Concertul
Înainte de magnolii (5): http://www.florentinadalian.blogspot.com/2012/04/inainte-de-magnolii-5.html
Bunica povestea, cu umor, cum
o femeie de la ei din sat, pe la ora înserării, după ce-și terminase treburile
pe-afară, pregătindu-se să se spele în casă și auzind oarece mișcare în polată,
a strigat presupusului soț sau copil care se auzea mișunând: „Care vii
de-afară, adu și copaia!”. De unde să știe, sărmana, că de-afară venea tocmai
Părintele cu Icoana? Acesta, obișnuit cu ascultarea,
și neavând dascăl (că satul era sărac, iar biserica așișderea), după ce a evaluat
rapid situația ivită și coordonatele „câmpului de luptă”, a dosit Icoana sub
sutană și a luat copaia, bucuros să îndeplinească porunca femeii, ba încă și
„canonul” suplimentar dat de aceasta: „Și, dacă tot o aduci, pune și
clătește-o, mai întâi!” Când s-a înființat cu albia în mâini, mândru de
îndeplinirea cu succes a misiunii ce-i fusese încredințată, în fața femeii pe
jumătate dezbrăcată, aceasta, pierdută și încercând zadarnic să-și acopere
părțile „rușinoase”, de emoție („și de tută”, zicea bunica), în loc să-și ceară
scuze („să dreagă, cum o putea, busuiocul”), a făcut-o și mai lată: „Îîu,
Părinte, du-o-napoi!” La care Preotul, înciudat că „zdrogheala” lui fusese
zadarnică și că se pricopsise cu o nouă corvoadă, i-a replicat, cu obidă și cu
o oarecare undă de umor: „O duc, femeie, dar să nu mă pui să dau și la porc!”.
Generoasă, l-a liniștit, dându-i asigurări că p-asta chiar n-are s-o pățească:
„Nu, Părinte, că nu mai avem, ne-a murit astă toamnă, când cu boleșnița-aia din
animale.” Cu alte cuvinte, Părintele să zică mersi că soarta porcului fusese
nemiloasă cu el înainte de vreme. Altfel, nu se știa...
Această poveste am spus-o, spre hazul general, prietenilor mei: Claudiu, Lena și David. Interesant cum poveștile
supraviețuiesc protagoniștilor lor. Și mai interesantă este forma sub care sunt
ele transmise mai departe, de cele mai multe ori nemaiamintind nimic de
protagoniști, scufundați în uitare, și nici măcar din firul epic, ci extrăgând
esența, aceea universal valabilă, care se-aplică în orice timp, în orice loc și
de către oricine. Povestea am spus-o o singură dată. Însă esența, aceea pe care
am extras-o noi, formula magică universal valabilă, am repetat-o de nenumărate
ori, integrând-o acelui „cod” pe care-l folosesc de regulă tinerii între ei, ca
pe o emblemă ce-i unește și, totdată, deosebește de restul lumii, ca entitate
distinctă. Astfel, de câte ori se întâmpla să greșim, s-o dăm în bară cu ceva,
voind apoi să „dregem busuiocul”, fără prea mari șanse de succes, ne trezeam
exprimând, uneori simultan, formula magică: „Îîu, Părinte, du-o-napoi!”.
Evident, pentru cei „din afară” care s-ar fi întâmplat să asiste la discuție,
aceasta părea cel puțin o ciudățenie, aproape o enigmă de nedezlegat, ceea ce
pe noi ne făcea să părem și mai interesanți, mai diferiți de alții, având,
așadar, un ce al nostru de care ei
habar nu aveau. Văzându-le fețele contrariate, ne bufnea râsul, spre și mai
marea ciudă a celor care chiar nu mai pricepeau nimic. Și pe care, evident, nu
ne oboseam să-i dumirim.
O altă poveste din care am extras
esența ne-o spusese Lena, despre mătușa ei, actriță la un teatru de amatori.
Într-una dintre piese, aceasta interpreta rolul unei tinere îndrăgostite pe
care o vizitează iubitul acasă, la țară. Din scena în care se aflau cei doi îndrăgostiți
și mama fetei, mama trebuia să iasă, la un moment dat, cu replica „Ei, mamă, eu
mă duc la porci!”, urmând ca cei doi să-și continue rolul, împărtășindu-și
reciproc marea dragoste. Numai că „mama” se blocase, rămânând înțepenită în mijlocul scenei, nemaiamintindu-și replica
ori ce urmează să facă, creând un moment de panică teribilă, întrucât piesa nu
putea continua, evident, în prezența acesteia. Atunci mătușa Lenei, văzând că
nu sunt șanse de revenire a memoriei colegei sale, după o pauză cam lungă în
care publicul deja începuse să dea semne de iritare, i-a sărit în ajutor cu
replica spusă pe un ton de indignare: „Mamă, nu te duci la porci?” Cu alte
cuvinte, tu n-ai altă treabă, simte-te odată
și pleacă! Aceasta, fericită că, în sfârșit, fusese salvată, a început să
țopăie de pe un picior pe altul, repetând ca o jucărie stricată: „Aaaaa, ce
bineeee, sigur, eu mă duc la pooorci!”, de parcă dusul la porci ar fi fost
firul de care atârna toată nădejdea omenirii.
Din
povestea Lenei, ne-am însușit formula „Mamă, nu te duci la porci?”, pe care o
spuneam ori de câte ori se întâmpla ca vreo persoană indezirabilă să ne agaseze
cu prezența. Evident, o spuneam și râdeam, fără a da explicații, stârnind
indignare, întrebări, dar niciodată efectul scontat. Însă prezența personajului
nedorit, căruia nici prin cap nu-i trecea să „iasă din scenă” țopăind, devenea,
astfel, mult mai suportabilă.
Tinerețea are formulele ei magice de
îmblânzit viața. Lucruri mici, care lasă urme mari. De nenumărate ori m-am trezit zâmbind în situații care numai de
zâmbit nu erau, dar în care s-ar fi potrivit una dintre exprimările atât de des
folosite în trecut cu prietenii mei, amintindu-mi codul nostru din studenție. Un zâmbet dulce-amărui, din acelea care
lasă un rid pe față și unul pe inimă; dulce, pentru că îmi aminteam de
bucuriile de-atunci, amar, pentru că zâmbeam singură, neavând în jurul meu nici
pe Claudiu, nici pe Lena, nici – mai ales – pe David. Acum eram înconjurată de
alți oameni, dar cum aș fi putut să le explic și, mai ales, cum i-aș fi făcut
să-nțeleagă farmecul acelor lucruri mici, aproape niște copilării, dar care
lasă urme atât de mari. Așa cum în chimie sunt reacții care au loc numai în
anumite condiții de reacție (de temperatură, presiune, catalizatori), tot astfel
și în viață există trăiri care nu pot fi simțite decât în anumite condiții
de... trăire. Nu spun că n-am avut și ulterior parte în viață de lucruri bune,
de mari bucurii, de fericire chiar; însă acele trăiri din vremea studenției, și mai cu seamă cele de dinainte de
magnolii, au fost unice și irepetabile. Așa cum unic și irepetabil este
sufletul omului.
Condiții de trăire. M-am întrebat adeseori ce condiții de trăire fuseseră
simultan îndeplinite în iarna aceea, ce miresme se aflau aer, ori ce aură ne
învăluise în seara când am mers cu David și Claudiu la acel concert. Ce aripă
de înger își risipise parfumul deasupra capetelor noastre, printre notele
muzicale care pluteau în eter, „particule” invizibile, dar atât de trăibile. La astfel de întrebări, nu există răspunsuri.
Ci numai mirări. Eram toți trei la Ateneu, eu, ca de obicei, așezată între ei
doi, asistând la un regal muzical din compozitorii ruși: Rachmaninoff,
Tchaikovsky, Stravinsky, Prokofiev, dar mai ales Shostakovich, Dmitri
Shostakovich cu al său vals rusesc pe ale cărui note mă ridicasem sus, sus de
tot, împreună cu David. Un vals al sufletelor înlănțuite cum nu mi-a fost dat
să mai trăiesc. Dacă n-ar fi simțit și Claudiu (care mi-a spus-o cu reproș, mai
târziu), aș fi crezut c-a fost doar plăsmuirea mea. În fond, cum ai putea să
fii sigur de-un astfel de lucru, nesusținut de nimic vizibil, palpabil,
demonstrabil? Dar viața înseamnă mai mult decât a vedea, a palpa, a demonstra.
Claudiu îmi luase mâna în mâinile sale. Când îmi cerea să întind o mână, să-mi
pună diferite obiecte în ea (o bomboană, o cireașă, o floare mică), întrebam pe
care, deși cunoșteam dinainte răspunsul. „Pe stânga”, zicea, „stânga e mâna
inimii”. Era ca un joc. Cu Claudiu mă jucam, inconștient, așa cum se joacă copiii
cu focul, fără să aibă habar ori prea mare grijă de consecințe. Cu David nu mă
jucam. În el ardea un foc prea mare, pentru ca eu să pot să mă-nalț la flacăra
lui. Dar nu știu cum, în seara aceea, flacăra m-a cuprins și pe mine. Chiar am
crezut că ardem unul pentru altul. Fără să știu, fără să înțeleg atunci că eram
prea mică pentru un foc atât de mare, că, oricât de mult m-ar fi iubit (dacă
m-ar fi iubit!), nu putea să mă iubească mai mult decât pe Cel care aprinsese
focul în soba inimii lui. La granița dintre copilă și femeie în devenire, nu
aflasem și de celălalt fel de dragoste, cel mai înălțător dintre toate, crezând
că iubirea se reduce la cea omenească. Probabil, și dacă aș fi aflat, tot nu
mi-aș fi imaginat că ai putea fi nevoit să alegi între cele două. Dar atunci,
în acele condiții de trăire,
neștiința mea m-a ajutat să fiu fericită. Mai mult decât am fost sau aș putea
spera să fiu vreodată. Atunci, numai atunci. Căci mai târziu, aveam să plătesc
prețul. Prețul câtorva clipe furate, ascunse-n inimă precum cireșele-n sân,
acelea prea frumoase și prea coapte, pe care nu te înduri să le lași în pom,
dar nici să le mănânci.
Claudiu stătea în stânga mea, pe partea cu inima, și
îmi ținea mâna stângă în mâinile lui. Dar inima mea se mutase pe dreapta. Acolo
unde era David, cireșul meu cu cireșe prea coapte. Dar care, din păcate, avea
crengile mult prea sus.
Slobozia, 12 mai 2012
Îţi citisem schiţele şi povestirile din „Şi copiii se îndrăgostesc”, 2008, însă, tăcerea mea nu a însemnat că m-aş fi îndoit de „validitatea atitudinii convenţionale” cu care opera Laurenţiu Ulici, la nici o lună de la apariţia unei cărţi, ci pentru că am aşteptat altă carte, care să-mi întregească profilul unui scriitor ce părea, încă, a se juca de-a fetiţa cu păpuşile pe hârtie – îmi spuneam, atunci. Asta, pentru că schiţele ei păreau fragmente şi note desprinse dintr-un Jurnal intim (vezi: Controlorul de trafic; Păsările; Se făcea că plecaseşi; Ningea…), până la mici ecouri de proze aflate în competiţie cu sine, ca şi păpuşile (de care vorbea) „din cârpe înfăşurate pe linguri de lemn”, cu ceva mai multă vibraţie (vezi: Ţiganca; Salonul de reanimare; Şi copiii se îndrăgostesc…). Etapă (de altfel) de trecere între clocotul sufletesc şi sentimentul dualităţii din care răzbeau acele „ecouri”, spre ce avea să vină: (Titi; Bunica; Destăinuiri) când trece într-un registru al limbajului mai mult epic, decât liric din prima parte. Cu romanul „Scrisori netrimise”, 2011, ai trecut prin noi, cu amintiri cu vise, cu gânduri cu tot, ca printr-un suflet ce arde să încălzească un pumn de sentimente strânse într-un pumn de cuvinte. Ca şi în acest "Vals.." ce se doreşte un alt început... Dar, despre romanul "Scrisori netrimise", voi vorbi pe larg, pe blogul meu, lunea viitoare.
RăspundețiȘtergereDomnule Tudor Cicu, faptul că citiți textele mele nu doar ca simplu cititor, că le priviți și cu ochiul criticului, reprezintă pentru mine o mare bucurie. Mi se întâmplă uneori să mă întreb „De ce scriu?”. Comentarii ca acesta al dvs. îmi dau încredere și putere de a scrie în continuare. Aștept cu încântare cronica la „Scrisori netrimise” și îmi permit să vă mulțumesc anticipat, indiferent de ceea ce veți spune pe blog. Căci numai faptul că v-ați aplecat asupra scriiturii mele modeste și că vă consumați timpul scriind despre ea e demn de toată recunoștința mea.
RăspundețiȘtergere