Afirmată şi cunoscută îndeosebi
ca prozatare cu nerv satirico-umoristic, Florentina Loredana Dalian străluceşte
parcă şi mai orbitor în ipostaza de poetă, volumul său Ostrov, apărut recent la Editura Detectiv literar
(Bucureşti, 2019) şi cuprinzând exclusiv poeme de dragoste, consolidând un nume
ce nu mai are demult nevoie de nicio prezentare. Prefaţa cărţii este semnată de
Firiţă Carp, postfaţa de Romeo Aurelian Ilie, iar coperta a patra beneficiază
de cuvintele pertinente şi pe bună dreptate avântate ale poetei Daniela
Şontică, din care cităm: „Înclinaţia spre calin face din autoare o căutătoare a
sensului care duce spre bine, spre frumos şi adevăr, noţiuni pe care şi le-a
săpat în conştiinţă, sunt convinsă, cu litere mari şi strălucitoare. Când se
lasă întunericul unei situaţii-limită, se aprind luminile interioare”.
Poeta simte, încă din
textul-prag al cărţii sale, că inima i-a devenit dependentă de modulaţiile
vocii unui bărbat cu care în plină noapte vorbeşte la telefon (Să nu taci!). Visul şi realitatea
imediată se confundă până la identificare paroxistică: „Se auzeau acorduri
dintr-un cântec rusesc/ şi mirosea a zambile roz./ Soarele perfid/ mi s-a
amestecat în vise/ punându-mi lumina în ochi/ I-am deschis./ Din oglindă,/ cu
sprânceana stângă ridicată,/ mă privea Scarlett O’Hara/ cu iubirea ei
imposibilă cu tot” (Scarlett). Poeta
se arată nu o singură dată sceptică în privinţa că altcineva din jurul nostru,
fie chiar Divinitatea absolută, ne-ar putea spulbera singurătatea. Nu crede
nici în vorbele convenţionale de îmbărbătare care sunt completamente vidate de
sens metafizic (Aici nu mai suntem singuri). Ea devine
purtătoarea de cuvânt a inimii sale ale cărei porniri nu pot fi cenzurate
nicicum, libertatea fiind, în fond, dreptul de a nu minţi, cum ar spune, de
pildă, Albert Camus. Sesizează un contratimp între vis şi realitate, entităţi
pe care nu le mai poate pune, oricât s-ar strădui, de acord: „Câte veri obosite
să mai las/ să treacă vârtej prin inima mea?/ şi, Doamne, e-atâta toamnă/ pe la
noi prin vis” (Contratimp). Mereu şi
mereu, poeta îşi pune în fel şi fel de ecuaţii lirice inima şi raţiunea, prima
voluntară şi zvăpăiată, cea de a doua pusă pe chemarea la ordine şi ascultarea
de cenzura afectivă, prima zbenguindu-se şi rătăcindu-se prin vis şi reverie, a
doua menţinându-se lucidă. (Nimic).
Partenerii de dialog se situează în anotimpuri diferite: unul este în vară, iar
celălalt în toamnă. Un zid inescaladabil îi separă şi îndrăgostita, mai practică, aşa cum sunt
de obicei femeile, viseasă să dinamiteze acest zid ca amândoi, după ce vor fi
reconstituit cuplul adamic, să poată zburda prin Rai (Dorinţă). Cuvintelor, oricât de meşteşugite, ea le preferă tăcerea
metodică pe care o socoteşte singura bună conducătoare de iubire (Secretul zambilei roz). Cuvintele
alienează pentru că aparţin tuturor în vreme ce doar tăcerea poate fi
personalizată şi asimilată organic (Gustul
cireşelor amare). Este statornică în iubire şi sentimentală ca în acest
autoportret cam în zeflemea, à la Topârceanu: „Aş fi vrut -/ pe toţi zeii care nu există -/ aş fi vrut să fiu Mata Hari!// În loc de
asta, sunt eu,/ aşa cum mă ştii:/ moacă împiedicată, ascunzându-mi trăirile/ în
spatele unui evantai./ Sunt eu, aşa cum nu
mă ştii,/ vărsând după tine lacrimi sărate şi dulci,/ cu plânsul sălbaticei
Borivoje...” (Sunt eu). Spre a
continua în alt poem pe un ton serios, de data aceasta: „Dacă azi sunt plecată
din mine,/ e numai pentru că azi sunt geloasă/ pe sunete, pe gânduri/ pe
fiecare surâs care nu-mi este adresat:// Nu ştiu să mint însă dacă aş face-o,/
aş zice că toate acestea nu contează” (Asediul
cuvintelor). Notaţiile elegiace îşi au farmecul lor surprinzând o trăire
tragică. „Plângeam ca la o nuntă preafrumoasă/ în care mireasa nu eram eu;/ în
care mireasa e totdeauna cealaltă.// Plângeam şi i-am zis că pesemne,/ în
clipele acelea, te lepădai de mine/ de trei ori, ca de satana” (Ca la o nuntă preafrumoasă).
