Jurnal de risipită (42)
Miercuri, 05 octombrie 2016. Coloanele Cerului
Toamna, parcă și Bucureștiul miroase-a gutui. Miroase în
capul meu, desigur. Cândva, demult, capitala în octombrie însemna pentru mine
începutul anului universitar, cu toate emoțiile și nădejdile începuturilor. Anul
acesta a însemnat expoziția de icoane „Coloanele cerului”, muzică de
Tchaikovski și poezie religioasă la Centrul Rus de Știință și Cultură. Ce
clădire frumoasă, ce loc elegant, cu iz de vremuri apuse, cu lumini ce fac
viața să pară mai viață! De-ajuns că m-am aflat fizic într-un centru rus de
cultură, că am și devenit mai deșteaptă, fără să mișc un neuron. Grandoarea
artei ruse mă copleșește, mă înalță, mă strivește, mă umple de bucurie, mă
inspiră, mă orice, numai liniștită nu mă lasă. În timp ce recit „Fiul
risipitor”, privesc ochii unei doamne scăldați de lacrimi și gata să mi se pună
și mie nodul în gât, în imposibilitate de-a-mi mai folosi vocea. Decid că nu
voi mai privi în ochii nimănui în timp ce recit, fixând mai degrabă pereții. Și
totuși, dacă prin cele scrise în nopțile de singurătate reușești să storci fie
și numai o lacrimă, sinceră, curată, ce nevoie mai ai de altă recunoaștere? Să
transformi singurătatea în lacrimă - e și asta o chestie! Oameni frumoși,
prieteni mai noi și mai vechi, cunoscuți, necunoscuți, uniți de-același dor de
altceva. Altceva-ul zilei adeseori anoste și mereu aceeași. O floare, un
candelabru, o icoană, un pian, un vers... și viața devine dintr-odată atât de
frumoasă!
Joi, 06 octombrie 2016. „Vă place Brahms?”
Ne place. Dar mai ales atunci când cei care-l
interpretează sunt nume de referință ale muzicii clasice: basul George-Emil
Crăsnaru, soprana Bianca Manoleanu și pianistul Remus Manoleanu. La Centrul
Cultural pentru UNESCO „Ionel Perlea” din Slobozia. Maestrul Crăsnaru
interpretează din repertoriul german și românesc. Îndrăznesc a-l întreba la
final de ce nu abordează și repertoriul rus. Îmi pare că vocile de bas sunt
anume făcute pentru muzica rusească. Am puține idei, și alea fixe. Sunt dusă
cu... rușii! Maestrul zice că ba da, a interpretat și din repertoriul rus, că
i-a cântat chiar și lui Gorbi. Despre care spune că este un om sensibil și
rafinat, dincolo de rolul important pe care l-a avut în istorie. O altă idee
fixă de-a mea e aceea că numai oamenii sensibili și rafinați pot schimba în
bine cursul istoriei. Ceilalți doar îl strică.
Vineri, 07 octombrie 2016. Prieteni
Le aștept pe Daniela și Marina cu bucuria cu care se așteaptă
prietenii. Ne prinde noaptea târziu povestind. Nu mai știu ce-am vorbit, rămâne
însă bucuria. Îi spun bucurie de toamnă. Deși mai să-i zic de iarnă, când
vremea a-nceput să facă fițe, dă-i cu ploaie, dă-i cu vânt, de ziceai că vrea să
smulgă până și gândurile din rădăcină. Adorm târziu întrebându-mă dacă mâine va
mai fi ceva la Casa Tudorii.
Sâmbătă, 08 octombrie 2016. Casa Tudorii
A fost. Florin îmi povestește că azi noapte toate
corturile erau în aer. Dimineața, începând de la 6, oamenii au venit și-au
început să le repare. Când am ajuns, totul părea la locul lui, de parcă n-ar fi
trecut nicio vijelie pe-acolo. Dincolo de frumusețea evenimentului,
impresionează voința oamenilor de a face, tenacitatea și respectul față de
tradiții. Omuleții mai ales, adică tinerii și copiii, dansând în costume
naționale fluturate de vântul puternic, în timp ce noi, spectatorii eram
înfofoliți cu șapte șube, mi-au întărit nădejdea că nu e totul pierdut pentru
țara asta. Copii sănătoși, de la țară, căliți, care nu se sperie de frig;
părinți sănătoși la cap, care nu-i cocolesc și nu-i înfașă cu șapte fulare. Cel
mai impresionant moment: hora mare, cu mulți, mulți dansatori de toate
vârstele, copii, tineri, adulți și chiar ... foarte adulți. Terenul denivelat,
pământul umed alunecând sub tălpi, dar oamenii ținându-se de mâini învârteau
hora pe acorduri populare. Da, da, în viață răzbim ținându-ne de mâini, oricât
de grele ar fi necazurile!
Duminică, 09 octombrie 2016. Muzeul Agriculturii.
Sfânta Liturghie la biserica noastră, apoi la Catedrală.
Daniela zice că n-a văzut alta mai frumoasă. Nici eu. La Muzeul Național al
Agriculturii ne întâmpină colecții impresionante. Dincolo de curiozitatea
satisfăcută, rămâne întoarcerea în timp, un timp al rânduielilor, al muncii pe
brânci, cu mijloace precare, dar și al horelor (că tot veni vorba). Imaginația
zburdă, inima bubuie, dorul de copilărie ticăie ca unul dintre ceasornicele
care ticăiau dincolo de vreme. În hala cu mașini și utilaje agricole, îmi
amintesc de bunicul, unul dintre primii mecanici agricoli ai țării, școliți la
inițiativa și pe cheltuiala ministrului Aurelian Pană, moșier ialomițean, cel
care a introdus mecanizarea agriculturii în România, drept pentru care l-am
răsplătit cu ocnă grea și, în final, cu uciderea. Caut cu nerăbdare batoza, o
găsesc, îmi amintesc de cea pe lângă care treceam de mână cu bunica, în drum
spre Satul Nou. Caut ceva și nu găsesc. Rătăcesc, căutându-mi trecutul,
copilăria, mă caut pe mine, pe cei care nu mai sunt. „Unde sunt cei care nu mai
sunt?”
Slobozia, 09
octombrie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu