Florentina Loredana Dalian
vineri, 11 ianuarie 2013
joi, 10 ianuarie 2013
Cum şi-a plimbat Sufleţel depresia pe la prieteni
Jean Zgârcitu, zis şi Sufleţel (că aşa era el,
suflet bun – ori de câte ori avea o problemă, le-o dona altora; că ce era să
facă el cu-atâtea probleme?), se pregătea, ca orice om cu scaun la cap (mai
bine zis cu masă la cap, că tocmai ce luase o masă-n cap, alaltăseară, la
cârciuma din colţ), se pregătea, aşadar, să întâmpine cum se cuvine Anul Nou.
Îşi cumpărase omul de toate, nu s-ar fi putut
spune că-i lipsea ceva (în afară de vreo două doage); avea şi mâncare, avea şi
vin, ba chiar şi nişte „lăutari electronici” – cum obişnuia să numească
CD-urile cu muzică. Dar parcă un nu-ştiu-ce îi lipsea. Simţise el de-azi
dimineaţă, de când se trezise cu partea dorsală-n sus, că îl cam bântuie un
drac de depresie, d-aia rea, de sfârşit de an. Şi ce s-a gândit el, ca să se
răzbune – cum pe depresie n-o putea bântui, hotărî să-i bântuie şi el pe alţii,
să le mai împrumute oleacă din depresia lui, că, dacă omul nu-i generos nici
măcar în ultima zi a anului, când să mai fie?
Zis
şi făcut. Îşi luă uşurel picioarele la spinare şi nimeri fix în uşa prietenului
său de-o viaţă – Lică. Ăsta, singur ca şi el, se bucură să-l vadă şi îl
întâmpină c-o mină fericită:
-
Bine-ai venit, măi Jeane, ce bine-mi pare să te văd!
-
Şi de ce, mă rog, îţi pare bine? Te bucuri, canalie, că
n-am niciun rost la casa mea, de sunt nevoit să umblu bleaura pe străzi taman
în ultima zi a anului, când toată lumea ar trebui să aibă un suflet acolo, cu
care să-mpartă ce bruma a agonisit peste an.
-
Hai, măi Jeane, ştii doar că nu asta am vrut să spun!
-
Da’ ce-ai vrut să
spui? Că-i
bine că şi capra mea-i moartă, că nu eşti tu singurul burlac pe lumea asta...
-
Jeane, ce-i cu tine astăzi? Ia stai o ţâră jos, să ne mai
omenim şi noi c-un pahar de vin, cum le şade bine unor prieteni! De altfel,
zise c-o licărire uşoară-n priviri, află că nu peste mult timp, am să spun adio
burlăciei. Mi-am găsit, măi, o femeie – da-mi-ar Dumnezeu sănătate, c-am fost
gata s-o lovesc pe trecerea de pietoni şi de-acolo toate – de nu-ţi vine-a
crede. Ce zici, nu-i o veste bună?
-
Zic că, dac-o loveai, erai mai câştigat, că ajungeai şi
tu pe prima pagină a ziarelor. Dar aşa, ce mare sfârâială? O fi bună vestea
pentru tine, da’ pentru mine care-ar fi
motivul să sar în sus? C-ai să te-nchizi în casă, nenorocitule, cu femeia-asta şi n-ai să mai dai
drumul prietenilor plecaţi cu sorcova, vreau să zic veniţi să te sorcovească?
Lică începu să se-ntristeze uşor, dar parcă tot
nu-i venea a crede.
-
Cum, măi omule, nu te bucuri pentru mine? Şi eu, care
abia aşteptam să-ţi dau vestea!
-
Că parcă pentru mine cin’ se bucură? Şi de ce, mă rog, aşteptai să-mi dai vestea? Aha! Care va să zică, doar că nu
mi-o spui pe şleau: „Ia, de mâine, să nu mai îndrăzneşti a-mi bate la uşă; fă bine şi
târâie-ţi scheletul pe la alte case, că eu loc de tine nu mai am!”.
Cu colţurile gurii căzute, Lică îngăimă cu
dezamăgire:
-
Stai, măi... Tu o să fii mereu bine-venit în casa
noastră.
-
Aha! Casa noastră! Nici nu ţi-ai adus maimuţa-n casă şi
mă şi dai afară! Deja ai făcut-o stăpână pe averea ta. Şi de ce-o să fiu
bine-venit? Să asist la drăgălelile voastre siropoase? Mă apucă greaţa. Aşa-i
c-o să vă drăgăliţi în prezenţa mea?
-
Deh... ştiu şi eu? Dacă zici tu că ţi-ar face rău...
-
Nu rău, greaţă! Greaţă d-aia de-am să vărs pe jos. Şi
cine-o să şteargă-n urma mea? Nevastă-ta, desigur. Şi ce crezi c-o să facă după
aia? Să-mi mulţumească frumos de „intervenţie” şi să mă mai poftească şi altă
dată? Aş! Uite, vezi, deja sunt dat afară în şuturi! E drept, măi Lică, e
drept?
-
Lasă, măi Jeane, lasă... Uite, dacă nu vrei, nici n-ai
s-o vezi pe nevasta asta a mea. Am s-o ţin închisă în dormitor sau am s-o
trimit la neamuri, cât eşti tu la mine. Ce zici?
-
Vezi cum îmi eşti împotrivă? N-ai vrea să vin coborând pe
coş sau furişându-mă pe verandă ca hoţii? Mă făcuşi şi borfaş acuma! Halal
recunoştinţă, după o viaţă de prietenie!
-
Stai, măi, ce treabă ai să vii pe coş? Intrii ca oamenii,
pe uşă.
-
Pe uşă, ai? Şi dacă mă-ntâlnesc cu nevastă-ta când pleacă
la rude? Vezi că nu te duce mintea la nimic?
-
Te-ntâlneşti, te-ntâlneşti şi gata! Îi dai buna ziua, tu
intri, ea iese, ce atâta tevatură?
-
Şi de ce, mă rog, să-i dau bună ziua? Că pleacă de-acasă
când vin eu? Că n-are atâta respect
pentru prietenul lui bărbate-su încât să stea măcar de complezenţă, să-l
întrebe „Ce faci, măi Jeane? Bei şi tu o cafea?” Îmmm?
-
Bine, măi, dacă nu vrei să plece de-acasă, nu pleacă. E
bine?
-
Bine pe naiba! Să-ţi scoată ţie ochii după aia, c-ai
obligat-o să mă suporte şi să te treacă pe pufuleţi. Şi-apoi, conform diagramei
cauză-efect, tu să-mi aplici mie represalii din cele mai dure, cum ar fi să mă
pârăşti la sefu’, la serviciu, c-am furat trei saci.
-
N-o să te pârăsc c-ai furat saci, stai liniştit!
-
Da’ ce-o să-mi
faci, o să mă propui la avansare?
-
O să te propun.
-
O să-mi dai prima ta de miel?
-
O să ţi-o dau.
-
Da! Să te beştelească după aia matracuca de nevastă-ta,
să te facă albie de porci şi să vină la mine să-mi ceară mielu’. Halal!
-
N-o să vină să-ţi ceară mielul.
-
De ce, n-are mielul meu nas de dânsa, sau ce?
-
Bine, Jeane, dacă tu vrei, o să-ţi ceară şi mielul.
-
Ba să ţi-l ceară pe-al tău! Că nu eu am luat-o de
nevastă.
-
Să mi-l ceară, mai zise Lică, având ochii scăldaţi în
lacrimi, la gândul pufuleţilor pe care avea să-i mănânce şi blestemând în minte
diagrama cauză-efect.
După conversaţia cu prietenul
său, Sufleţel însă părea că renăscuse. Scăpase de depresia pe care-o plimba
după dânsul de dimineaţă şi, gândind cu satisfacţie la avansarea ce-l păştea –
la propunerea lui Lică, desigur - şi la ce-o să facă el cu prima dublă pe care
avea s-o primească (uite, vezi, d-aia-s buni prietenii!), îi veni brusc pofta
de viaţă şi de a bea un păhărel.
-
Hai noroc, măi Lică! Da’ ce-ai, dragă, de mi te smiorcăi aşa? Ori nu ţi-s toţi boii acasă?
-
Ba boii-mi sunt acasă, vezi bine, numai că eu nevastă
anu-ăsta n-am să mai văd.
-
Şi de ce, mă rog? Ori aveai de gând să te-nsori cu Omul
invizibil?
-
Nu, măi, dar a zburat, zise oftând. A zburat şi gata!
-
Cum, dragă, să zboare? Ce, ori te-nsurai cu vreo pasăre
de pradă?
-
De ce, de ne ce, eu nevastă nu-mi mai iau. Că, decât să
pierd aşa un prieten ca tine, care se gândeşte la binele meu, mai bine singur.
-
Cum vrei tu, dragă, că doar nu te poate obliga nimeni să
te-nsori. Uite, mai zise, dând peste cap paharul cu vin, te las acuma, că eu
mai am de mers şi pe la alţii. Hai, şi nu mai fii aşa-mbufnat în ultima zi a
anului, că omului îi şade bine vesel şi cu zâmbetul pe faţă.
Dând să plece, îi adresă aşa,
într-o doară, o întrebare, ca şi când ar fi spus: „ce zici, la noapte o să
ningă?”:
-
Şi cum zici că-i femeia aia, de care-ai divorţat înainte
să te-nsori cu ea?
-
Cum să fie? Frumoasă, harnică, deşteaptă. Ce mai, le are
pe toate.
-
N-o fi având şi vreo avere cel puţin la fel de frumuşică
precum dânsa?
-
Are şi avere, da’
parcă mai contează? Nu există avere mai de preţ pe lumea asta decât un prieten
care-ţi întinde mâna la nevoie.
-
Îhm... ai spus-o profund şi pe toate părţile. Bun atunci.
Păi... dacă tot n-o mai vrei, n-ar fi
mai bine să mi-o prezinţi mie? Că-i păcat de ea să-ncapă pe mâna cine ştie
cărui cioflingar.
-
Ăăă... sigur. Cum vrei tu, măi Jeane.
-
Nu vreau eu, măi, tu vrei. Că onoarea ta de nefamilist te
obligă la multe. Cum ţi-ar sta, care va să zică, după ce c-ai ratat-o pe
trecere, să laşi biata femeie şi neatinsă şi nemăritată? Hai noroc! Trăiască
prietenia!
Slobozia, 01 ianuarie 2008
miercuri, 9 ianuarie 2013
Sincretisme
Profesorul de idei de-a gata
vorbea în cuvinte sofisticate
cum ar fi: subtilitate sau sincretism.
Afară iarna dădea să vină,
prevestită de ciorile mai negre ca noaptea.
Îmi era dor de acasă,
de focul din sobă, de felinarul
de pe strada noastră, de sperietoarea
din vie, de gardul din lemn putred,
de mama împărţind covrigi colindătorilor,
de tata făcând berbec la proţap.
Mă gândeam la copilărie
ca la un colac de salvare;
când m-a trezit vocea profesorului
cu sonorităţi de capac trântit peste vise
ori de castron făcut bucăţele,
vorbind despre mama sincretismului în literatură.
Mama lui de sincretism!
Eu fugisem demult înspre acasă,
îmi încălzeam rănile la focul din sobă
trăsesem cortina peste toate „ismele”.
Pe jumătate din felia mea de viaţă
se află o fabrică de rahat turcesc,
pe cealaltă jumătate s-a pornit furtuna.
Cele două jumătăţi se află-ntr-o simbioză perfectă.
Cândva aveam şi principii
care sunau aproape axiomatic,
cu care lătram la lume
precum un câine turbat.
Toate, dar toate, s-au prăbuşit
sub ameninţarea unui bărbat de demult
pe care-l văzusem – numai eu îl văzusem –
vărsând o lacrimă pe-o floare...
Maltezi, noiembrie 2012
Apărut în revista "Helis" noiembrie 2012
luni, 7 ianuarie 2013
Poezia la 30 de ani
Prefaţă la volumul “Treizeci de ani de tinereţe” de CLAUDIU ŞIMONAŢI
N-am talent de critic literar. Însă la insistenţele tânărului poet din Geoagiu, Claudiu Şimonaţi care a ţinut morţis să aibă volumul prefaţat de mine, după protestele de rigoare, am acceptat, din prietenie pentru el. Sper că m-am apropiat cât de cât de spiritul cărţii. Altfel, ce să zic? Conştiincioasă cum mă ştiu, îmi fac temele.
Cartea va fi lansată în aprilie 2013, la Geoagiu. Succes, Claudiu!
Deşi
ne avertizează
în debutul volumului “Treizeci
de ani de tinereţe”
că
“nu mai scriu/ niciun vers/ sentimentele/ pentru muze au dispărut/
şi
odată
cu ele/ şi
POEZIA” (Dispariţie),
autorul Claudiu
Nicolae Şimonaţi
ne prilejuieşte,
prin intermediul cărţii,
tocmai o întâlnire cu poezia. Sau, mai exact spus, în primul rând
cu poezia. Volumul este structurat în două
părţi,
prima parte fiind alcătuită
din versuri, cea de a doua din cugetări.
Deşi,
personal, nu suntem de acord cu amestecul genurilor în volum, optând
mai degrabă
pentru o anume unitate, respectăm
decizia autorului, considerând opinia noastră
ca fiind mai degrabă
tributară
unui anume conformism în literatură.
Vorbind despre
poezia lui Claudiu Şimonaţi
din volumul de faţă,
vom spune că
ea este una condensată,
cu versul scurt, o esenţă
de poezie. Structurată
inginereşte
(nu degeaba autorul este de profesie inginer), pare a se ralia
principiului care afirmă
că
esenţele
fine se ţin
în flacoane mici. Poetul foloseşte
cuvintele cu atenţie,
cu zgârcenie aproape, având însă
grijă
să
transmită
prin intermediul lor cât mai multă
emoţie.
Fără
a face uz (abuz) de metafore pretenţioase,
înadins căutate,
fără
a avea nimic forţat,
fără
atât de “scremutele” licenţe
poetice ale poeziei contemporane, versurile lui Claudiu Şimonaţi
transmit o stare, pe care am numi-o, fără
teama de a greşi,
stare poetică.
Tema predominantă
a volumului este, incontestabil, cea a iubirii; a iubirii cu mai
multe faţete,
a iubirii de Dumnezeu, de oameni, de mamă,
dar mai cu seamă
a iubirii pământeşti,
cea atât de cântată
şi
des-cântată,
dintre bărbat
şi
femeie. Înseşi
cuvintele sunt comparate de poet cu “un fluture aşezându-se
pe inima iubitei”. Avem de-a face cu întâlnirea, deseori ratată
sau numai imaginată,
cu iubita; dar şi
de întâlnirea cu Dumnezeu. Poezia lui Claudiu Şimonaţi
devine, astfel, un joc al sufletelor, nu doar al cuvintelor.
Protagonistul pare a fi într-o permanentă
căutare
a iubirii, părând
că
găsirea
ei nici nu prea l-ar interesa, sau în orice caz esenţial
este jocul de-a v-aţi
ascunselea prin labirintul permanentei căutări
a iubirii prin intermediul poeziei, labirint străbătut
de laitmotivul regăsirii,
de speranţă,
conducâd, până
la urmă,
către
una dintre ieşiri
–
fuga de singurătate.
În jocul acesta, iubirea ba se pierde, ba nu e găsită,
ba este simţită
(la modul ideatic), ba se evaporă
(ca în Iubire
evaporată).
Iubirea este, de cele mai multe ori, iluzorie, buzele iubitei sunt
“atât de roşii/
de inexistente”, iar chipurile acesteia sunt multiple (“nu am
suficiente mâini/ care să-ţi
cuprindă/
toate chipurile tale”). Într-una dintre poezii (Femeia),
autorul chiar încearcă
o generalizare a noţiunii
de femeie, acţiune
riscantă
şi
îndrăzneaţă,
ca, de altfel, toate generalizările.
Poetul abordează,
pe alocuri, şi
tema morţii,
de care se apropie cu teamă
şi
cu un oarecare sentiment al zădărniciei
lecţiilor
primite de la aceasta: “Mai înţelept
erai/ când ai venit pe lume/ ţipând
de spaimă/
în faţa
vieţii”.
Mama este şi
ea prezentă,
tot în corelaţie
cu momentul naşterii,
ochii acesteia fiind punctul de sprijin de care eroul se agaţă
la intrarea în lume. Într-una dintre poezii, se face simţită
şi
dorinţa
accederii către
veşnicie,
însă
nu a omului, ci a poemului, sau poate a fiinţei
atât de trecătoare,
prin poezie.
Cuvântul “suflet”,
prin deasa repetare în versuri, pare să
centreze toată
atenţia
asupra noţiunii
în cauză,
idee mărturisită
şi
direct în poezia cu titlul Trupul
meu: “mulţumesc
lui Dumnezeu/ că
sunt şi
suflet şi
trup/ cel mai mult mă
plec/ sufletului care trece dincolo”. Tema divină,
deşi
mai puţin
prezentă,
cel puţin
în zicere directă,
devine totuşi
atât de elocventă
într-un flash surprinzător:
“mi-ai dat poruncă
[…]
să
Te urmez/ la un moment dat simţisem
că-mi
lipseşte
ceva/ …
îmi uitasem CRUCEA” (Misiune).
Regăsim
tema şi
în partea a doua a volumului –
Cugetări:
“Fereşte-te
ca de şarpe
de omul ce poartă
Dumnezeul pe buze, şi
nu în suflet!”. În ce priveşte
această
a doua parte, pentru noi este surprinzător,
cel puţin
la o primă
lectură,
curajul autorului de a scrie cugetări,
ştiut
fiind că
acestea sunt mai degrabă
rodul unei experienţe
îndelungate de viaţă,
decât al unei experienţe
de “30 de ani de tinereţe”.
Şi
totuşi
îndrăznim
a crede că
nu lungimea în ani a vieţii
dă
măsura
înţelepciunii
ori a reuşitei
esenţializării
vieţii
prin scurte cugetări.
Ceea ce autorul vine să
intărească
prin intermediul unora cuprinse în acest volum. Autorul emite
judecăţi
în ceea ce priveşte
multe şi
diverse aspecte ale lumii în care trăim,
printre ele fiind, în ordine aleatorie: poetul, eternitatea,
prietenii, cărţile,
poezia, binele, speranţa,
sufletul, vinul, cuvântul şi,
bineînţeles,
(din nou) iubirea (de data aceasta, însă,
parcă
privită
cu un oarecare cinism ori chiar misoginism pe alocuri). Dacă
pe unele avem senzaţia
că
le-am mai citit, cu altele nu suntem de acord, altele ni se par
locuri comune, există
şi
câteva, poate cele mai multe (n-am contabilizat), inedite şi
demne de reţinut.
Desigur, nu e cazul să
influenţăm
cititorul ori a-i strica plăcerea
descoperirii,
dând exemple.
Nădăjduim,
însă,
că,
prin această
modestă
opinie personală,
fără
a avea deloc pretenţii
de critică
literară,
să-l
fi determinat pe Măria
sa Cititorul să
purceadă
la parcurgerea volumului de faţă
care, în opinia noastră,
merită
citit. Merită
citit nu doar cu mintea, ci şi
cu sufletul, aşa
cum a şi
fost scris de cel pe care îl vom defini după
unul dintre aforismele sale (“Poetul este un inginer al
sufletelor”), Poet
Inginer
Claudiu
Nicolae Şimonaţi.
Florentina
Loredana DALIAN
Slobozia, 02,03
ianuarie 2013
duminică, 30 decembrie 2012
Contratimpul iubirii
Oraşul e trist, cu tot cu luminile lui
sclipitoare. Am înlocuit lumina taborică cu aceea electrică. Şi ni se pare c-ar
trebui să fim fericiţi. Până şi omul de zăpadă ştie, până şi el pare să
înţeleagă, aşa cum îl vezi, stingher în mijlocul oraşului. Oamenii de zăpadă
n-au ce căuta la oraş, locul lor e la ţară; parcă le-ar fi ruşine să se arate.
Aşa cum nu
voia bunica să fie văzută, când mă căuta la liceu, cu bocceluţa de mâncare,
cărând după ea sufletul unui întreg popor chinuit. „Să nu-ţi fie ruşine, mamă,
- zicea – las’ că stau aci mai ferită.” Nici acum nu ştiu de unde îşi dăduse ea
seama că eu mă ruşinam de băsmăluţa ei, de riduri, de câlcâiele crăpate. Ca şi
bunicul, când împingeam o dată de căruţul de invalid. „Stai, opreşte!” M-a
chemat lângă el şi m-a pus să-l privesc în ochi. „Flori, ţie nu cumva ţi-e
ruşine cu mine, aşa cum sunt, juma’ de om?” Habar n-am cum simţise. N-am putut
să-l mint, nici să-i spun adevărul. Sunt adevăruri care dor şi minciuni care
mângâie. Am plecat ochii. Două lacrimi mari s-au scurs dintr-ai lui. Şi-a
suflat nasul în batistă. „Du-te, dacă-ţi e ruşine! Ia-o înainte! Ajung eu
pân-acasă. Zi-i lu’ mă-ta mare să vină!” Nici asta n-am putut, n-am avut
puterea să-l las, am împins mai departe de căruţ, ca şi când aş fi cărat o
cruce; şi m-am ruşinat. De data asta, de mine.
Nu ştiu de
ce toată lumea avea grijă de sensibilităţile mele. Pesemne pentru că m-au
iubit. Şi unchiul, când a ieşit din puşcărie, a venit la poarta liceului să mă
vadă, dar n-a trecut de ea. A trimis un elev să mă cheme. I-am sărit de gât. El
s-a tras înapoi. „Stai! Fereşte-te, dă-te mai la o parte, să nu te vadă colegii
că stai de vorbă cu-n puşcăriaş! Dacă te întreabă vreunul, să spui că era un
vecin.” Nu m-a întrebat nimeni.
Ei nu mai sunt. Eu am rămas cu beculeţe şi cu
lumini sclipitoare, un pospai, o faţadă, o scenă în care jucăm drama fericirii.
Eu am aflat prea târziu, o, ce târziu am aflat, că frumuseţea nu stă în riduri
şi-n călcâie crăpate, că lumina artificială nu-i o sursă de fericire. Că oamenii
de zăpadă sunt atât de trecători. Ca şi oamenii-oameni. Trebuie să-i iubeşti
atunci când îi ai.
Dar nu ştiu cum se face că parcă mereu am
trăi în contratimpul iubirii...
Abonați-vă la:
Postări (Atom)