În curs de apariţie la Editura Tipo Moldova (Iaşi)
Propunând, în antologia Scriitori din zodia Helis (2013, o fericită sintagmă-titlu a helisistului parizian Dan Simionescu),
un „profil” al prozatoarei, Titi Damian, un însoţitor „fidel”, de cursă lungă,
observa că multe din prozele scurte, de „o complexitate simplă”, e drept, ale
Florentinei Loredana Dalian pot deveni „puncte de plecare” pentru viitoare
romane (mari, adăuga imediat T.D.).
Colecţionară de premii, prezentă la numeroase festivaluri şi concursuri, d-na
Dalian are, de-acum, mână sigură, explorează cu fineţe analitică abisul
sufletesc, e, negreşit, pasionată de introspecţie. Şi o face cu subtilă analiză
psihologică, sub morala bonsaiului,
descoperind vulnerabilitatea, aşteptările şi trădările unor „suflete
înjunghiate”, cercetând, de fapt, o copleşitoare „cantitate de viaţă”.
Scriam la rându-mi, cu ceva vreme
în urmă, că Florentina Loredana Dalian amâna, din pricini misterioase, să atace
genul „tărăgănat” (romanesc), exersându-se dezinvolt pe spaţii mici, fără a-şi
testa suflul epic. Sub scutul unui pseudonim, prozatoarea, iată, recidivează. Şi
se încumetă, învingându-şi sfiiciunile, să propună un alt roman, e drept, nu tocmai
lăbărţat. Fără a lua cu asalt revistele, fără a se insinua într-o lume
gălăgioasă şi vanitoasă (precum cea scriitoricească), fără a pune în mişcare
strategii de autopromovare într-o cultură, vai, publicitară şi fără a „momi”
critici care să-i „slavoslovească” textele, autoarea din Slobozia se anunţă ca
o prezenţă demnă de tot interesul. Debuta, reamintim, la Clubul Saeculum din Beclean cu volumul Şi copiii se îndrăgostesc (2008) după ce adjudecase, în acelaşi an,
un important premiu (prozastic, evident) la Festivalul-concurs
Eusebiu Camilar – Magda Isanos de la Udeşti (Suceava). Indiscutabil, are
har. Inginer de profesie se ţine departe (deoparte) de sofisticatele inginerii
textuale şi, bună observatoare, coboară în cotidian, ia pulsul vieţii,
interesată de gestul mărunt, insignifiant. Cu urechea ciulită vădeşte o
remarcabilă stăpânire a limbajelor; oralitatea e punctul forte al acestor
instantanee, decupaje epice colorate sentimental, cutreierate de un frison
nostalgic şi asortate cu un binevenit pigment ironic (şi chiar autoironic).
Nu
scrie, neapărat, de pe baricadele feminismului. Fără a pleda aici pentru o literatură feminină (expediată
valorizator în gheto-ul sexului) nu putem ocoli constatarea că aceasta are,
negreşit, un specific. Or, interesată de „cotloanele sufletului”, Florentina
Loredana Dalian le explorează – inevitabil – din acest unghi. Iată, reamintim,
câteva decupaje: developează, aşadar, învălmăşeala de sentimente a femeii
îndrăgostite (v. Sens unic) prinsă în
„plasa iluziilor”, dar şi reacţiile bărbatului egoist, colecţionar insaţiabil
de trofee; cunoaşte şi dramele lui, acel „prea târziu” dureros inflitrat,
conducând la „eliberarea” iubitei (v. Îmbrăţişări
pentru Florentina). Privirea rece, lucidă refuză efuziunile, contemplă cu
detaşare întâmplările, narează cu naturaleţe. În ciclul Dincolo de timp (Azil)
cugetă la rosturile lumii, printre eroi împovăraţi de singurătate, inşi care
trăiesc din amintiri, depănând poveşti: un fals general rătăcit în „lumea
Olgăi”, un ceasornicar, atâţia figuranţi cu destine frânte, atâtea iubiri
irosite (Ana, Mariţa) impunând o tristă concluzie: „nu-i nici o sfârâială s-ajungi
bătrân!”
Ghidată,
instinctiv, de talent, prozatoarea e permeabilă şi la presiunea
intertextualităţii. Ca dovadă, pofta unor inserţii lirice. Viaţa, însă, spuneam,
colcăie. Sunt examinate „sub lupă” momentele de derută, încercările şi destrămarea
fiinţei care, disperată, se agaţă de lume, aflând că fericirea „e singura
cosmeticală care dă rezultate”. Porniţi în căutarea fericirii, protagoniştii
iau hotărâri eroice (uitate a doau zi), sunt invadaţi de tristeţe (v. Halucinaţii), contemplă cu jale ruina
amintirilor (v. Aceeaşi lună peste sat),
mângâindu-se cu vorbele despre „odată”. Lucidă, ironică (ca antidot) şi
sentimentală, Florentina Loredana Dalian merită urmărită, capabilă – credem –
de mari surprize. Într-o epocă sufocată de hiperintelectualism, prozele ei
(curios!) pot fi citite fără caznă.
Dincolo de bursa zvonurilor ori a clasamentelor de cafenea, „de azi pe mâine”,
Florentina Loredana Dalian e un nume pe care mizăm.
Romanul
Înainte de magnolii vine să confirme
aşteptările noastre. Arhitectonic, este un roman „feliat”, construit pe vechea
reţetă: douăzeci de episoade, având ca liant o poveste în trei, din vremea
studenţiei, reverberând dureros, cu iz melodramatic. Umblând „printre umbre”,
doamna avocat Ina (Zorina) Dinulescu încearcă o recuperare a trecutului, cu
întâlniri / reîntâlniri spectaculoase, după „marea fugă”, fie a pictorului
Claudiu (refugiat în artă), fie a lui David (devenit părintele Serafim),
abandonând o mare iubire interzisă, întrezărită în contratimp. Ceea ce îşi doreşte protagonista, urmărită de sindromul David, ar fi să poată trăi
„înainte de magnolii”; chiar dacă „aceia pe care îi iubim nu pleacă niciodată”,
„dezlegarea” vine printr-o sentinţă definitivă a misteriosului Călugăr,
încercând a-şi goli trecutul de sentimente: iubirile se transformă în forma
supremă de Iubire.
Am
fi preferat, parcă, o proză mai aspră, cu tuşe neorealiste; credincioasă unei
formule, refugiată în visătorie, Florentina Loredana Dalian ne propune, însă,
un miniroman de succes. Scenariul romanesc are, observăm, goluri epice; Ina, de
pildă, nu-şi dezvăluie prezentul. Încă o eroină nefericită, vom spune, mixând
reverberaţii sentimental-lacrimale, dezghiocând analitic-repetitiv un episod
obsesiv, care nu poate fi îngropat în uitare; dar care, scotocind firidele
sufletului, îşi dizolvă dramatismul într-o pastă liricoidală. Să se mulţumească
autoarea cu o proză digerabilă doar? Talentul o obligă, cred, să facă pasul
decisiv, mărind miza. O aşteptăm...
ADRIAN
DINU RACHIERU
Autoarea nu se mulţumeşte, dar mulţumeşte!
În rest, va urma...
Felicitări! Vivat Ialomitza!
RăspundețiȘtergereVivat, cum zici! :) Mulțumesc, Adi, ialomițeanule!
RăspundețiȘtergere