Florentina Loredana Dalian

vineri, 27 august 2021

Risipiri de vară

 

          Astrologii anunță o zi cu eclipsă de Soare la 11:53, cu Lună nouă în Gemeni È™i ieÈ™irea lui Marte de pe nu È™tiu unde, o conjunctură astrală aÈ™a È™i pe dincolo. Dar eu n-am timp de sfaturile astrologilor, mă risipesc încoace È™i-n colo, cu diverse treburi. Și mai ales cu emoÈ›ia unei întâlniri de diseară, o sindrofie în hi-life, dar nu asta e important. Plec, aÈ™adar, fără să am habar de eclipsa de soare, grijile mele sunt mult mai prozaice: să fiu aranjată, să nu-mi curgă rimelul, să nu mi se ducă - Doamne fereÈ™te! - vreun fir de la ciorapi (lasă, că mi-am luat de schimb! Mai rămâne să văd unde mi i-aÈ™ putea schimba, la o adică). Pot, în sfârÈ™it, să mă relaxez, mi-am luat È™ofer, asta ar mai fi lipsit, emoÈ›ia drumului prin aglomeraÈ›ia marelui oraÈ™.

          Ajungem mai devreme, avem toată parcarea la dispoziÈ›ie, dar îi spun È™oferului să nu se aÈ™eze moÈ› la intrare, bănuiam că vor veni somități pe acolo. Bănuială adeverită. Când maÈ™inile încep să se mai adune, îmi zice cu năduf disimulat: „Doamnă, ori faceÈ›i ceva să schimbaÈ›i maÈ™ina, ori, data viitoare, dacă mai venim, nu mai parcăm aici! Nu vedeÈ›i ce maÈ™ini au ăștia? Noi suntem cei mai amărâți!” Orgoliu È™oferesc, iaca na! „Tacă-È›i fleanca - i-o retez - ăștia nu È™i-au luat maÈ™inile din salariu de inginer. Dacă o vând pe mama È™i tot familionul, nu cred că reuÈ™esc să cumpăr nici măcar o roată de-a ăstora.” Eu nu judec oamenii după maÈ™ini, ci după educaÈ›ie, după fărmâma de omenie care ne-a mai rămas într-o lume de tot nebună.

          La intrare, până să se deschidă porÈ›ile, mă împiedic de actriÈ›a Ge, nelipsită de peste tot. AÈ™a o fi zicând È™i ea de mine. Schimbăm câteva vorbe, apoi prind momentul să scap de ea. Nu-i vorbă, o să-mi taie calea ceva mai încolo. E drăguță, amabilă, mă complimentează de fiecare dată, nu mi-a spus niciodată ceva rău, dar nu È™tiu cum, mă oboseÈ™te. Și nu cred să fie de vină Luna aia nouă, ăsta e sentimentul pe care-l am ori de câte ori o întâlnesc. Dar nici cu mine nu mi-e ruÈ™ine, ce sclifinoasă mai sunt! De zici că m-am sălbăticit de la atâta singurătate. TotuÈ™i, sunt oameni cu care aÈ™ sta, uitând de timp. De aceia, însă, nu prea am parte.

          Festivitățile încep pe fondul unei zumzăieli generale. Mi-ar plăcea să fie È™i È™oferul înăuntru, să-i arăt È™i lui cine sunt cei cu maÈ™ini bengoase, de care se ruÈ™inează el. Oameni ai lumii noi, în care noÈ›iunea de respect a căpătat alte conotaÈ›ii sau a dispărut de tot. Pe scenă vorbea un personaj important, gazdă, conducătorul instituÈ›iei, dar unii aveau de povestit, de ciocnit pahare, lasă-l să zică! Singurele momente de tăcere deplină au fost când s-au intonat imnurile. Slavă Domnului! Le-aÈ™ fi pus È™i un „Tatăl nostru”, că tot era zi de ÃŽnălÈ›are, dar tare mi-e că asta nu le-ar fi împiedicat zumzăiala. Ori sunt eu picată din alt veac, ori am început să am tabieturi de babă. Dar nu cred. Dintotdeauna, m-au iritat lipsa ordinei È™i disciplinei. De voi fi avut o altă viață, pesemne am fost comandant de oÈ™ti.

          ÃŽn fine, parcă forfota se mai potoleÈ™te. Sunt strigată la premiu, când urc cele două trepte È™ui È™i înguste, mă împiedic de batoza de Ge (nici că se putea să-È™i găsească loc mai bun!) care a È›inut morÈ›iÈ™ să mă felicite, la coborâre.

