Şcoala Altfel, Şc. Gen. nr. 2 "Sf. Andrei", Slobozia, 06 aprilie 2015
Săptămâna Altfel s-a suprapus, anul acesta, cu Săptămâna
Mare. S-ar putea spune că, în timp ce, în biserică, rememorăm Patimile
Mântuitorului, la şcoală, elevii "pătimesc" mai puţin. Împreună cu
dascălii lor, aleg să ia parte la acţiuni culturale, sportive, jocuri etc. Elevii
clasei a VI-a B a Şcolii Generale Nr. 2 "Sfântul Andrei" din
Slobozia, la iniţiativa doamnei profesor-diriginte Maria Popescu şi domnului
bibliotecar, scriitorul Costel Bunoaica, i-au avut în mijlocul lor pe
scriitorii Gheorghe Dobre şi Florentina Loredana Dalian. Am înţeles că a fost
prima lor întâlnire cu nişte scriitori "vii", întâlnire pe care şi-o
doreau, fapt care s-a simţit din bucuria şi curiozitatea cu care ne-au
întâmpinat.
Rar ne-a
fost dat să avem parte de o comunicare atât de frumoasă cu elevii, să vedem o
înţelegere atât de bună elev-profesor, ca în cazul clasei amintite. Dezinvoltura
copiilor, maturitatea întrebărilor şi abundenţa acestora, răspunsurile bine
formulate la întrebările doamnei diriginte şi ale domnului Bunoaica trădează
exerciţiul comunicării şi ne-au întărit convingerea că aceşti elevi, deşi la
prima întâlnire cu nişte scriitori, nu se aflau pentru prima dată în faţa unei dezbateri,
în faţa exprimării propriilor idei privind un subiect sau altul. Cinste lor şi
mai ales doamnei profesoare! Numai un dascăl care îşi iubeşte elevii şi care,
la rândul său, este iubit de aceştia, reuşeşte să îi determine să aibă o
asemenea deschidere.
O mică
teamă (mărturisită) au ei, atunci când vine vorba de scris. Doamna profesoară,
deşi predă Istoria, îi încurajează să-şi
scrie gândurile, sentimentele. I-am asigurat că teama aceasta nu le este specifică
numai lor, că, de fapt, şi pe adulţi îi stăpâneşte până la un punct, fiind
vorba mai degrabă de o sfială de a-ţi deschide sufletul în faţa tuturor şi te
miri cui. Dar că, până la urmă, pragul acesta poate fi trecut, dacă ai cu
adevărat ceva de spus.
Cei doi scriitori
invitaţi (domnul Bunoaica fiind "de-al casei") au lecturat din
creaţii proprii: Gheorghe Dobre - textul "Neghiniţă" şi subsemnata,
împinsă de-o inspiraţie de moment - "Mereu alţi călători". După
citirea textelor, opiniile, întrebările şi răspunsurile curgeau şuvoi, foarte
mulţi elevi erau cu mâna pe sus (am remarcat disciplina desăvârşită! vorbeau
numai când doamna lor le dădea cuvântul), unii nici n-au apucat poate să-şi
rostească nedumeririle. Am fost foarte impresionaţi. Sincer, nici eu nu cred că
am găsit atâtea sensuri în textul meu, câte au găsit ei.
Mi s-a
părut interesantă întrebarea doamnei profesoare: "Dacă textul l-aţi fi
avut de citit, v-ar fi impresionat la fel de mult?" Unii au răspuns
"da", cei mai mulţi au spus "nu", fiind de acord că lectura
autorului aduce un plus de emoţie. Două fetiţe au mărturisit că au plâns, apoi
am aflat de la domnul Costel că a zărit şi el lacrimi în ochii câtorva. Asta
spune mult. Dacă nu ar fi şi sensibili, inteligenţa singură nu i-ar defini ca
oameni compleţi. "Nu a fost corect să lase pe cei cu porcul în tren, iar
orbului să nu-i dea voie cu câinele. Omul are mai multă nevoie de câine!"
a fost de părere o elevă. Cu alte cuvinte, omul are mai multă nevoie de
dragoste, decât de hrană.
"De ce
oamenii pot ajunge atât de insensibili?" a fost o altă întrebare care a
stârnit avalanşă de răspunsuri şi păreri din partea elevilor. "Poate să
existe un suflet orb?" - ridică iar doamna mingea la fileu. "Da, e de
părere un elev, un suflet orb nu se gândeşte decât la el, fără să mai vadă nimic
în jur. "Orbul vede cu sufletul, nu cu ochii"; "doar viaţa te
poate aduce în postura unui orb cu sufletul". ... "Cum aţi fi
procedat voi, dacă eraţi în locul controlorului?" Unii spun că a procedat
corect, că a respectat regulile, că se temea pentru serviciul său. Alţii - că e
insensibil şi ar fi putut să-şi calce pe inimă... O spun cu mâna pe inimă, dacă, să zicem,
textul acesta ar fi fost într-un manual, dacă măcar eu aş fi ştiut dinainte
că-l voi citi şi eventual aş mai fi suflat asta cuiva (dar până am deschis
cartea fusesem chitită să citesc alt text), aş fi avut convingerea că ora
fusese "pregătită", că profesoara făcuse recapitulări cu elevii etc. Faptul
că nişte elevi de clasa a VI (a VI-a! adică abia au învăţat să zică "mama"
acum ... 11 ani) au reuşit să reţină şi să scoată atât de mult dintr-un text la
o primă lectură, pe mine m-a bulversat de-a dreptul. Ca, de altfel, şi pe
Gheorghe Dobre care zice că, atunci când vede astfel de copii, mai are o
speranţă.
Faptul că
le-a plăcut ceea ce li s-a citit, că au comentat mult pe marginea textelor
(deşi asta nu era pentru notă!), că ne-au asaltat pur şi simplu cu
întebările... nu e deloc un semn că elevilor nu le place literatura, aşa cum
auzim pe la colţuri. De fapt, ei ne-au mărturisit-o pe şleau: ne place
literatura, mai ales cum e aceasta pe care ne-aţi citit-o, pe care o înţelegem
mai uşor, dar nu ne plac manualele şi ne-am săturat de aceleaşi texte care se
tot reiau. Nici mie nu-mi plac manualele în forma actuală şi cred că, dacă aş
fi fost nevoită să învăţ după ele, dacă nici nu aş fi avut un profesor care să
ştie să mă "momească", n-aş fi ajuns în veci nu scriitoare, dar nici
măcar cititoare. Cine are urechi de auzit,
să audă. Iar cine are pâinea şi
cuţitul, să-şi mişte neuronii şi să facă ceva pentru tinerii noştri
îndopaţi cu tot soiul de prostii, care se scârbesc de şcoală din pricina unor
manuale prea stuofase sau neatrăgătoare!
Iată ce
curiozităţi au mai avut drăguţii de la VI B:
"Cum reuşesc
scriitorii să facă personajele să pară reale şi să transmită cititorului
sentimente?"
"De
unde vă inspiraţi?"
"Cum
aţi ştiut că vreţi să deveniţi scriitor?"
"Care
a fost prima carte pe care aţi scris-o şi dacă este pentru copii?"
"În
România, se poate trăi din scris?"
"De ce
unii scriitori îşi aleg pseudonim?" (Asta era cu direcţie)
"Dacă
nu aţi fi fost scriitori, ce aţi fi ales să fiţi?"
Şi altele,
şi altele...
Câţiva
dintre elevi au scris şi ei poezii sau gânduri, pe care ni le-au împărtăşit. Temele
abordate au fost: copilăria, şcoala, aşteptarea, primăvara, literatura, o zi
din viaţă.
În final,
au mai tras concluzia că, întrucât oamenii sunt diferiţi, lectura se percepe
diferit, au întărit din nou ideea că le-a plăcut mai mult ceea ce au auzit,
decât ceea ce li se dă de învăţat şi, instigaţi de doamna dirigintă, şi-au
exprimat dorinţa ca, la orele de dirigenţie, să mai citească din textele
noastre (şi nu numai) şi, pornind de la ele, să le discute şi să dezbată temele
abordate.
Concluzia
este că abordarea literaturii în programele de învăţământ e una menită mai
degrabă a-i îndepăra pe elevi de această artă (literatura trebuie privită ca
artă, nu ca materie de studiu). Decât să-i punem să disece textul stilistic,
gramatical, filosofic, mai bine i-am incita să discute trăirile care se
transmit prin intermediul acestuia. În fond, literatura nu e o adunătură de
cuvinte, care mai de care mai preţioase şi supuse disecţiei (asta-i treabă de
critici literari şi poate fi învăţată la nivel de facultate de filologie), ci
un cumul de sentimente, trăiri, emoţii, într-un cuvânt: viaţă.
Mulţumim
tinerilor prezenţi şi doamnei profesoare Maria Popescu, domnului Costel
Bunoaica, liantul acestei întâlniri şi, aşa cum i-am asigurat şi la şcoală, vom
reveni mereu cu drag, dacă şi ei vor dori.
O şcoală de nota 10, nu doar ca nivel al pregătirii şi al
rezultatelor, ci şi din punct de vedere estetic şi ergonomic, fapt ce - mi s-a
spus şi nu am nicio îndoială - se datorează în mare parte fostului director şi
dascăl minunat Gabriel Ioniţă. Pe care l-am revăzut cu bucurie într-o pauză,
disputându-şi cu alţi doi diriginţi, succesele elevilor săi, dar nu la
matematică, ci la... fotbal (că doar eram la Şcoala Altfel!).
Parcă mi-ar mai fi plăcut şi mie la şcoală. Altfel!
Slobozia, 07 aprilie 2015
Mulțumim pentru aprecieri și pentru tot ce faceți în sprijinul copiilor !
RăspundețiȘtergereAprecierile sunt sincere, mă bucur ori de câte ori găsesc lucruri frumoase şi oameni frumoşi. Cât despre copii, oricât am face, parcă tot nu-i suficient. Ei nu prea sunt răsfăţaţi de societate şi de lumea pe care le-o lăsăm şi atunci trebuie să facem măcar atât cât putem fiecare, să le mai dăm un pic de curaj.
RăspundețiȘtergereMulţumesc de prezenţă!