Florentina Loredana Dalian

joi, 26 iunie 2014

O tulburătoare poveste de dragoste


Cronică de Ion Roşioru la romanul "Înainte de magnolii"



Am trimis cartea, recent apărută, şi domnului ION ROŞIORU, poet, traducător şi profesor de franceză, membru al Uniunii Scriitorilor din România şi, nu în ultimul rând, critic literar. Azi, pe la o vreme, mă întrebam dacă va fi primit-o, când am primit un mesaj pe e-mail la care deja ataşase cronica. Nici măcar nu îndrăznisem să-l rog, ştiind cât de asaltaţi sunt cei care fac cronici de către cei care publică. Mi-a făcut o frumoasă surpriză, ca şi în cazul "Scrisorilor netrimise" pe care a recenzat-o la fel de rapid din momentul când i-am oferit cartea singura dată când ne-am întâlnit, la Râmnicu Sărat, în august 2012, ambii în calitate de premianţi. Pe mine tot mă mai surprind astfel de oameni (cum este şi Adrian Dinu Rachieru, cum sunt şi alţii pe care i-am întâlnit, pe unii dintre ei o singură dată) care, fără a avea nimic de câştigat, îşi dedică timpul şi energia semenilor, ca şi când şi-ar face o datorie. Şi tot mă gândesc la faptul că nu ştiu cum să le mulţumesc şi că nu ştiu să-I mulţumesc lui Dumnezeu că mi i-a scos în cale. Şi totuşi... mulţumesc!!!


Cu Înainte de magnolii, roman apărut în Colecţia Opera Omnia a cunoscutei Edituri Tipo Moldova (Iaşi, 2014), Florentina Loredana Dalian a ajuns la cea de a cincea carte a sa de proză, după: A unsprezecea poruncă (2012), Scrisori netrimise (2011), Aceeaşi lună peste sat (2010) şi Şi copiii se îndrăgostesc (2008). Prefaţa cărţii e semnată de cunoscutul eseist, critic şi istoric literar Adrian Dinu Rachieru.
          Romanul în discuţie este o incitantă şi tulburătoare poveste de dragoste imposibilă sau, cum spune unul dintre personaje, o dragoste în contratimp. Protagoniştii cărţii, adică  Zorina (Ina) Savin, David Greceanu şi Claudiu Teodorin(n)i formează un triunghi erotic, platonic, destul de tensionat. Fata, studentă la drept, e îndrăgostită cu tot focul din fiinţa ei fragedă de David, student la Consevator după ce a fost exmatriculat de la Facultatea de Teologie, dar după ea suferă, ca un adevărat personaj turghenievian, Claudiu, student la Facultatea de Arte Plastice. Ecuaţia narativă în care prozatoarea îşi pune personajele nu e deloc una lineară, în ordine diegetică, ci una ingredientată sau învrâstată cu numeroase şi consistente analepse sau cu consideraţii eseistice de cea mai bună şi mai inspirată calitate. Instanţa narativă se schimbă şi ea de câteva ori, fiind când una auctorială, de tip omniscient, când aparţinând personajelor Ina şi Claudiu care-şi telescopează povestirile lor şi mai ales pe ale celorlaţi în fluxul romanesc propriu-zis. Registrele de scriitură întră frecvent în competiţie, cel realistic, de analiză psihologică sau introspecţie, alternând cu cel liric, de netăgăduit avânt poetic (precum episodul, recurent, în care e relatată decizia şcolăriţei ce refuză să ucidă fluturi pentru a-i pune la insectar, riscându-şi astfel nota maximă la zoologie), sau cu cel de dezbatere polemică, precum în teatrul de idei (a se vedea, în acest sens, discuţiile pe care David şi Claudiu le au, peste ani, în atelierul parizian al acestuia din urmă). Nu lipsesc nici oazele narative din vecinătatea literaturii fantastice, precum în capitolul în care Ina, ajunsă avocat de succes într-un oraş de provincie, nealtul decât cel în care locuieşte actualmmente prozatoarea, se împotomoleşte pe o arătură cu maşina în care transporta spre Schitul de la Amara, un călugăr autostopist, cu alură de superman, şi mai ales a doua zi când revine la schit spre a-i înmâna pasagerului ei misterios toiagul pe care acesta îl „uitase” pe bancheta din spate a autovehicolului. Cât despre paginile de factură onirică, acestea sunt la ele acasă pe tot parcursul cărţii. Senzaţia că am plonjat în plin Mircea Eliade e destul de puternică şi de motivată. Unele vise revin obsesiv, precum cel în care zbuciumatul David se află într-o casă labirintică, fără uşi şi ferestre, şi din care îi e imposibil să mai iasă. Ceea ce e şi mai grav e că nu are niciodată senzaţia că visează. Vise premonitorii nutreşte frecvent şi Ina, precum cel în care, la un proces, asistă la schimbarea locului şi rolului lui David cu cel al Călugărului de la Muntele Athos. De altfel, capitolul al patrulea al cărţii se intitulează chiar Căruţa cu vise şi se constituie ca o parabolă în care naratoarea, trecându-şi în revistă împlinirile şi eşecurile vieţii ei, face apel la imaginea unui câine legat cu lanţ prea scurt de o căruţă aşternută vârtos drumului şi care nu-şi permite niciun popas cât de mic pentru adăparea cailor la o fântână din câmpia aridă.
         Nu lipsesc, din textul romanesc, abordările intertextuale, la loc de cinste aflându-se citatele din Biblie, îndeosebi din Evangheliile după Ioan şi Luca. Nişte aserţiuni cu iz religios, profund, enigmatic şi emoţionant, au devenit chiar leit-motivul cărţii: „Aceia pe care-i iubim nu pleacă niciodată. Niciodată nu pleacă din noi. Se duc numai pe drumul lor. Dacă-i iubim cu adevărat, ne bucurăm. Şi aşteptăm clipa revederii în veşnicie” (p.43). Citatelor din Biblie li se adaugă altele din Lucian Blaga,  Serghei Esenin, Mihail Drumeş etc.
          Povestea dintre David Greceanu, un personaj dilematic pendulând între dragostea lumească şi cea faţă de Dumnezeu, şi Zorina Savin, devenită Dinulescu, aminteşte prin tragismul ei de cea dintre Arthur Burton şi Gemma din Tăunul  lui Ethel Lilian Voynich.
         Prozatoarea din Gruparea de la Helis proustizează cu succes nu o singură dată. Eroina ei, cu care se confundă biografic în mare măsură, observând în metroul bucureştean trei studenţi, o fată şi doi băieţi, e purtată automat cu gândul la trio-ul pe care l-a format cândva cu Claudiu şi cu David şi brusc o podideşte un plâns şi un dor nestăvilit, prilej de a plonja încă o dată şi încă o dată în trecutul pe care vrea să-l recupereze mental şi să-l retrăiască cu intensitatea de odinioară. Căutându-l pe Claudiu, care se întorsese în Bucureşti să deschidă o expoziţie de tablouri la Sala Dalles, Zorina reface din povestirile acestuia evoluţia lui David de când acesta a părăsit-o pentru a se stabili într-o mănăstire de munte. Biografiile protagoniştilor constituie ele însele romane de sine stătătoare, cel mai fascinant şi mai bine înrămat fiind, de departe, cel al lui David Greceanu. Acesta a fost dat afară, conform uzanţelor comuniste din anii ’50. din Facultatea de Teologie pentru simplul motiv că nu acceptase să colaboreze, aşa cum făcea, de pildă, Decanul, cu Securitatea de tristă şi eternă amintire. Încercarea lui David de a fi reprimit eşuase lamentabil. Biserica şi oamenii ei sunt demascaţi de prozatoare pentru atitudinea lor duplicitară de a se pune cu uşurinţă la cheremul Poliţiei politice a vremurilor roşii prin excelenţă. Profesorul duhovnic care i-a luat apărarea şi s-a opus exmatriculării s-a trezit şi el mătrăşit nu doar din Facultate, ci şi din parohia unde oficia în capitală şi trimis într-un sat sărac şi cu o biserică aproape în paragină. După un popas la Conservator unde se aciuase graţie unui unchi bine văzut de autorităţi, David a ajuns într-o mănăstire, convins că în viaţa laică ar fi însemnat să rămână un mort viu chiar dacă ar fi ajuns un artist de renume. O vreme s-a adaptat la viaţa aspră a mănăstirii care i-a servit de refugiu. Tribulaţiile sufleteşti şi îndoielile l-au încolţit şi aici nu o singură dată, ca şi pe Petru în corabia lui aflată la cheremul valurilor. Stareţul l-a trimis în lume pentru o ultimă confruntare cu ispitele pământeşti. O vreme a lucrat la o fermă particulară din Bărăgan de unde, însă, a fugit exact în seara în care a poposit aici Zorina, avocata-ziaristă necunoscându-l sub noua înfăţişare. Călugărul misterios a simţit că dacă nu fuge chiar în seara cu pricina n-o va mai face niciodată. Pentru a doua oară şi-a învins ispita iubirii terestre în favoarea celei pentru Divinitate. În aceeaşi pornire de a rupe defintiv cu trecutul laic, călugărul David îşi arde, filă cu filă, jurnalul aşa zis de dinaintea magnoliilor, adică din vremea când trio-ul, căruia i se adăuga din când în când şi Magdalena (Lena) Costian, studentă la Filologie şi viitoare doamnă Teodorini, se plimba prin Grădina Botanică sau mergea la Operă să se delecteze cu muzica marilor compozitori ruşi, îndeosebi a lui Shostacovich. Jurnalul, după o ultimă lectură într-o noapte înstelată într-o poiană din vecinătatea mănăstirii, e transformat în scrum. Dar oare memoria poate fi ea anihilată? Probabil că nu, de vreme ce în capitolul al 12-lea, îl întâlnim pe David transformat în om de afaceri, trăind alături de o actriţă frivolă, Despina, desprinsă parcă din romanele lui Camil Petrescu, şi complăcându-se în a face jocurile politicienilor care nu-l mai cunosc a doua zi de după alegerile pe care le-au câştigat spre a se îmbogăţi cum neam de neamul lor n-a visat vreodată. Noroc că această buclă a traseului biografic a lui David prin lumea banului şi a puterii pe care ţi-o dă acest ochi diavolesc nu durează prea mult. Pictorul Claudiu, reîntâlnit la Paris, îi demonstrează că rolul de Iuda nu i se potriveşte şi că-n esenţa lui profundă sălăşluişte încă Iisus. Fostul şi temporarul om de afaceri şi politician potentat ori sforar electoral îi lasă cea mai mare parte a averii sale lui Claudiu cu condiţia ca acesta s-o investească în opere şi acţiuni caritabile şi doar cu o mică parte din bani se întoarce la mănăstire unde îi donează în scopuri la fel de nobile şi de umanitare.
         Paginile despre cum afacerile îl alienează pe cel prins în caruselul lor şi-l transformă într-o carcasă lipsită de suflet şi de sensibilitate sunt printre cele mai grăitoare şi mai convingătoare din carte şi ele demonstrează apetitul şi vocaţia prozatoarei helisiste pentru proza cu relevanţă socială. David are tăria să-şi conştientizeze rătăcirea şi să se spovedească în faţa fostului prieten şi rival de odinioară: „Nu mai sunt idealistul pe care l-ai cunoscut, studentul la Teologie care voia să ajungă preot, să salveze suflete. Sunt unul care n-a fost în stare să se-ngrijească nici măcar de propriul lui suflet. Vândut pe doi lei. Sau nici măcar atât. Nu ştiu dacă m-aş mai putea întoarce înapoi” (p.156). La iubirea, oricât de pârjolitoare a fost ea pentru Zorina, nu se mai întoarce, într-adevăr. În cinul călugăresc, însă, da. În capitolul final al cărţii îl întâlnim sub numele de Părintele Serafim şi el o spovedeşte pe cea pe care a iubit-o cândva şi la care a trebuit să renunţe ascultând de glasul altei iubiri. Uşor melodramatică, scena o aminteşte pe cea a ultimei întâlniri dintre preotul român Tonea şi sârboiaca Borivoje din nuvela lui Gala Galaction, De la noi la Cladova. unde e pusă pe tapet o problemă asemănătoare şi mustrările de conştiinţă generate de o iubire nepermisă pentru o înaltă faţă bisericească. În orice caz, întâlnirea dintre Părintele Serafim şi Zorina se soldează cu eliberarea amândurora de povara unei iubiri ce n-a fost să fie.
         Interesant e şi romanul Zorinei, un personaj complex prin statornicie, printr-un anume narcisism necamuflat, prin sinceritate, replici tăioase, intransigenţă profesională, prin perseverenţa în a regăsi timpul în care a fost îndrăgostită de un suflet pe care l-a simţit ca pereche şi prin setea de absolut cu care traversează meandrele unui destin nefavorabil. După dureroasa ruptură pricinuită intempestiv de David, Zorina îl cunoaşte, la un dans organizat la Casa de Cultură a Studenţilor „Grigore Preoteasa”, pe inginerul Relu Dinulescu. Cum părinţii o deturnaseră de la o carieră de balerină, studenta execută, parcă spre a răzbuna, un dans paroxistic, ceea ce-l determină brusc pe proiectantul de avioane s-o ceară în căsătorie. După cinci ani de mariaj în care nu şi-a iubit soţul, ci doar l-a respectat pentru strădania lui de a o face întru totul fericită, Relu moare într-un accident de avion. Zorina, convinsă că iubirea e altceva decât confortul burghez pe care ţi-l asigură banii şi prestigiul social, regretă că nu i-a răspuns soţului cu o ardere pe măsură şi nutreşte un sentiment de vinovăţie că nu s-a ridicat la înălţimea pe care soţul o aşteptase, neîndoielnic, de la ea, bântuită uneori de gândul divorţului. Ca avocată e, de asemenea, incoruptibilă şi atât de cinstită că de multe ori sfârşeşte prin a-i apăra pe cei pe care ar trebui să-i acuze. Banii nu sunt pentru ea valoarea supremă, ceea ce o face să pară cel puţin ciudată într-o societate care n-are alt reper valoric decât cel financiar.
          Înainte de magnolii, cel de al doilea roman, după Scrisori netrimise, al Florentinei Loredana Dalian, deţinătoare a unui număr impresionant de premii literare obţinute la concursuri şi festivaluri de pe întreg cuprinsul ţării, confirmă speranţele pe care, de-a lungul anilor de carieră vertiginoasă, eşalonată pe parcursul a doar unui lustru şi ceva, şi le-au pus în talentul şi-n evoluţia ei exegeţi ca: Adrian Dinu Rachieru, Titi Damian, Virgil Diaconu, Tudor Cicu, Ionuţ Caragea, Aurel Podaru, Maria Daniela Pănăzan, Romeo Aurelian Ilie, Liviu Comşia, Passionaria Stoicescu şi cu voia dumneavoastră, ultimul pe listă, subsemnatul, spre a-i aminti doar pe cei trecuţi la Referinţe critice. Prin tema, care răspunde strălucit oricărei colecţii a Romanului de dragoste, succesul de public e asigurat din oficiu, aşa cum observă, de altfel, şi prefaţatorul care-i sugerează talentatei prozatoare o perpetuă ridicare a ştachetei scrisului  ce-o obligă la mai mult.

                                                                               Ion Roşioru  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu