoste, dar în care trăiseră cât într-o viaţă. Plecase şi gata. Crezuse că
va fi mai simplu. Că va uita, cu timpul, toate acele senzaţii care ţineau mai
mult de trup. De parcă toate patimile nu sunt ale sufletului! Că trupul, fără
suflet, e mort, deci nu poate avea patimi. Nu poate avea nimic, nu poate face
nimic de unul singur. David îşi imagina că o trăire înaltă te ajută să-ţi
stăpâneşti „animalul”, ori măcar să-l îmblânzeşti. Dacă ar fi ştiu cât e de
greu!
S-a rugat mult ca
Dumnezeu să-i îndrepte paşii către o Mănăstire. A ales una izolată, în creierul
munţilor, unde nu era nici curent electric, nici apă curentă. Când l-a văzut,
Stareţul, privind cu suspiciune la spilcuiala lui de băiat de oraş, l-a
întrebat:
-
Ce ştii
să faci?
-
Să cânt,
Sfinţia Voastră.
-
Să cânţi!
De cântat ne arde nouă? Nu-i vorbă, poţi cânta la strană cât vrei. Dar uită-te
în jur! Ţi se pare că aici, în pustietatea asta, de cântare ducem lipsă? Iernile
sunt grele aici. Lemnele trebuie tăiate, cărate, crăpate mărunt, focurile
făcute. Mâncarea la fel. Animalele îngrjite. Curăţenia nu mai vorbim. Suntem doar
patru vieţuitori, cu tine am fi cinci. Nu vine nimeni să ne ajute. Apoi, să
zicem că, până la urmă, ai face faţă acestor îndatoriri. Călugăria, căci aşa
mi-ai spus, că vrei să devii călugăr, crezi că e pentru oricine? Mulţi vin şi
se sperie. Cei mai mulţi pleacă sub termenul pe care li-l dau eu. Mai grav e că
unii dintre aceştia sunt gata călugăriţi, cu voturile monahale depuse. Ce zici,
băiete, nu-i mai bine la Bucureşti?
-
Preacuvioase,
eu n-am venit ca să plec!
-
Desigur. Aşa
spun toţi. Nimeni nu vine ca să plece. E un nonsens. Dar, când o rup la
sănătoasa, nu-i mai prinzi nici cu acceleratul.
-
Părinte,
eu...
-
Destul!
Ştii, băiete, cândva am locuit singur aici. Dormeam într-un coviltir, cu o oaie
şi-un câine lângă mine. Nici cel care mă trimisese pe mine nu crezuse c-am să
rămân. Culmea e că nici măcar eu nu eram sigur. Pe vremea aia, când mai vedeam
câte-un om, mă bucuram de parcă-L vedeam pe Iisus Hristos. Şi-atunci, în clipele acelea
cumplite de chin şi singurătate, mi-am promis că niciodată nu voi alunga din viaţa
mea un om pe care mi-l va trimite Dumnezeu. Ăsta e singurul motiv pentru care
te primesc. Dar nu-mi fac iluzii în privinţa ta. E bine să ştii de la început
cum stăm. Despre tunderea în monahism nu vorbim deocamdată. Asta se va întâmpla
doar când şi dacă te vei arăta vrednic. Ceea ce nu cred. Dar poţi rămâne
liniştit. Vei face tot ce-ţi voi da de făcut. Fără crâcnire. La primul semn,
îţi iei bocceluţa şi pleci singur. Să nu mai aştepţi să te trimit eu. Înţeles?
I-a sărutat mâna Stareţului, cu lacrimi în ochi şi cu
dorinţa de a nu-l dezamăgi niciodată. Apoi şi-a ocupat locul în chilia care-i
fusese dată şi a început să se roage. Nu pentru multă vreme, căci treburile
erau multe şi nu aşteptau. A învăţat tot ce era nevoie. Să crape lemne, că care
apă de la doi Kilometri, să facă focul, să îngrijească de animale; dar niciun
efort nu i se părea prea mare pentru ca, în cele din urmă, să ajungă unde şi-a dorit.
Atâta doar că noaptea îl mai încercau îndoielile. Ziua, luat cu munca şi
slujbele, n-avea timp să se gândească. Şi munca îl fortificase fizic mai mult
decât ani buni de atletism. Devenise un bărbat puternic şi demn de invidiat
până şi de marii culturişti. Îşi conştientiza frumuseţea, dar se întreba cu
regret: Cui foloseşte? Iar, uneori,
noaptea, după ce se liniştea în chilie, gânduri ca săgeţile unui arc îi dădeau
târcoale. Făcuse bine? Dacă greşise? Dacă
nu va avea puterea până la capăt? De parcă am putea şti vreodată...
Slobozia, 11 august 2012
Am citit cu sufletul la gura toate cele 9 capitole si nu pot decat sa spun ca abia astept continuarea. Multumesc pentru lectura!
RăspundețiȘtergereO seara frumoasa iti doresc Loredana!
Cu mult drag,
Oana.
Mă bucur, Oana, că ai citit şi ţi-a plăcut. Deocamdată, continuarea nu o am decât foarte vag. Şi eu o aştept cu nerăbdare :))
RăspundețiȘtergereSeara frumoasă şi ţie,
Loredana