Editura
Eikon, Cluj-Napoca, 2013
Partea I
Partea a II-a
Fără noroc în căsnicie
Citind
despre viaţa unor artişti din diferite domenii, care au ars pentru arta lor,
constat că în majoritatea cazurilor aceştia n-au avut parte de fericire sau împlinire
în viaţa personală, mai cu seamă în căsnicie. Fie n-au fost căsătoriţi, fie
n-au avut parte de cineva care să-i merite şi să-i înţeleagă. (Să facă asta
parte din destinul artistului, ca o condiţie sine qua non? Întreb, nu dau verdicte… oricum, căsnicia nu prea
face casă bună cu arta.) Acesta a fost şi cazul Mariei Tănase. Soţul ei Clary,
fost boier scăpătat, fără para chioară, dar boieria-boierie, n-a conceput să
mişte un pai toată viaţa. Nu doar că n-a adus un ban în casă, trândăvind pe
seama celei care şi-a consumat sănătatea prin turnee epuizante, părăsind mult
prea devreme această lume, dar nici altcumva n-a considerat că-i cazul să pună
umărul, făcând mici servicii necesare în orice gospodărie. Maria, în marea-i
generozitate, l-a ţinut „din milă”. No
comment! Păcat că delicateţea sufletelor mari e prea adeseori călcată în
picioare de iluştrii mediocrii! Mai jos, un episod edificator din carte:
„Şi ne-am
înapoiat odată cu ploile lui noiembrie, înfriguraţi, trohniţi, obosiţi, să dăm
bineţe Capitalei, în care curg streşinile ca nişte supreme regrete, cerul
întunecat coborât foarte jos şi frigul anormal care-şi făcuse şi el locşorul
lui, prea devreme pentru noi, care o pornisem la drum cu nostalgia unui soare,
e adevărat tomnatic, însă dulce…
Fiind aproape de
prânz, ampresat, am luat numaidecât un taxi, ca s-o conduc neîntârziat pe Maria…
Acasă, deşi aproape 12, l-am găsit pe amfitrion tot „în scutece” ca şi în
primul episod. Pe noptieră, austriacul confecţionat pentru ziua de curse.
Coborând din caldul plapumii, fără măcar s-o păsuiască să se aşeze o clipă, pe
cea care este şi răcită şi trohnită, jupân Clary scoate din sertarul noptierei
talonul telefonului. Îl întinde Mariei, subliniindu-i:
-
A venit telefonul de plată.
Deschizând
poşeta, cea reîntoarsă după eforturile a peste două luni, matineu şi seara,
îngână:
-
Cât e?
-
Două mii opt sute.
Întinzându-i
trei mii de lei, doinitoarea îi adaugă:
-
Du-te şi plăteşte-l!
Răspunde,
surprinzător şi definitiv, ca şi în primul episod…
-
Nu mă duc pe asemenea vreme… ploaie,
vânt, frig…
Îmi sare
muştarul:
-
Ascultă, pricopseală, vrei să se ducă
tot ea, după şaptezeci de zile de turneu?
Prăpăd, iubire, bate-te în
continuare cu mâinile în piept şi declară proştilor că Maria n-ar însemna ce
este în realitate, dacă nu-ţi întâlnea iubirea! La loc, „în cârpe”, îngeraşule,
să nu te ia frigul! Care iubire?!...
Am luat banii de
la Maria şi am plecat direct la Telefoane.”
Un adevăr băgat sub preş. Recunoştinţă,
te halesc!
„La venirea
legionarilor la putere, (…) a fost numit director general al teatrelor poetul
Radu Gyr, fecior de actor şi autor al înflăcăratei Sfântă tinereţe legionară. (…)
Gyr mi-a vorbit
exclusiv despre teatru, ca la întrebarea mea:
-
Şi cu actorii evrei ce ai de gând?
-
Îi scot din teatrele unde i-am găsit,
dar nu-i pot lăsa fără pâine… le fac un teatru permanent al lor.
Cum s-a şi
întâmplat. Aşa că, fără nici un dubiu, ciudat, dar adevărat, teatrul care la
început s-a chemat „Baraseum” şi astăzi Teatrul
Evreiesc de Stat este umana creaţie a comandantului legionar Radu Gyr, autorul
nostalgicului Vânt de seară. Pe care,
în vreme ce eu, la procesul „criminalilor de război”, cu el în boxă, mă
străduiam, în disputa cu Avram Bunaciu, să-i apăr eterna valabilă
spiritualitate românească, pe la uşi şi pe la fereşti, actorii evrei urlau
scoşi din minţi, să se audă, recunoscători: „La moarte!... La moarte!...”