          Domnul Key mi-a cam dat papucii, aÈ™a am simÈ›it. Spre deosebire de ceilalÈ›i premianÈ›i (toÈ›i bărbaÈ›i), am fost singura pe care nu a invitat-o la microfon. Acum, eu È™tiu că femeile vorbesc mai mult, dar, într-o atare situaÈ›ie, în mod cert n-aÈ™ fi abuzat de timpul nimănui. ÃŽmi pregătisem ceva pe limba lui Shakespeare, dar n-a fost să fie. Am cam luat-o personal. Mai târziu, cineva mi-a sugerat că ar fi trebuit să vorbesc, că n-am înÈ›eles corect. O fi fost tot de la eclipsă. Ce să fac, dacă mă am bine cu protocolul! AÈ™a cum nu concep să merg undeva neinvitată, nici nu concep, când sunt într-un cadru oficial, să fac lucruri de capul meu. Cum ziceam, picată din alt veac!

          Ultimul moment e unul artistic. O doamnă cântă melodii superbe - voce È™i pian - acompaniată de un tânăr la chitară. Asta m-a întristat cel mai tare. Lumea a considerat că s-a dat drumul la bar È™i, cu câteva excepÈ›ii, nimeni nu mai asculta. Se vocifera pe diverse tonalități, se ciocneau pahare, se râdea... Stăteam în față, nu-i vedeam, dar îi auzeam foarte bine. Foame È™i sete. Nehalită specie mai suntem! ÃŽn alt context, aÈ™ fi zis „naÈ›ie”, dar acum aveam o slabă consolare, erau mai multe naÈ›ii pe acolo. Solista abia mai făcea față zgomotului de fond. Ascultând-o, meditez la condiÈ›ia artistului. Trist destin! Artistul a ajuns să fie confundat cu un lăutar de bodegă, el își face „numărul” în timp ce „spectatorii” se ocupă cu orice au chef. Eventual, din „respect”, aplaudă la final. High-life, bre! La È›ară, am întâlnit public mult mai respectuos decât la kilometrul zero al BucureÈ™tiului, mai cu sfială, chiar È™i pe fondul lipsei de înÈ›elegere totală a artei. Nu È™tiu ce aÈ™ fi făcut în locul solistei. La cum mă È™tiu, cred că luam chitara băiatului (că pianul ar fi fost prea greu, de neurnit) È™i le-o dădeam ălora-n cap. După care, le ceream despăgubiri. Na-vă!

          După ce i-am aplaudat pe cei doi la final, împreună cu alÈ›i vreo câțiva care, ca È™i mine, ascultaseră în tăcere, am ieÈ™it la aer, pe superba terasă. FrumuseÈ›ea din jur avea să mă revigoreze, gândeam. BineînÈ›eles, aici altă forfoteală, dar acum era normal să fie aÈ™a. Mi-am aflat un loc mai retras în care să pot fuma liniÈ™tită. Un pahar de vin roÈ™u, pe jumătate, că barmanului i se terminase sticla la mine. Ghinion! Și mi-a fost jenă să atârn pe acolo până ar fi deschis alta. Acum, recunosc, uneori sunt de-a dreptul toantă. Dar îmi asum asta È™i suport consecinÈ›ele. Lasă, că am destule calități care să compenseze asta. Compensează pe naiba!

          Au dreptate cei care spun că, dintre toate singurătățile, cea mai grea e cea din mulÈ›ime. Dar pe mine nu mă deranjează. Oricum, Luna aia nouă sau Marte sau eclipsa, ori toate la un loc mă cam blegiseră. Că vinul nu fusese suficient pentru asta. Un grup de doamne încep o cântare ad-hoc, cu veselie È™i dănÈ›uială. Adorabil! ÃŽmi place această naturaleÈ›e, veselia fără gorbianism, muzica, dansul, lipsa scorÈ›oÈ™eniei. Mai târziu, se mută înăuntru È™i continuă spectacolul, m-aÈ™ fi dus să urmăresc, dar nu mă mai îndur să părăsesc frumuseÈ›ea de afară.

          O vreme, stau cu faÈ›a înspre grădină, mă bucur de priveliÈ™te, apoi îmi pică fisa că poate nu-i frumos să întorc spatele celorlalÈ›i, aÈ™a că îmi sprijin dosul de zid È™i contemplu oamenii. ÃŽmi place veselia lor, deÈ™i contrastează cu pleoÈ™teala mea. Ador să văd oameni veseli È™i fericiÈ›i. O doamnă dintr-un grup mă fixează cu privirea È™i, la un moment dat, îmi face semn să mă duc la ei „să nu fiu singură”, deÈ™i nu ne cunoÈ™team. Apreciez gestul, îi mulÈ›umesc, dar o refuz politicos, spunându-i că îmi place. Ce-o fi înÈ›eles, săraca? Nu puteam să-i explic de la o asemenea distanță. ÃŽmi place singurătatea; îmi place È™i compania, dar nu forÈ›ată È™i nu a oricui. Nu mai consider demult că e cazul să mă prefac, nici măcar de dragul politeÈ›ei. PrezenÈ›a unui singur om mi-ar fi făcut bine în seara aceea, singurul care m-ar fi ajutat să mă simt eu, în prezenÈ›a căruia nu simt nicio asperitate, cu toate eclipsele din lume È™i cu toate planetele date peste cap. Nu apucaserăm să ne salutăm. ÃŽi mai zăream când È™i când chipul cu acel superb zâmbet de copil, natural, absolut netrucat, interacÈ›ionând cu diverse grupuri, zburând de la unul la altul, apărând È™i dispărând cu agilitatea unui sabreur pe planșă. Speram că, în cele din urmă, va ajunge È™i la mine. Asta mă mai È›inea, oarecum, lipită de zidul acela, fumând a nu È™tiu câta È›igară, nu atât din plăcere, cât din pură lipsă de ocupaÈ›ie. Mă gândeam că, pentru un scriitor, un astfel de post de observaÈ›ie e mană cerească. Și o astfel de pauză în alergătura de zi cu zi, de asemenea. Fără să am aerul că studiez sau fixez pe cineva cu privirea, mai observ diverse lucruri: unele doamne elegante, în frunte cu prima doamnă a „casei”, altele - din păcate - pentru care eleganÈ›a era la ani lumină (puneÈ›i-vă, dragă, ciorapi, seara, la recepÈ›ie, mai ales dacă purtaÈ›i rochii scumpe! Nu mai umblaÈ›i cu picioarele alea goale în pantofi, de parcă nu v-ar mai fi ajuns banii de dresuri, că sunteÈ›i ridicole! Tu, asta colorată, la păr - ho, nu săriÈ›i! - aurie, na, dacă È›i-ai pus rochie scurtă cu volane È™i mai eÈ™ti È™i grăsunică, e tot ce-È›i mai lipsea piciorul ăla gol, pe care È›i se văd vergeturile!); mai văd un preot tânăr cu reverenda È™ifonată, îmi vine să mă duc să i-o netezesc, iar pe coana preoteasă s-o smotocesc - È™ifonată È™i ea, nu-i vorbă, dar măcar ea e în „civil” (dar nu cred că atunci când eÈ™ti lângă un preot îți poÈ›i permite să te consideri „în civil”). Copacii È™i florile È™i iarba sunt minunate! Natura nu dezamăgeÈ™te niciodată. „Și George nu mai vine” - vorba poetului.

          Dar iată că, în sfârÈ™it, domnul Viy își îndreaptă atenÈ›ia È™i către mine, ce zâmbet, câtă căldură, ce îmbrățiÈ™are! Schimbăm câteva vorbe, eu, după ce că sunt bătută în cap de la eclipsa aia de Soare, mă topesc după farmecul lui, e ca un copil pe care nu se poate să nu-l îndrăgeÈ™ti. Ä‚sta e un mare dar de la Dumnezeu, nu se poate dobândi È™i nu se poate mima. FericiÈ›i cei care-l au! Să poÈ›i zâmbi oricui în mod egal, indiferent dacă îți place sau nu faÈ›a lui. Asta ar trebui să fie probă eliminatorie în diplomaÈ›ie. Dar atunci, pesemne, ar rămâne lumea fără diplomaÈ›i. Eu mărturisesc că nu pot zâmbi cu toată gura (mai bine zis cu toată inima) oricui. Domnul Viy, copilul frumos, e È™i la fel de neliniÈ™tit ca un copil. N-are stare. Pleacă repede, sub un oarecare pretext, promite că revine È™i, evident, n-o mai face. Dar nu te poÈ›i supăra pe copii.

          Apar apoi două doamne, mamă È™i fiică, lângă care stătusem în sală. DrăguÈ›e amândouă. Schimbăm banalități, facem niÈ™te poze, ne cam plictisim în grup. ÃŽn cele din urmă, rămân iar singură, îmi aprind o ultimă È›igară È™i consult ceasul. La ora de final fixată în invitaÈ›ie îmi iau avânt către ieÈ™ire. Un fel de a zice avânt, cam trăgeam de picioare, în speranÈ›a de a-l mai vedea o dată pe Viy. Plec, mă întorc, dau de el într-un grup, aÈ™tept să termine conversaÈ›ia È™i dau să zic la revedere, dar el È›inea morÈ›iÈ™ să mă prezinte unei senatoare. „Nu, mulÈ›umesc!” - mă zbârlesc toată, gata să-mi scuip în sân (iar am fost diplomată!), domnul Viy iar dispare (pot paria că a făcut scrimă la arma sabie în tinereÈ›e, niciun alt sport nu-È›i dă o asemenea abilitate de deplasare), iar eu rămân ca o barcă abandonată între ierburi (chiar n-am vrut să zic „bălării”). ÃŽncep să vâslesc spre ieÈ™ire, acum de-adevăratelea, fără să mă uit înapoi.

          Nu-mi plac plecările. Cui îi plac? Dar parcă tot e mai bine să plec decât să rămân. Am scris mai demult un gând: Trenul în gară - între a rămâne È™i a pleca, nu-i decât o aÈ™teptare de-o viață. Acum îl putem adapta: MaÈ™ina-n parcare... tot aia!  

 


Florentina Loredana DALIAN

Slobozia, 11/ 12 iunie 2021

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu