Comentariu Virgil Diaconu la cartea "A unsprezecea poruncă"
Mulţumesc, Virgil, pentru bunăvoinţa de care ai dat dovadă şi, în consecinţă, nu ai dat tare (exigent cum te ştiu:), încercând să evidenţiezi cele bune ale cărţii.
A unsprezecea poruncă, cea de a patra carte a Florentinei-Loredana Dalian (Editura Rafet,
2012), continuă seria povestirilor din volumele anterioare* în acelaşi „stil”
al apropierii de viaţă, de experienţele existenţiale fireşti, „palpabile cu
mâna”; un fel de „întâmplări din realitatea imediată”, ca să-l cităm,
„deformat”, pe Max Blecher; întâmplări care sunt pigmentate pe alocuri cu
scurte „meditaţii” şi „luări de poziţie”.
O tehnică narativă…
Autoarea nu are nevoie – pentru a-şi consuma/arde
fraza epică – decât de câteva pagini. În patru pagini este rezolvată, de
exemplu, proza A unsprezecea poruncă.
Ceea ce este însă mai important decât această
economie textuală este modalitatea de construcţie. Comentariul asupra câtorva scene-tablouri
sau elemente separate – camera dragostei,
Crăciunul, cartea, Marele Oraş, pasărea, omul de zăpadă, Revelionul,
poarta întredeschisă – reprezintă modalitatea de a compune o poveste de
dragoste din bucăţi, din piese oarecum independente.
Astfel, în camera
dragostei de la malul mării se deschid, simbolic, draperiile ca „Să intre marea în casă”, Crăciunul aduce în scenă o pictură cu
Maica Domnului cu Pruncul şi o alta fără prunc, motiv de a insera ideea lipsei
de sens a unei femei fără prunc, apariţia unei cărţi divulgă postura de scriitoare a îndrăgostitei şi ideea-sentiment
că „rămâne ceva după tine”, Marele Oraş
creează pe de o parte sentimentul înstrăinării şi al micimii – „Acolo te
pierzi. Eşti mic.” –, iar pe de altă parte acelaşi oraş o atrage pe femeia
îndrăgostită, pentru că acesta îl reprezintă, de fapt, pe el – „Acolo era el. Erau împreună”… Şi tot aşa, pasărea ceriului, găsită îngheţată, care s-ar putea să fi murit „de singurătate”...,
este o „frumuseţe mai puţin de care nu-i pasă nimănui”, omul de zăpadă, care iniţial îţi trezeşte sentimentul bucuriei,
este părăsit în curând de către copii, tot aşa cum şi oamenii îşi părăsesc
iubirile, Revelionul, care i-a
apropiat într-un dans pe „eroii” poveştii îndrăgostite, i-a şi îndepărtat în
aceeaşi măsură, motiv pentru care femeia se compară cu „o ambarcaţiune care se
depărtează de mal”, poarta întredeschisă „e
o cruzime”, pentru că nefiind nici închisă, nici deschisă, ea sugerează
ambiguitatea unei relaţii – „în timpul acesta nici nu se moare nici nu se
trăieşte. Rămâi şi tu întredeschis. Jumătate spre viaţă, jumătate spre
neviaţă”; şi, în fine, visele, de
fapt visurile „pe care şi le făureşte
omul” o conduc pe femeia, a cărei
dragoste este respinsă, la o concluzie îndreptăţită: „Ce vipere aceste vise
care muşcă din noi! De ce nu ai dat, Doamne, şi-a unsprezecea poruncă? – Să nu visezi!”
Zădărnicii de apartament şi
simbolurile lor
Toate scenele-tablouri şi elementele disparate abia
prezentate îşi capătă coerenţa prin referentul comun pe care toate îl au şi la
care se raportează: cei doi, cuplul. De fapt, mai toate scenele-tablouri care
compun această poveste funcţionează ca simboluri
ale unei iubiri care nu se leagă, ale unei iubiri răvăşite, devastate,
neputincioase, care dacă îşi atinge obiectul adoraţiei este doar pentru a
constata că, în acelaşi timp, el se depărtează ca o barcă de mal, că este ambiguu
asemenea unei porţi întredeschise, că toate speranţele şi visurile pe care ni
le-am făcut nu sunt altceva decât nişte „vipere care muşcă din noi”. De aici şi
interdicţia imaginată, pusă în gura divinităţii: Să nu visezi!
Dacă povestea Florentinei Dalian poate fi socotită
o istorie ruptă, discontinuă – istoria pe sărite a unui cuplu scindat –, ea îşi
recapătă totuşi unitatea prin simbolurile care o potenţează.
M-am oprit la această povestire de dragoste nu
doar pentru sentimentul dulce-amar pe care îl provoacă, nu doar pentru că ea
ilustrează o zădărnicie de apartament, pe care, la urma urmelor, vom fi
probat-o mulţi dintre noi, ci pentru
tehnica în care autoarea îşi comunică „drama”, sentimentele, ideile.
În realitatea imediată…
Celelalte povestiri ale cărţii divulgă preferinţa
autoarei pentru relatarea directă a experienţelor
sale „epice”. Povestirile acestea sunt întâmplări în realitatea imediată, iar
nu ficţiuni: Să pleci. Niciodată să rămâi
este o poveste a copilăriei, Poveştile
Gării de Nord. Maria, relatează o
întâlnire ratată a unei fete venite în Bucureşti – în Gara de Nord – pentru
a-şi întâlni iubitul, Mereu alţi călători
este o scenă cu un orb dat jos din tren de către „naş”, şi aşa mai departe.
Peste tot, autoarea îşi evidenţiază priza pe care o are la real. Ea nu
ajunge cu povestea la realitate, ci pleacă de la ea, de la experienţa în real:
povestirile sunt provocate de realitate, de existenţă. Inserţiile meditative,
şarjele revoltate sau cele moralizatoare, care îşi scot capul pe alocuri, sunt
replicile pe care autoarea le dă realităţii, scenelor sau situaţiilor, uneori
deranjante în ordine morală, pe care le relatează. Ele sunt totodată câteva
dintre caracteristicile povestirilor Loredanei Dalian, mai întotdeauna
nemulţumită de ceva şi tocmai de aceea revoltată. O cizelare a frazei şi
exploatarea mai largă a imaginarului, apăsarea pe mai multe clape ale prozei şi
armonizarea simfonică a acestora, dimpreună cu forţa ideatică şi existenţială a
unor subiecte, vor redimensiona proza autoarei şi vor face ca sensibilitatea, elementul
central al construcţiilor sale, să fie mai bine pusă în evidenţă şi eficientă epic.
Virgil DIACONU
Piteşti, februarie 2014
* Şi copiii se îndrăgostesc (Editura Clubul Saeculum, Beclean, 2008), Aceeaşi lună peste sat (Editura Remus, Cluj Napoca, 2010) şi Scrisori netrimise (Editura Fundaţiei
Culturale Antares, Galaţi, 2011).
Frumos! Felicitari!
RăspundețiȘtergereVirgil dragut ( ca intotdeauna)
Mulţumesc de prezenţă/ citire, Florina!
RăspundețiȘtergere