Sfântă recunoştinţă talmudică!”
De-ale istoriei
„Iată dar că şi cariera
universală a lui Spiess şi cea a Vioricăi Cortez-Bondeville, plus viaţa de azi
abundentă a celor doi se datorează justelor măsuri pe care Constanţa Crăciun
le-a impus la cârma Ministerului Culturii” (E vorba de
o tovarăşă ministru din vremea comuniştilor, care – se pare – ştia ce e aceea
cultură şi cu ce se mănâ aceasta, care, conform autorului cărţii de faţă, a
ajutat-o foarte mult şi pe Maria Tănase, realizând imensul ei potenţial şi
misiunea transmiterii unui nume bun al Ţării peste graniţe. Se mai întâmplă şi
d-astea. Dovadă că omul rămâne om – cu condiţia să FIE! – indiferent de regim).
„Asta în vreme ce
Bârlădeanu efectua cumplita colectivizare, cerând ajutorul celui mai dârz de la
Securitate, Nicolae Ceauşescu, şi dându-i fără o mustrare soluţia cea mai
potrivită pentru ei, printr-o telegramă inserată de ziarul parisian
„Figaro”: „Ca să reuşim, ia măsuri să
fie împuşcat fiecare ţăran care refuză să părăsească pământul! Bârlădeanu”
Pentru această sângeroasă
bravură, nu ştiu cum, o dată cu aşa zisa revoluţie, nemernicul tâlhar asasin a
fost făcut membru al Academiei Române, fără să aibă nici un fel de legătură cu
înaltul for spiritual, dus la strălucire de Ion Ghica.”
Maria şi studenţii
„Cândva, la Cluj, cu Maria
Tănase, concert la „Casa Universitarilor”, matineu. După-amiază însorită, cu
lumină serafică, împărăţind româneşte de către Mănăştur… În faţa controlului
meu de la intrare, mare de studenţi. Mă aţin greu, cunoscându-le tertipurile.
Soseşte încă o „căpetenie” cu un bilet de la cabină, scris (cum obişnuia ea) cu
rujul de buze. Pe loc, tangajul tinerimii, făcând una cu reprezentantul, vine
spre mine. Citesc: „Dă drumul la 50 de
studenţi. Maria.” Însă remarc numaidecât că înaintea cifrei luate de pe
buzele mariei (50), delegatul Heidelbergului clujean adăugase 1 cu diferit
creion roşu de librărie – 150. Pregătindu-mă să număr, mă împotrivesc:
-
Doar 50!
-
150! Se încăpăţânează înşelătorul. E de
la doamna Tănase.
-
Aşa-i! nu primim, unii înăuntru şi alţii
afară… clocoteşte juneţea dezlănţuită.
Crezând că doinitoarea
îmi va da dreptate şi va găsi răstimpul să-l şi muştruluiască, nu cedez şi
expediez novicele mistificator înapoi la cabină:
-
Du-te şi prezintă-i procopseala… Ai să
vezi rezultatul.
Cu el se
desprind alţi câţiva şi, ocolind clădirea, se rostogolesc către scenă. N-au
zăbovit. Reveniţi, haidamacul îmi întinde acelaşi bilet, pe care rujul Mariei
întărise cifra contestată de mine (1) cât să nu mai am îndoială. Suprem sărut
al ei, care să nu se mai şteargă, pe obrazul studenţimii clujene…
Am dat uşile de perete, şi,
indignat, m-am cărat la hotel. N-am revenit nici la spectacolul de seară.
Noaptea, la Hotel „Pescăruş”, unde locuiam, să mă împace, Maria s-a înfiinţat
cu un pui fript, o sticlă de vin negru şi un carton cu prăjituri. Era în
compania Ginei Mărgineanu, delicata scumpă agentă, care mi-a spus că, după
plecarea mea de la teatru, Maria a înmănunchiat mâinile pe piept şi, în prada
vijeliei entuziasmului studenţesc, a doinit nu mai puţin de 24 de cântări, una
într-alta, legănându-se troiţă pe zările neamului românesc… Când Gina s-a
ridicat să plece – hăt, târziu – burniţa pe vechea biserică din centru şi pe
ducipalul lui Mathias Corvin…
Toamna se anunţa
de prin ponoare, cu plânsetele cocorilor. Şi Maria s-a lăsat dezbrăcată,
cadorisindu-şi devotata prietenă cu frumuseţea de cojoacă adusă din recentul
turneu în Bulgaria, care-i plăcuse şi pe care n-o pusese decât de două ori…”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu