Uite ce face omul când n-are ce face și nici inspirație
nu-i vine: scotocește prin lucrurile vechi, pune ordine în cele deja ordonate
și, evident, își amintește.
Într-o
cutie, dau de câteva caiete studențești îngălbenite, din vremea de demult a
studenției mele. Le răsfoiesc și mă uimesc nu de cât am putut să scriu (zeci de
caiete, mii de pagini), nici de cât am putut să învăț și mai ales ce, cât de
faptul că luam cursuri atât de complete și îngrijite, pe când profesorii
vorbeau câte două ore continuu, fără pauză. Cine se putea ține după ei bine,
cine nu, nu. Probabil e de neînțeles pentru studenții de azi care au la
dispoziție atâtea surse de informare, plus tehnica ajutătoare la îndemână. Dar,
la vremea aceea (zic de anii 1987-1992), singura șansă ca să poți învăța pentru
examene erau cursurile bine scrise. Nu prea aveam cărți după care să învățăm,
nici vorbă de copiatoare, imprimante, calculatoare etc. Când mai era câte un
curs litografiat, ne băteam pe el și-l achiziționam de la colegii mai mari cu
prețul bursei pe un semestru.
Șansa mea era
că luam cursuri bune (n-am putut niciodată să învăț după cursurile altora). Scriam
repede și cu multe prescurtări (și muuult! atât de mult, încât toată facultatea
nu mi-a trecut umflătura pe care o făcusem la arătătorul mâinii drepte, pe
care-l înțepam cu unghia degetului mare când țineam condeiul). La un moment
dat, găsisem prin casă o carte de stenografie din care învățasem câteva semne,
pe care le foloseam des, spre disperarea celor care împrumutau cursurile mele
să învețe după ele.
Era moda
cursurilor la indigou. Care era mai leneș și absenta, te ruga să-i iei și lui
cursul. Asta mă scotea din sărite (am luat prea puține astfel, mă enerva să
stau să așez foile cu indigoul între ele, n-aveam timp de așa ceva, pierdeam
informații importante). Prea puțini erau aceia care-și permiteau să asiste la
cursuri fără să scrie. La noi în grupă, era unul singur, iordanian din
Palestina (așa se prezentase el). Oricum venea rar, dar examenele le trecea
(era politică de Stat). Nu învăța nimic și se baza pe copiuțe și pe memoria
vizuală. Odată, când l-am văzut scriind de zor în timpul unui curs, la pauză,
am tras cu ochiul să văd ce scrisese. Pe mai multe foi erau măzgălite floricele
și inimioare, printre care tronau, îngroșat, declarații de dragoste: „Palestina,
te iubesc!” Asta da dragoste de țară! Din păcate (sau din fericire), pe noi,
românii, nu ne-ar fi trecut nimeni clasa dacă ne prezentam la examen cu
sentimentul patriotic, în loc de lecția învățată.
Pe Mahmoun
l-am văzut o singură dată pus în dificultate, la un examen de fenomene de
transfer, unde profesorul părea că nu mai poate de politica de partid și de
stat. Ori poate, dacă tot știa că trebuie să-l treacă pe NV, măcar se răzbuna,
făcându-i zile fripte. Cum ziceam, Mahmoun avea o memorie vizuală excelentă și
era expert în copiuțe (altfel, se mira sincer: „Nu înțeleg, cum puteți voi să
învățați atâta?!”). Dar, oricâtă memorie vizuală ai avea, ingineria se bazează
pe logică și e suficient să greșești o săgeată (un sens) pentru ca toată
șandramaua să ți se dărâme. Înșirase Mahmoun o instalație pe două table și era
mândru de el. Profesorul scotea la tablă câte trei o dată (majoritatea examenelor
erau orale sau și scris și oral), făcea simultan, trecea pe la fiecare, îți mai
punea o întrebare, te lăsa să te gândești, apoi revenea, era ca un titirez
între noi. Da' aia de ce-i așa, da' ailaltă
de ce nu, dar dacă ar fi fost altfel... era tot o indiscreție. Când ajunge
la Mahmoun, aruncă o privire pe tablă și-i zice: „Nu funcționează. Șterge și fă
din nou!” Șterge el cu infinită răbdare, desenează iar, bineînțeles tot greșit.
Trece iar profesorul (și ăsta avea răbdare cât cuprinde!): „Șterge și fă din
nou! Nici asta nu funcționează”. Și tot așa de vreo trei, patru ori, până își pierde Mahmoun răbdarea și
numai ce-l vedem aruncând creta la tablă, indignându-se: „Dar Daciile voastre funcționează? Că întorci
cheia, face brrr, brrr, brrr și se oprește. Și asta-i pe tablă!” (Știa el ce
știa. Străinii erau dintre favorizații sorții, care își permiteau să închirieze
mașini, d-alea cu 12 B... , lucru la care noi nici măcar nu visam). Profesorul,
impasibil, nu s-a lăsat mai prejos: „Mahmoun, dacă Daciile noastre nu
funcționează, e pentru că ele sunt construite de cei ca tine. Șterge și
desenează din nou! N-ai să pleci de aici, până nu faci nenorocita aia de instalație
să funcționeze!” Nu mai știu cum s-a terminat meciul lor, cine pe cine a
învins. Eu mi-am luat fericită carnetul, cu nota 7 parcă, o notă de vis, având
în vedere că la examenul acela jumătate picau, și am ieșit victorioasă din
„câmpul de luptă”.
Din
păcate, puțini au fost profesorii care nu puneau accent pe toceală, care ne
lăsau chiar cu notițele în față, pe care nu-i interesau ce ai învățat tu, mai
mult sau mai puțin pe de rost, ci important era ce ai înțeles tu din ce ai
învățat și ce răspundeai la întrebările deștepte pe care ți le puneau,
obligându-te să gândești.
Doamne,
cât am mai putut să scriu la viața mea! Să îndrăznească cineva să-mi spună că
nu sunt scriitoare! :)
Forentina
Loredana Dalian
Slobozia, 02 decembrie 2017
Se vede și de pe Carul Mare că erau în caietele alea și multe trairi lirice... Uite, eu am fost mai dur. Le-am aruncat imediat ce am văzut că viața e mai rece și străină decât așternusem eu în ele, prin atâtea coli albe. Viața n-a semănat cu nici o teorema de acolo. Poate e trist ce spun. .. dar asta a fost!
RăspundețiȘtergerePăi da, viața nu seamănă niciodată cu ce învățăm la școală, sensurile ei nu se ascund în tratate. Mulțumesc de „vizită”!
RăspundețiȘtergere