Florentina Loredana Dalian

marți, 26 noiembrie 2019

Amintiri din viitor: Lucrare de control la Literatură



          Nume elev: BXW70127
          Data: 4 iulie 3019

          Subiect: AnalizaÈ›i poeziile „Ce te legeni?” È™i „Revedere” ale poetului naÈ›ional de talie mondială Mihai Eminescu
Poezia debutează cu versul „Ce te legeni, codrule?”, ceea ce ne introduce deja în atmosfera de mister È™i de arhaic, datorită cuvântului „codrule”, cuvânt care desmnează o formaÈ›iune geografico-geologică dispărută acum sute de ani. ÃŽn trecut, acest codru se pare că era o întindere mare acoperită cu arbori (alte vechituri dispărute!), pe care însă au avut grijă unii, alÈ›ii să o desfiinÈ›eze. Acum, încercând să ne imaginăm codrul ca pe o entitate unică È™i singulară, încercăm totodată să presupunem È™i miÈ™carea de legănare a acestuia. Să fi fost o miÈ™care circulară, longitudinală, o miÈ™care de pendul? Nu È™tim. Și nici n-avem È™anse să aflăm din dezvăluirile numitului codru. Să vedem ce răspunde acesta mai departe: „De ce nu m-aÅŸ legăna,/ Dacă trece vremea mea!” Păi da! Codrul are dreptate. InterogaÈ›ia poetului sună ca un amestec în treburile interne, până la urmă care era problema lui dacă acest codru prefera legănatul unei alte acÈ›iuni (conform zicalei „Ori ne..., ori ne legănăm!). Oricum, poetul se pare că a avut o obsesie cu codrul, întrucât într-o altă poezie putem citi următoarele: „Codrule, codruÈ›ule, ce mai faci, drăguÈ›ule?” Dacă bietul codru ar fi fost o persoană, l-ar fi putut da în judecată pe poet, pentru hărÈ›uire. Dar ne întrebăm cum de nu s-au autosesizat la vremea aceea asociaÈ›iile de protecÈ›ie a arborilor cu tot cu frunze, de ce nu au sesizat organele în drept, pentru ca poetul să înceteze această hinghereală nedreaptă săvârÈ™ită asupra victimei în cauză. Codrul, în schimb, se dovedeÈ™te a fi un gentlman, dându-i socoteală, făcându-i de-a dreptul procesul verbal, din care reies foarte clar mai multe idei: 1. Că omu-i schimbător mai ceva decât anotimpurile; 2. Că Dunărea a trecut pe meleagurile noastre de când se È™tie È™i în orice condiÈ›ii („Fie vremea bună, rea/ Mie-mi curge Dunărea”); 3. Că îi ardea de ascultat cântări („Vara, doina mi-o ascult”), când problemele erau pe el cât casa, iar duÈ™manii stăteau – nici măcar ascunÈ™i - cu topoarele la pândă.
          Din cele două poezii n-am înÈ›eles prea bine care era relaÈ›ia omului cu codrul, dacă era una de colaborare, de subordonare ierarhică, ori cu totul È™i cu totul aleatorie. Și, la urma urmei, cui È™i la ce foloseÈ™te poezia aceasta, câtă vreme noi nu avem codru È™i nici măcar nu ni-l putem imagina, decât eventual ca pe pendului lui Foucault bălăngănindu-se în coace È™i-n colo. AÈ™adar... ce a vrut să spună poetul?

Florentina Loredana Dalian
 Slobozia, 04 iulie 2019
Publicat în revista „Literadura”, nr. 14/ 2019 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu