Ninge. La sfârşit de aprilie. Ieri a fost ziua mea.
N-am stat în casă, n-am aşteptat să sune telefonul, n-am ciulit urechea să aud
o bătaie în uşă. Căci n-ar fi sunat cine trebuie, n-ar fi bătut cine trebuie…
Am fost la Biserică. Am aprins o lumânare şi pentru Mihnea. La vii. Chiar dacă
n-am garanţia că mai trăieşte. Pot numai să presupun. Căci, altfel, n-am mai
aflat un semn de la el de când am plecat din Italia.
La întoarcere, am mers mult, m-am plimbat pe străzi,
golită de gânduri. Zăpada spală totul. M-am jucat cu doi câini. M-am alergat cu
ei prin zăpadă. Şi, bineînţeles, n-am mai putut scăpa de ei. Acasă, n-am avut
puterea să le închid poarta-n nas. I-am poftit în curte. Omul nu trebuie să fie
singur. Apoi, eu am învăţat mereu de la câini. Şi tot n-am învăţat de ajuns.
Doctorul Paulescu, într-una dintre lucrările sale, citează pe Brehm cu exemplul
unui câine care, separat de stăpânul său, soldat al lui Napoleon I, - la
trecerea Berezinei – traversează singur mai mult de jumătatea Europei, pentru
a-l găsi în Italia. Iată, eu n-aş fi în stare să traversez măcar jumătate din
jumătate, spre a-l căuta pe Mihnea.
Când am trecut pe lângă cutia poştală, am încercat
să-mi înving impulsul de-a o deschide. N-am reuşit. Când aştepţi, o cutie goală
ţi se arată în toată sărăcia şi inutilitatea ei. Şi-ţi vine să-nfigi toporul în
ea. Noroc că n-am topor. Dar cred c-aş rezolva şi cu un ciocan mai mare. Mi-a
venit degeaba pe cutie. Pe fundul ei, stătea, stingher, un plic galben. L-am
luat cu sfială, încercând să mă conving că nu e cel aşteptat, că poate vreunul
dintre prietenii mei îşi adusese, întâmplător, aminte. Cu toate că m-aş fi ruşinat
faţă de acel prieten, având în vedere că nu mă mai interesase nimeni de când cu
Mihnea. Lumea mea se reducea la el şi mă îndepărtasem, fără urmă de remuşcări,
de tot restul.
I-am recunoscut scrisul. Apoi, am văzut ştampila de
Italia. Inima îmi bătea atât de tare, astfel că, pentru prima dată, am înţeles
ce vrea să zică expresia „gata să iasă”. Sângele năvălind îmi făcea tâmplele să
zvâcnească, ochii mi se împăienjeniseră, iar mâinile tremurau. N-am avut
răbdare să ajung până în casă. Am deschis plicul acolo, lângă cutie. Am găsit o
felicitare cu un buchet superb de lăcrămioare. Am deschis-o. “La mulţi ani…
Lăcrămioară! Ce păcat că n-ai înţeles la timp!” Atât. Totul se învârtea. Mi-am
adunat forţele să intru în casă căci, dintr-odată, mă cuprinsese un frig
cumplit.
Eu eram! Eu eram Lăcrămioara! Cum de
nu-mi dădusem seama? Dintr-un adânc de memorie, mi-am amintit acea discuţie de
la masa de după Congresul la care-l cunoscusem. Sala era ornată cu flori care
mai de care mai exotice. M-a întrebat dacă-mi plac. Am răspuns: “Sigur. Îmi
plac toate florile.” “Şi totuşi, imposibil să n-aveţi o floare preferată. Care
este?” Fără să stau o clipă pe gânduri, i-am spus florile mele preferate –
lăcrămioarele. “Aş fi jurat!”, zice. M-am arătat mirată, şi atunci s-a explicat:
“Dacă ar fi să vă asociez unei flori, atunci aceea n-ar putea fi decât
lăcrămioara. Gingăşie, fragilitate, “parfum” discret, dar care nu se uită… Mai
vreţi?” L-am oprit, jenată, şi am trecut la alt subiect. Discuţia aceea, dată
fiind probabil şi starea de tensiune în care mă aflam ca urmare a concentrării
maxime pe timpul translaţiei, îmi ieşise din cap cu desăvârşire. Nici măcar de
nenumăratele dăţi în care citisem în caiete “dragă Lăcrămioară” nu mi-o
amintisem.
Dar asta fusese? Pentru asta se îndepărtase
Mihnea? Nu poţi pedepsi astfel un om pentru că e uituc. Şi-apoi, între acea
conversaţie şi momentul revederii noastre trecuseră trei ani. Iar acum se
împlinesc alţi doi de când îl văzusem dispărând, cu o ridicare din umeri.
De ce lăsase să treacă doi ani până să mi-o spună?
Poate a aşteptat de la mine un semn în tot acest timp? Dar el? Nu, nu mai vreau
să mă gândesc! Am întors problema pe toate părţile, dar, oricâte posibile
explicaţii am găsit, niciuna dintre ele nu justifică această înstrăinare. Doar
dacă acceptăm inexplicabilul în viaţa noastră, ca pe un musafir nepoftit,
căruia nu-ţi vine să-i trânteşti uşa-n nas, cum nu mi-a venit mie să închid
poarta celor doi câini. Şi, bineînţeles, dacă acceptăm – deşi e greu – că n-a
fost iubire. Iubirea apropie, nu înstrăinează.
Studenţii mi-au oferit un bonsai. E
superb. Dar în clipa asta, realizez toată grozăvia artei bonsaiului şi mi se
face rău. Pentru a face din el acest arbore frumos, minuscul şi la îndemână,
omul acţionează cu cruzime, chinuindu-l, contorsionându-i tulpina, tăindu-i
ramurile, sufocându-l. Pentru ce? Copacul este el însuşi numai în pădure. Acolo
unde se poate înălţa, nestingherit, la cer. La fel şi omul. Prins într-o
iluzie, doar pare a fi asemeni lui, da-i totuşi altfel. Mult micşorat, chinuit,
cu simţirea contorsionată, cu aripile tăiate, sufocat. Pentru a reveni la
statura sa, pentru a fi el însuşi, ar trebui, în primul rând, să se elibereze.
De angoase, de ură, de gelozie, de frustrări, de iluzii, de… ne-iubire. Doar
astfel se poate şi el înălţa, precum copacul, la Cer.
Ninge. Primăvara asta cam şuie mi-a
amintit că am o datorie faţă de mine. Să uit, să iert şi să merg mai departe. Mâine
voi planta bonsaiul în grădină. Şi, cine ştie? Poate, odată cu el, voi creşte
şi eu…
M-a impresionat acea parte din "scrisoare" referitoare la copaci. Un posibil comentariu ar fi o parte din articolul de mai jos:
RăspundețiȘtergereCOPACI IN IARNA
Motto: De-ar fi omul ca si
pomul!
...................................
Asa goi ,( poti sa vezi prin ei si dincolo de ei sau ce ascund in ei )cum sunt ei iarna , ne ascund unele din marile secrete ale naturii, printre care: ordine , echilibru si rezistenta.Privindu-l , copacul are niste ramurele asezate pe niste crengute , care la randul lor sunt prinse pe alte crengi mai mari de tulpina sustinuta prin radacini puternice ,adanc infipte in pamant. Daca facem drumul invers , observam ca acele crengi mai mari se dirijeaza catre exterior, purtand pe ele alte crengute din ce in ce mai subtiri si mai flexibile, pentru a rezista la vant .Aceste crengute,fiecare stand pe creanga ei, au tendinta de a cuceri, in mod pasnic, orice spatiu ramas liber intre ele si de a privi mereu in sus spre lumina , cautand libertate. Privindu-l, copacul in ansamblul lui , iti creaza o stare sufleteasca de liniste profunda si de echilibru.Iti da speranta si incredere in viitor.......................
.............................
Ion COTOI, Massapequa, NY,
Publicat azi05/01/05 pe romanianmall.com si schimbat cu Ion Olteanu’in America pe 21/
/01 /05
DE DINCOLO
Trecatorule,
cand eu voi fi deja plecat,
Te rog sa pui
pe acest mormant de mult uitat
O crenguta
chiar de pom uscat.
Nici eu nu am vazut copacii cum se revolta,
Dar i-am surprins crescand privind spre bolta.
Imi place sa-i privesc cum se-nconvoie
Candi i bate vantul, sau cand e ploaie.
Iar primavara cand inmuguresc….
..............................
Cu prietenie,
Ion
Frumos comentariul dumneavoastră, povestea copacilor.
RăspundețiȘtergereVă mulţumesc,
F.L.