Există în discursul liric al
Florentiei Loredana Dalian un motiv a timpului. Ea aşteaptă clipa propice pentru
iubirea care stă să înflorească sau să-şi ia avânt spre azurul reconfortant (Aceste drumuri). Poeta nu încetează să
se identifice cu Ana care aşteaptă să se producă o fisură în zidul mănăstirii
manolice sau să fie dinamitată uşa încremenită (Ploaia sau dragostea). Ca îndrăgostită, poeta a cunoscut clipa
faustică alături de cel drag şi-l îmbie pe
acesta s-o păstreze în inimă ca într-o firidă de bibliotecă (Clepsidră). Militează pentru preţuirea secundei
în care el a strâns-o de mână şi i-a inoculat în sufletul pârjolit o trăire
lamurială rară (Anti-uitare). În
poemul titular al cărţii, poeta se proiectează pe sine ca pe un ostrov scos de
sub acţiunea corozivă a timpului ineluctabil: „îţi scriu şi mă-ntreb/ când va
ajunge această epistolă/ ce ape va învolbura,/ ce simţire va face să tresară,
ori poate/ va fi ca un mesaj într-o sticlă/ rătăcită pe mare/ înghiţită de
vreun rechin/ rechinul acesta - Timpul/ care an de an mai pune un rid, o
zăbrea...” (p.61). Timpul a fost abolit din utopia poetei, dar nu se ştie până
când şi dacă definitiv: „Vezi, ne pleacă iar cocorii,/ purtând pe aripi dorul
depărtărilor,/ lăsând în urmă umbra iubirilor ne-ntâmplate.../pe ostrovu-acesta
iarba a prins a rugini,/ cotele apelor sunt în creştere,/ o amintire păşeşte cu
sfială între răsărit şi apus;/ doar magnoliile au înflorit a doua oară,/
vestind izbânda unei duminici/ când toamna miroase a poezie, a rugă şi-a dragoste./
Ştiu, vine o vreme când toate pleacă spre alt ţărm,/ dar eu nu cred în
plecări,/ deci pune-ţi aripile de venire” (p.86). Pe insula utopică a poetei se
schimbă doar anotimpurile şi doar arareori vin aici ştiri din afară unde toate
îşi urmează cursul lor firesc spre niciunde. Ostrovul ei este toposul celor
„care nu ştiu să piardă în iubire” (p.74).
Deloc puţine sunt în acest amplu poem sonurile ce-l trimit pe cititor cu gândul
la Cântarea Cântărilor. Imaginea
sărutului transmis de iubit prin vinul din strugurii zdrobiţi de tălpile
intangibilei iubite este de-o inegalabilă frumuseţe, forţă de sugestie şi
acurateţe lirică: „S-au copt strugurii înainte de vreme -/ asta se poate doar pe ostrovul F -/ iubite, sau cum să-ţi spun, prietene,/ când
vinul îţi va străluci în pahar/ să ştii că vei bea struguri zdrobiţi de tălpile
mele -/ ce nu-ţi convine?-/ Poate în
felul acesta/ voi primi sărutarea visată/ da, da/ când vei duce paharul la
gură/ va fi ca şi cum mi-ai săruta uşor tălpile/ iar eu voi şti, îţi voi lua
sărutarea/ voi pune-o la presat împreună cu alte ierburi,/ cu alte flori
tămăduitoare/ de pe ostrovul acesta în care aştept/ tot aştept,/ să vină
cineva” (p.68). Imaginea sărutului mijlocit de elementele naturii revine şi la
pagina 81: „Privesc ce necuprinsă-i zarea,/ Ascult un cântec de vestale/ Şi
buzele-mi sărută marea/ care-a scăldat tălpile tale”.
Poeta se exprimă în vers
liber, dar atunci când adoptă forma clasică a versului, o face în chip
impecabil (a se vedea şi scanda în acest sens, Mâinile-au scris, respectiv
Anti-uitare). Pe întreg parcursul cărţii se întâlnesc versuri memorabile:
„Nătânga asta de inimă şi-a pierdut cheia sol” (p.32); „Omul-copac a prins
rădăcini în inima mea” (p.33); „Arată-mi, Doamne, mai des urmele cuielor Tale”
(p.73); „poezia mea incurabilă eşti tu” (p.59); „Uneori mi se năzăreşte c-aş fi
bătaia inimii tale” (p.83); „De fapt, e ca un somn fără vise această lipsă de
tine” (p.90) ş.a.m.d.
Florentina Loredana Dalian
este întru totul o poetă fermecătoare, majoritatea poemelor din Ostrov putând oricând să onoreze orice
antologie a poeziei de dragoste din literatura română şi nu numai.
Ion Roşioru, aprilie 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu